BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
För att kunna hyra ut en separat lägenhet i en villa så behöver den separata lägenheten uppfylla de krav som Boverket anger för bostäder, t.ex. brandskydd mellan de två bostäderna, ventilation och tillgänglighet. Du behöver läsa på om sånt.
Om den nya lägenheten bara ska användas inom släkten och bland vänner som en tillfällig gästlägenhet ställs inte samma krav.
Vilket av de två alternativen gäller det?
Behöver du bygglov för att ändra fasaden t.ex. med en ny dörr?
Går det att få bygglov för det?
Men bäst planlösning får man väl med hallen där dörren är, vardagsrum med pentry i största rummet, badrumsdörren i hallen.
Om den nya lägenheten bara ska användas inom släkten och bland vänner som en tillfällig gästlägenhet ställs inte samma krav.
Men bäst planlösning får man väl med hallen där dörren är, vardagsrum med pentry i största rummet, badrumsdörren i hallen.
Hej Birgit!BirgitS skrev:
För att kunna hyra ut en separat lägenhet i en villa så behöver den separata lägenheten uppfylla de krav som Boverket anger för bostäder, t.ex. brandskydd mellan de två bostäderna, ventilation och tillgänglighet. Du behöver läsa på om sånt.
Precis allt detta har jag koll på. Så de kommer utföras på rätt sätt.
Är just planlösning jag är kluven på..
Med vänlig hälsning, Simon
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga in ventilation i lägenhet
Ventilation -
Bygga uterum med gjuten platta mot ett smålandsvillan med isolergrund.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dags för utbyggnad av vår villa, behöver tips på bra byggare
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga om villa till lägenheter + attefallshus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Företag vill bygga lägenheter mitt i villa område!
Juridik