Hej! Jag ska bygga ett litet förråd under befintlig carport, ca 2,5x3m stort (litet). Jag har tittat runt och förstår inte riktigt hur jag kan isolera golvet på ett bra sätt utan att gjuta betong, går det?
Det jag undrar är:
1. Kan jag isolera direkt på marken på nåt annat sätt? Eller måste det vara krypgrund med ventilation under?
2. De alternativ jag har sett/funderar på är om det går att bygga likt en krypgrund med en plast på marken men då undrar jag hur stort utrymme som behövs mellan trossbotten och plasten för att det ska fungera?
3. Om det går att göra enligt punkt 2. Hur gör jag för att undvika köldbryggor via träreglarna? I alla guider ( https://www.byggmax.se/isolera-golvbjalklag ) verkar man bara lägga isolering mellan reglarna? Se bilden nedan också.
4. Finns det nåt annat bättre sätt med cellplast t.ex?
Det jag undrar är:
1. Kan jag isolera direkt på marken på nåt annat sätt? Eller måste det vara krypgrund med ventilation under?
2. De alternativ jag har sett/funderar på är om det går att bygga likt en krypgrund med en plast på marken men då undrar jag hur stort utrymme som behövs mellan trossbotten och plasten för att det ska fungera?
3. Om det går att göra enligt punkt 2. Hur gör jag för att undvika köldbryggor via träreglarna? I alla guider ( https://www.byggmax.se/isolera-golvbjalklag ) verkar man bara lägga isolering mellan reglarna? Se bilden nedan också.
4. Finns det nåt annat bättre sätt med cellplast t.ex?
Gräver du ut för att få luft under träreglar så är risken stor att du bygger dig en bassäng / pool .
Viktigt att dräneringen ligger lägre , kan bli knepigt beroende på hur nuvarande dränering är gjord .
Hur högt kan du tänka dig att golvet skall vara , jämfört med marken utanför .
Viktigt att dräneringen ligger lägre , kan bli knepigt beroende på hur nuvarande dränering är gjord .
Hur högt kan du tänka dig att golvet skall vara , jämfört med marken utanför .
Ja precis det tror jag också! Helst inte mer än ca 20-30cm över befintlig mark som är asfalterad i dagsläget. Är det ett alternativ att bara lägga cellplast direkt på ett avjämningslager och sedan lägga någon tät plast och spånskivor på det?Tomture61 skrev:
Ngn diffplast ska ej placeras under golvspån .
En plintgrund tex brukar ha ngr dm luft under .
Om du bygger tajtare mot marken så tänk på snödrev som kan byggas upp under eller djur som bygger bo under .
En plintgrund tex brukar ha ngr dm luft under .
Om du bygger tajtare mot marken så tänk på snödrev som kan byggas upp under eller djur som bygger bo under .
Låt säga att man gör såhär fast jag byter ut betong mot cellplast. Tror du/ni som kan att det skulle fungera? Eller vad är betongens funktion mer än att fördela last? En tillräckligt bra träskiva skiva ovan cellplast räcker för mina behov rent lastmässigt. Betongen är ju också fuktig. Sen måste jag ju se till att de inte flyter iväg om det regnar mycket
.
Ett sådant koncept med cellplast, något fuktskydd och sedan en träskiva verkar finnas. Jag hittade en färdig variant av det hos skånska byggvaror. Det är nåt sådant jag hade tänkt mig men hemmagjort/billigare. Alternativet är att köpa dessa moduler men det borde gå göra billiga om jag köper cellplasten själv.
Går det här limma ihop/fixa själv tror ni? Eller ska jag bara köpa dem?
Går det här limma ihop/fixa själv tror ni? Eller ska jag bara köpa dem?
Om det inte står vatten på ytan idag hade jag nöjt mej med xps, kanske 2*50mm med förskjutna skarvar på ett avjämningslager av flis. Sedan kanske en sarg av leka att ställa syllen på och någon större trädgårdsplatta i sten/betong som golv för att tåla att man kör in något blött.
Mm jag är lite inne på nåt sådant men då finns det inget som skyddar mot fukt från marken? Ska man inte ha någon plast som skyddar mot det tror du?D Dsl skrev:
Lägg byggplast på en grusbädd, regla och gjut med EPS cement, tex.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga vinterisolerat uterum. Någon som har erfarenhet av plintar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga isolerat förråd i gammalt stall
Isolering -
Vad bygga enligt? Tvättstuga m klinkers, oisolerat
Tvättstuga -
Tips för att bygga vinterisolerat fristående uterum?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga till övervåning och isolerat uterum
Utbyggnad och tillbyggnad