819 läst ·
13 svar
819 läst
13 svar
Bygga kök
Har precis flyttat in i ett hus, ett kråkslott med ett kök som är mindre bra. Har läst här på forumet om tips.
Men jag har några frågor som jag ej har hittat svar på.
1.) Som gammal kock vill jag gärna ha 2 gas och två el, det jag undrar angående detta är vilka märken på dessa som är att föredra eller spelar det ingen direkt roll.
2.) Behöver man verkligen ha en elhäll med induktion om man även har gas?
3.) Någon sa till mig att man måste ha gas behållaren utanför huset, alltså dra slangar till en plats utanför. Är det så eller kan man ha gasbehållaren inne? Eftersom man bor i ett gammalt hus på landet är man en aningen orolig när det gäller råttor som gnager.
4.) Vi har idag en väldigt stor (i mitt tycke) hall innan man kommer till köket, jag hade en tanke att slå ut väggarna och öppna upp till hallen för att kunna utnyttja en bit av halen även som kök. Problemet är att det ligger en toalett i början av hallen och då sa någon att då kunde det bli problem, vad gäller angående detta?
------
Sen så tänkte jag om det fanns tips på självaste inredningen, alltså placeringar av allt i köket och tips på hur man kan få köket rejält, funktionellt och samtidigt snyggt.
Om någon har lust att ge mig tips så kan jag göra en liten enkel ritning.
Tack på förhand till er på detta eminenta forum.
Men jag har några frågor som jag ej har hittat svar på.
1.) Som gammal kock vill jag gärna ha 2 gas och två el, det jag undrar angående detta är vilka märken på dessa som är att föredra eller spelar det ingen direkt roll.
2.) Behöver man verkligen ha en elhäll med induktion om man även har gas?
3.) Någon sa till mig att man måste ha gas behållaren utanför huset, alltså dra slangar till en plats utanför. Är det så eller kan man ha gasbehållaren inne? Eftersom man bor i ett gammalt hus på landet är man en aningen orolig när det gäller råttor som gnager.
4.) Vi har idag en väldigt stor (i mitt tycke) hall innan man kommer till köket, jag hade en tanke att slå ut väggarna och öppna upp till hallen för att kunna utnyttja en bit av halen även som kök. Problemet är att det ligger en toalett i början av hallen och då sa någon att då kunde det bli problem, vad gäller angående detta?
------
Sen så tänkte jag om det fanns tips på självaste inredningen, alltså placeringar av allt i köket och tips på hur man kan få köket rejält, funktionellt och samtidigt snyggt.
Om någon har lust att ge mig tips så kan jag göra en liten enkel ritning.
Tack på förhand till er på detta eminenta forum.
Hur stort kök har du? Hur ser det ut? Rita gärna en skiss så man kan få en uppfattning.
Vilken typ av kök ska du göra? L-format? U-format? Det finns massor av tips men det underlättar om man vet ungefär hur du har tänkt.
Diskmaskinens placering till exempel bör vara så att du inte behöver gå runt diskmaskinen när du ska plocka ur den...
Jag ska försöka att sammanställa en "att tänka på" lista när jag får en minut över.. Jag har nämligen precis funderat ut hur jag vill ha mitt kök och då samlade jag på mig en hel del info.
Vilken typ av kök ska du göra? L-format? U-format? Det finns massor av tips men det underlättar om man vet ungefär hur du har tänkt.
Diskmaskinens placering till exempel bör vara så att du inte behöver gå runt diskmaskinen när du ska plocka ur den...
Jag ska försöka att sammanställa en "att tänka på" lista när jag får en minut över.. Jag har nämligen precis funderat ut hur jag vill ha mitt kök och då samlade jag på mig en hel del info.
1. Vet inget om märken, men vet att jag har bekanta som har Electrolux/Husqvarna som är nöjda.
2. Jag tycker det verkar helkorkat.
3. Var man förvara gasen beror på storleken. Bäst svar får du om du kontaktar brandmyndigheten i din kommun. De ger raka och klara svar.
4. Vad skulle det bli för problem?
2. Jag tycker det verkar helkorkat.
3. Var man förvara gasen beror på storleken. Bäst svar får du om du kontaktar brandmyndigheten i din kommun. De ger raka och klara svar.
4. Vad skulle det bli för problem?
[quote author=draags link=board=kokobad;num=1092237435;start=0#0 date=08/11/04 kl 17:17:15]Har precis flyttat in i ett hus, ett kråkslott med ett kök som är mindre bra. Har läst här på forumet om tips.
Men jag har några frågor som jag ej har hittat svar på.
1.) Som gammal kock vill jag gärna ha 2 gas och två el, det jag undrar angående detta är vilka märken på dessa som är att föredra eller spelar det ingen direkt roll.
+++På gas är Smeg eller IGF bra - jag lägger en röst på Smeg
som f d resturanganställd själv! Du kan plocka olika inbyggnadsalternativ med. Kombinerade spisar finns också men är inte attr ekommendera för med handen på hjärtat när man har gas, vem vill använda el??!!??
2.) Behöver man verkligen ha en elhäll med induktion om man även har gas?
+++Nej absolut inte.
3.) Någon sa till mig att man måste ha gas behållaren utanför huset, alltså dra slangar till en plats utanför.
++Ja för försäkringens skull.
Är det så eller kan man ha gasbehållaren inne?
++++Börjar det brinna så släcker inte brandkåren Ditt hus om de vet att det finns gasflaskor inne. Rådgör med en auktoriserad installatör av gas, för försäkringens skull bör Du ha papper på installationen.
Eftersom man bor i ett gammalt hus på landet är man en aningen orolig när det gäller råttor som gnager.
+++Pyttsan - det är alltså ett rör som gasledningen går i
så var lugn. Inga gamlöa tygkablar här inte ;-) men återigen prata med en auktoriserad installatör.
4.) Vi har idag en väldigt stor (i mitt tycke) hall innan man kommer till köket, jag hade en tanke att slå ut väggarna och öppna upp till hallen för att kunna utnyttja en bit av halen även som kök. Problemet är att det ligger en toalett i början av hallen och då sa någon att då kunde det bli problem, vad gäller angående detta?
++++Kan inte se problematiken mer om Du har en bärande vägg eller har mögel i utrymmet. Du måste anlita någon för att 'plugga' avloppet som inte kommer att användas. Allt är jobb slit å eget svett. Tänk på det fina köket med alla gasspisar sedan ;-)
------
Sen så tänkte jag om det fanns tips på självaste inredningen, alltså placeringar av allt i köket och tips på hur man kan få köket rejält, funktionellt och samtidigt snyggt.
++Det finns här på Bygga Hus -siten om 'arbetstrianglarna' - att man t ex inte skall placera diskmaskinen i samma 'rad' som ugnen så att man rör sig och utnyttjar utrymmet fullt. Det är så lätt att man fastnar i samma slentrian i tänkandet. Jag älskar laga mat så jag skall ha två diskbänkar - en för rensning av trädgårdens skördoch en för ren diskning / avspolning intill diskmaskinen då. Den andra vasken är en arbetsvask då den är en bit ifrån spisen med en arbetsbänk emellan. Om Du skall ha två vaskar placera inte dem nära och absolut inte vattnet/blandarna nära. Är man flera som meckar i köket dessutom så måste alla kunna röra sig. Finns böcker skrivna med om detta.
Men jag har några frågor som jag ej har hittat svar på.
1.) Som gammal kock vill jag gärna ha 2 gas och två el, det jag undrar angående detta är vilka märken på dessa som är att föredra eller spelar det ingen direkt roll.
+++På gas är Smeg eller IGF bra - jag lägger en röst på Smeg
2.) Behöver man verkligen ha en elhäll med induktion om man även har gas?
+++Nej absolut inte.
3.) Någon sa till mig att man måste ha gas behållaren utanför huset, alltså dra slangar till en plats utanför.
++Ja för försäkringens skull.
Är det så eller kan man ha gasbehållaren inne?
++++Börjar det brinna så släcker inte brandkåren Ditt hus om de vet att det finns gasflaskor inne. Rådgör med en auktoriserad installatör av gas, för försäkringens skull bör Du ha papper på installationen.
Eftersom man bor i ett gammalt hus på landet är man en aningen orolig när det gäller råttor som gnager.
+++Pyttsan - det är alltså ett rör som gasledningen går i
4.) Vi har idag en väldigt stor (i mitt tycke) hall innan man kommer till köket, jag hade en tanke att slå ut väggarna och öppna upp till hallen för att kunna utnyttja en bit av halen även som kök. Problemet är att det ligger en toalett i början av hallen och då sa någon att då kunde det bli problem, vad gäller angående detta?
++++Kan inte se problematiken mer om Du har en bärande vägg eller har mögel i utrymmet. Du måste anlita någon för att 'plugga' avloppet som inte kommer att användas. Allt är jobb slit å eget svett. Tänk på det fina köket med alla gasspisar sedan ;-)
------
Sen så tänkte jag om det fanns tips på självaste inredningen, alltså placeringar av allt i köket och tips på hur man kan få köket rejält, funktionellt och samtidigt snyggt.
++Det finns här på Bygga Hus -siten om 'arbetstrianglarna' - att man t ex inte skall placera diskmaskinen i samma 'rad' som ugnen så att man rör sig och utnyttjar utrymmet fullt. Det är så lätt att man fastnar i samma slentrian i tänkandet. Jag älskar laga mat så jag skall ha två diskbänkar - en för rensning av trädgårdens skördoch en för ren diskning / avspolning intill diskmaskinen då. Den andra vasken är en arbetsvask då den är en bit ifrån spisen med en arbetsbänk emellan. Om Du skall ha två vaskar placera inte dem nära och absolut inte vattnet/blandarna nära. Är man flera som meckar i köket dessutom så måste alla kunna röra sig. Finns böcker skrivna med om detta.
Tack för alla svar.
Ang. att ha elhäll, det är mest för min frus skull, hon tycker det är en aningen läskigt med gas och jag tror att hon kommer använda el.
Jag förstod att induktionshäll var onödigt när man kör gas men ville ändå höra mig för.
Kan man ha gasbehållaren i ett utrymme i källaren? eller måste den stå utomhus helt o hållet?
Här är en ritning för de som vill komma med nått klokt, det är klurigt med kök.
http://homepage.mac.com/arvidunsgaard/PhotoAlbum10.html
Ang. att ha elhäll, det är mest för min frus skull, hon tycker det är en aningen läskigt med gas och jag tror att hon kommer använda el.
Jag förstod att induktionshäll var onödigt när man kör gas men ville ändå höra mig för.
Kan man ha gasbehållaren i ett utrymme i källaren? eller måste den stå utomhus helt o hållet?
Här är en ritning för de som vill komma med nått klokt, det är klurigt med kök.
http://homepage.mac.com/arvidunsgaard/PhotoAlbum10.html
Problemet med toan i hallen uppkommer väl bara om du vill ha toan kvar eller var det inte så du menade ??? Toalett i kök är väl inte att rekommendera. Nu är ju ni kockar lite speciella med era krav på gas spis
men för oss amatörer duger faktiskt en induktionshäll. Den värms upp rekordsnabbt (man kan inte sätta på plattan innan man vispar ut vällingpulvret när man kokar välling t ex då blir vällingen för het innan man hunnit vispa bort klumparna!), den är säker (plattan värms inte men absorberar viss värme från kärlet vilket minskar risken för brännskador) även för idioter (som jag som ofta tar av kastrullen men glömmer plattan på =gör inget med induktion eftersom plattan inte värms utan endast kärlet), den kräver visserligen ofta utbyte av kastrullerna (måste ha en botten som magneter fastnar på) men kärlen är behöver inte vara av jättegod kvalitet (= helt plan botten vilket är en förutsättning för att andra glashällar ska funka optimalt). I mina amatörmässiga ögon har alltså induktionshällen gas spisens alla fördelar men inga av nackdelarna (t ex att gasflaskan är tom dagen före julafton). Men som sagt jag är bara en simpel köksamatör ;D I vårt kök har vi numer två vaskar det tycker jag är bra eftersom jag och min man ofta lagar mat tillsammans och tillgången till vatten eller avlopp ofta krävs i flera moment i matlagningen samtidigt (den ena diskar & den andra vill skala potatis t ex eller den ena vill skölja salladen samtidigt som den andra vill slå av potatisvattnet). Den ena vasken sitter dessutom alldeles bredvis spisen vilket gör det enkelt att t ex slå av potatisvattnet. IKEA har ett bra köksplaneringsverktyg på sin hemsida där man dels kan få tips och råd och dels kan rita upp sitt kök (även om man inte tänker handla köket där).
Gällande toaletten så hade vi nog tänkt att ha den kvar, eftersom den ligger nästan 5 meter från självaste köket trodde jag att det inte skulle vara något problem, och eftersom vi enbart tänkte öppna upp/ ta bort väggarna för att få en känsla av att köket är större.
-----
Antagligen så är induktionshäll bra det också, men på nått sätt så vill jag ändå ha gas, hmmm kanske det är kocksnobbism från min sida, men jag tycker det är snyggare och på nått sätt så gillar jag det.
----
Ingen som har något bra förslag på på ritningen jag skickat.
-----
Antagligen så är induktionshäll bra det också, men på nått sätt så vill jag ändå ha gas, hmmm kanske det är kocksnobbism från min sida, men jag tycker det är snyggare och på nått sätt så gillar jag det.
----
Ingen som har något bra förslag på på ritningen jag skickat.
Yepps - vi tänkte bygga eget skåp annars brukar installatören tillhandahålla skåp med. Tyvärr är det dyrt med installation av gas men elförbrukningen sjunker ju
en hel del vid normal matlagning med gas och lite folk i huset. Brukar jämna ut sig med tiden ;-)
Gas är ingen kökssnobbism tycker jag, induktionen jag ahr provat är långsam, har ljud för sig och så var det det här med vad den alstrar.......gas kräver ju sin ventilation förresten, inte att glömma! Principmässigt är ju induktionen en mkt intressant metod å laga mat med ;-) annars.
Gas är ingen kökssnobbism tycker jag, induktionen jag ahr provat är långsam, har ljud för sig och så var det det här med vad den alstrar.......gas kräver ju sin ventilation förresten, inte att glömma! Principmässigt är ju induktionen en mkt intressant metod å laga mat med ;-) annars.
Mr_Smurf skrev:Hur stort kök har du? Hur ser det ut? Rita gärna en skiss så man kan få en uppfattning.
Vilken typ av kök ska du göra? L-format? U-format? Det finns massor av tips men det underlättar om man vet ungefär hur du har tänkt.
Diskmaskinens placering till exempel bör vara så att du inte behöver gå runt diskmaskinen när du ska plocka ur den...
Jag ska försöka att sammanställa en "att tänka på" lista när jag får en minut över.. Jag har nämligen precis funderat ut hur jag vill ha mitt kök och då samlade jag på mig en hel del info.
Jag har ingen aning om det ska vara u format eller L format, faktiskt.
Min önskan har alltid varit att ha en köks ö, eller eventuellt en halv ö.
När vi beställde vårat hus "ingick" det två timmar med kökskonsult.
Min första tanke var "ähh, sånt behöver inte vi, vi har ju redan planerat köket !!".
Men när vi väl var där så kom han med flertalet bra ideer och tips som kommer att göra köket perfekt för oss.
Ångrar inte för en sekund att damen i huset släpade med mig dit.
Kom med ideer och tankar som vi helt hade missat, tex. inredningen i lådor, hur man kunde fälla in ett snyggt vinställ i köksön.
Så mitt tips är att ta kontakt med en kökskonsult, kanske inte behöver handla allt av dem, men man får bra tips och ideer.
Vi var hos Ballingslöv i Fruängen.
Ps. Sen så planerar jag att ha en "barnswitch" som man slår av onödig ström i köket när man inte använder det, så att klåfingriga barn inte hittar på hyss.
Min första tanke var "ähh, sånt behöver inte vi, vi har ju redan planerat köket !!".
Men när vi väl var där så kom han med flertalet bra ideer och tips som kommer att göra köket perfekt för oss.
Ångrar inte för en sekund att damen i huset släpade med mig dit.
Kom med ideer och tankar som vi helt hade missat, tex. inredningen i lådor, hur man kunde fälla in ett snyggt vinställ i köksön.
Så mitt tips är att ta kontakt med en kökskonsult, kanske inte behöver handla allt av dem, men man får bra tips och ideer.
Vi var hos Ballingslöv i Fruängen.
Ps. Sen så planerar jag att ha en "barnswitch" som man slår av onödig ström i köket när man inte använder det, så att klåfingriga barn inte hittar på hyss.
Om du har tillgång till en windowsmaskin kan du ladda hem Kitchen Draw, http://www.kitchendraw.com/FTP/Kd452e.exe
Jag hittade programmet på Hemlukans sida och testade det igår och det är det enda program hittills där jag enkelt kunde bygga mitt 120x120 spishörn som inte är standard på något sätt.
Jag hittade programmet på Hemlukans sida och testade det igår och det är det enda program hittills där jag enkelt kunde bygga mitt 120x120 spishörn som inte är standard på något sätt.
Klicka här för att svara