Hej, behöver lite råd kring att stänga den här dörröppningen.

Huset är från 40-talet, och murade innerväggar med lecablock/slaggblock
Väggen är 95mm~

Bör jag mura putsa eller är det rimligt att regla upp och plyfa, gips?

Tack på förhand

• Dörröppning i äldre hus med synlig inre struktur av lecablock/slaggblock och trä, ämnad för diskussion om byggnadsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det borde funka med träreglar och sen gips på det innan du spacklar upp skarven med remsor. om du vill ha det lite stabilare så sätt OSB+gips.
Sätt fast reglarna med rätt långa skruv och plugg in i väggen. För att få det så slätt som möjligt så mät exakt tjcoklek på väggen och såga till regeln så att skivmaterialet på var sida får "plats" och livar med väggen.

• Gilla
Helgemås och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De flesta tycker nog att mura är svårt och skitigt och att gipsskivor är snabbt och lätt. Det är ett argument för gipsskivor. Men mura med leca går också bra. Allt som behövs är ett antal block, murbruk och några armeringsjärn. Och putsbruk förstås. Riv all trä och mura, borra för armeringsjärnen i dörrpostens murverk.

Jag skulle murat eftersom jag gillar det. Men förstår att alla inte delar den smaken.

T Testarn skrev:
Det borde funka med träreglar och sen gips på det innan du spacklar upp skarven med remsor. om du vill ha det lite stabilare så sätt OSB+gips.
Sätt fast reglarna med rätt långa skruv och plugg in i väggen. För att få det så slätt som möjligt så mät exakt tjcoklek på väggen och såga till regeln så att skivmaterialet på var sida får "plats" och livar med väggen.
45x45, osb 10-12mm och sen gips?

T
Typ så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.