5 864 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bygga innervägg med högt snedtak
Hej!!
Jag ska bygga en vägg för att dela av ett rum på mitten. Rummet är ca 5.2x2.1m och med snedtak. Så väggen jag ska bygga blir 2.1m bred och 2.2m hög i ena kanten men hela 3.9m i andra kanten så vanliga 3m stålreglar är för korta.
Skulle vilja ha lite tips hur ni skulle ha byggt...
Är väl lite inne på att köpa stålskenor till golv/tak och sätta 70mm träreglar mellan och enkelgips på det. Det borde räcka om jag bara träffar reglarna när jag skruvar eller är det dumsnålt?
Kan väl nämna att jag har eventuellt tänkt hänga hyllsystem i väggskenor på ena sidan väggen och en stor spegel eller kanske hatthylla eller nåt annat tungt på andra sidan. Det är ett lättbetonghus och på golvet ligger klinker med elvärme.
Jag ska bygga en vägg för att dela av ett rum på mitten. Rummet är ca 5.2x2.1m och med snedtak. Så väggen jag ska bygga blir 2.1m bred och 2.2m hög i ena kanten men hela 3.9m i andra kanten så vanliga 3m stålreglar är för korta.
Skulle vilja ha lite tips hur ni skulle ha byggt...
Är väl lite inne på att köpa stålskenor till golv/tak och sätta 70mm träreglar mellan och enkelgips på det. Det borde räcka om jag bara träffar reglarna när jag skruvar eller är det dumsnålt?
Kan väl nämna att jag har eventuellt tänkt hänga hyllsystem i väggskenor på ena sidan väggen och en stor spegel eller kanske hatthylla eller nåt annat tungt på andra sidan. Det är ett lättbetonghus och på golvet ligger klinker med elvärme.
Redigerat:
Du kan med fördel använda stålreglar. Stålreglar kan skarvas, sk boxas, vilket helt enkelt betyder att man trär ihop två stycken. En normal rekommendation är att överlappet skall vara ca 20% av höjden. I ditt fall ca 80 cm som mest. Jag skulle utgå från 3m reglar och köpa några extra att kapa och skarva med. I och med att den längsta regeln också skruvas mot anslutande vägg så är det inget som helst bekymmer att bygga den höjden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygga innervägg källare suterränghus 1967
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga innervägg vid snedtak
Bygga innervägg, vad för verktyg?
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur bygga innervägg som korsar elkablar i taket
Byggmaterial & Byggteknik