Har just nu utanpåliggande el som går från en dosa uppe i taket, ner till en brytare och även vidare till ett eluttag. Planerar att tapetsera om rummet och tänkte i samband med detta även se om jag kan få till elen lite snyggare.
Min plan är, att enligt bilden nedan, dra om elen så att den istället går via tröskeln och bakom dörren där den kommer synas mindre även om den är utanpåliggande (se blåa + röda markeringen). Samt fälla in elen bakom befintlig gipsvägg (blåa sträckningen) och ha infällda eluttag och brytare.
Gällande att fälla in elen bakom gipsväggen, måste man fräsa upp ett spår (och sedan spackla igen?) eller kan man göra hål för "dosorna" upp och nere och sedan bara dra något form av rör mellan bakom väggen? Eller brukar det ligga reglar horisontellt bakom en sådan gipsvägg (från 60-talet)?
Gällande dra elen nere vid tröskeln, lägger man den helt enkelt "framför" tröskeln och sen döljer den med någon list eller liknande? Eller ska man försöka fräsa in ett spår i tröskeln? Ska även lägga om golvet så funderar på om man kan lägga in elen mellan golv och tröskel och inte låta golvet gå hela vägen sedan lägga på någon list.
Min plan är, att enligt bilden nedan, dra om elen så att den istället går via tröskeln och bakom dörren där den kommer synas mindre även om den är utanpåliggande (se blåa + röda markeringen). Samt fälla in elen bakom befintlig gipsvägg (blåa sträckningen) och ha infällda eluttag och brytare.
Gällande att fälla in elen bakom gipsväggen, måste man fräsa upp ett spår (och sedan spackla igen?) eller kan man göra hål för "dosorna" upp och nere och sedan bara dra något form av rör mellan bakom väggen? Eller brukar det ligga reglar horisontellt bakom en sådan gipsvägg (från 60-talet)?
Gällande dra elen nere vid tröskeln, lägger man den helt enkelt "framför" tröskeln och sen döljer den med någon list eller liknande? Eller ska man försöka fräsa in ett spår i tröskeln? Ska även lägga om golvet så funderar på om man kan lägga in elen mellan golv och tröskel och inte låta golvet gå hela vägen sedan lägga på någon list.
Det går eventuellt att knacka på vägen och lyssna för att avgöra om det finns liggande reglar i väggen. Finns inga liggande reglar går det att borra hål för rotdosor och trä flexslang mellan dessa. Skulle det vara reglar i vägen så går det att såga upp ett hål i gipset vid regeln, borra sig igenom regeln och sedan sätta tillbaka biten man sågat ur. Att få plats med ett rör under dörren blir nog marigare. Min åsikt är att kabelkanaler oftast blir mycket fulare än att ha en ledning klamrad på väggen. Man får inte bygga in kablar så att de inte kan bytas. Jag är osäker på hur en list räknas i det fallet.
Hittar inga reglar vid knacking, så det borde vara lugnt. Gällande dragning vid tröskeln så tolkar jag det som att om jag lyckas få in ett rör och sedan elen i det, så borde det vara ok (då kablarna kan bytas)? Men blir nog å andra sidan väldigt tajt i så fall.A Avemo skrev:Det går eventuellt att knacka på vägen och lyssna för att avgöra om det finns liggande reglar i väggen. Finns inga liggande reglar går det att borra hål för rotdosor och trä flexslang mellan dessa. Skulle det vara reglar i vägen så går det att såga upp ett hål i gipset vid regeln, borra sig igenom regeln och sedan sätta tillbaka biten man sågat ur. Att få plats med ett rör under dörren blir nog marigare. Min åsikt är att kabelkanaler oftast blir mycket fulare än att ha en ledning klamrad på väggen. Man får inte bygga in kablar så att de inte kan bytas. Jag är osäker på hur en list räknas i det fallet.
Blir kanske knöligt vid tröskeln. Kanske borde elen vara dragen den vägen den är dragen idag, vast fälla in elen den vertikala sträckan vid dörren...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Är du säker på att det är en gipsvägg?
Det var ju inte så vanligt på 60-talet.
Bara för att du ska veta, det är inte lagligt att ändra elinstallationer själv på det sätt du vill. Sen om du gör det ändå bryr jag mig inte om men nu vet du det i alla fall.
Det var ju inte så vanligt på 60-talet.
Bara för att du ska veta, det är inte lagligt att ändra elinstallationer själv på det sätt du vill. Sen om du gör det ändå bryr jag mig inte om men nu vet du det i alla fall.
Helt säker på att det är gips ja. Har inga planer på att dra elen själv (då jag varken kan eller får som du säger), kommer anlita elektriker.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Bra, men det är ju bättre att du låter elektrikern göra som hen är van och tycker är bäst än att du får svar här vad någon annan tycker är bäst och sen försöker få elektrikern att följa det.T TobbeTabb skrev:
Hej @TobbeTabb!T TobbeTabb skrev:
Det du föreslår kommer knappast bli bättre.
Klamra kabeln tätare inpå dörrkarmen bara så är det osynligt sen.
Annars blir det väldigt mycket jobb till väldigt liten nytta.
Vill fälla in brytare och uttag för att få det enhetligt med resten av bostaden, egentligen därför jag började spåna med att även snygga till elen.E El-Löken66 skrev:
Men är inne lite på ditt spår, kanske blir mycket jobb för lite nytta.
Redigerat:
Tänker nog att elektrikern är bekväm med både utanpåliggande, infälld, runt dörrar m.m. Tänker att det i slutändan handlar om tycke och smak, så spånar mest lite idéer om vad som är görbart.BirgitS skrev:
Ja, elen kan snyggas till.T TobbeTabb skrev:
Infällt är snyggare men jag tycker det utanpåliggande smälter in bra här, apparaterna kan ju bytas.
Men ditt hus och lägger du tid och ansträngning ju finns ju resultatet för beskådan i 50 eller kansk till och med 100 år.
Du kanske behöver ett uttag längre till vänster eller så kan du ta bort det och köra strömbrytare trådlöst.
Jo, utanpåliggande kanske funkar också. Som du sade tidigare så går set ju faktiskt att klämma fast den närmre karmen så man slipper glappet emellan.E El-Löken66 skrev:
Enda brytare i hela huset som inte är enhetligt med resten (som är infällda, lika dana allihop). Mest därför det kliar i fingrarna att fixa det. Men som du säger, går ju att få det snyggt med utanpåliggande också, går säkert att hitta något som motsvarar de övriga.
Ett tidsödande jobb att skruva ned dem. I så fall bättre att riva ner och sätta nya. Lättare att spackla snyggt i skarvarna med nya än återanvända skivor.T tgr_se skrev:
Dessutom är dina skivor troligen spikade, inte skruvade.
Klicka här för att svara