Hej!
Här har ni en med mer vilja än erfarenhet, som nyligen köpt en lägenhet med stora renoveringsbehov. Så jag kommer säkert komma med fler frågor. Men just nu:
Jag ska bygga igen en 80 cm bred dörröppning i en 15 cm tjock betongvägg. Har googlat och läst i de gamla trådar jag hittat på ämnet, men blir inte helt klok på det ändå (och trådarna är gamla).
Jag har egentligen redan påbörjat arbetet (se bilder). Har satt upp satt reglar i öppningen samt en OSB-skiva som går i linje med betongväggen. Därefter har jag satt renoveringsgips över både betongvägg och OSB-skiva som jag fäst med klickar med gipsbruk, samt spacklat skarvarna med pappremsa. Väggen är ca 8 m lång och jag har gjort ca 3,5 m så långt. På andra sidan dörröppningen är planen att fylla med mineralull + OSB + renoveringsgips även här (den väggen är bara drygt 3 m lång).
Nu har jag börjat tvivla på mitt val av igenbyggningsmetod. Dels är jag rädd för sprickbildning pga rörligt material i reglar och OSB som möter dött material i betongväggen. Det är också ganska mycket jobb med gipsskivorna som jag ju måste montera längs hela den 8 m långa väggen för att få ett jämnt resultat, samt på 3 m väggen på motsatt sida. Skivorna bygger ut 6,5 mm plus några mm till pga gipsbruket, så det skapar lite också klurigheter vid fönsterlister etc.
Jag funderar på om jag ska riva allt och börja om? Mura igen med nåt dött material istället? Leca? Några tankar?
Men jag måste i så fall ytbehandla hela väggen för att få en jämn fin vägg. Har tänkt måla den till slut. Utan gipsskivor är det grovt putsad betong med tapetrester(se bilder). Hur får jag hela väggen fin ifall jag skippar gipsskivor? Det behöver ju också gå i ett med den igenmurade öppningen. Spackla hela väggen? Renoveringstapet? Annat?
Hoppas innerligt på svar och hjälp.
Mvh
Maria
Bilder:
Här har ni en med mer vilja än erfarenhet, som nyligen köpt en lägenhet med stora renoveringsbehov. Så jag kommer säkert komma med fler frågor. Men just nu:
Jag ska bygga igen en 80 cm bred dörröppning i en 15 cm tjock betongvägg. Har googlat och läst i de gamla trådar jag hittat på ämnet, men blir inte helt klok på det ändå (och trådarna är gamla).
Jag har egentligen redan påbörjat arbetet (se bilder). Har satt upp satt reglar i öppningen samt en OSB-skiva som går i linje med betongväggen. Därefter har jag satt renoveringsgips över både betongvägg och OSB-skiva som jag fäst med klickar med gipsbruk, samt spacklat skarvarna med pappremsa. Väggen är ca 8 m lång och jag har gjort ca 3,5 m så långt. På andra sidan dörröppningen är planen att fylla med mineralull + OSB + renoveringsgips även här (den väggen är bara drygt 3 m lång).
Nu har jag börjat tvivla på mitt val av igenbyggningsmetod. Dels är jag rädd för sprickbildning pga rörligt material i reglar och OSB som möter dött material i betongväggen. Det är också ganska mycket jobb med gipsskivorna som jag ju måste montera längs hela den 8 m långa väggen för att få ett jämnt resultat, samt på 3 m väggen på motsatt sida. Skivorna bygger ut 6,5 mm plus några mm till pga gipsbruket, så det skapar lite också klurigheter vid fönsterlister etc.
Jag funderar på om jag ska riva allt och börja om? Mura igen med nåt dött material istället? Leca? Några tankar?
Men jag måste i så fall ytbehandla hela väggen för att få en jämn fin vägg. Har tänkt måla den till slut. Utan gipsskivor är det grovt putsad betong med tapetrester(se bilder). Hur får jag hela väggen fin ifall jag skippar gipsskivor? Det behöver ju också gå i ett med den igenmurade öppningen. Spackla hela väggen? Renoveringstapet? Annat?
Hoppas innerligt på svar och hjälp.
Mvh
Maria
Bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför vill/måste/behöver du till varje pris dölja att det funnits en dörr här? Det skulle både bespara dig mycket jobb, vara tekniskt enklare och kanske rentav tillföra något bra och personligt att både visa och använda dörrnischen?
Se här vad fint man kan göra:
https://nouw.com/johannascollection/bokhylla-i-en-igensatt-dorr-32971317
Nu vet jag inte om din dörrnisch haft lika fint listverk omkring sig, men du fattar tanken. Den nedersta bilden visar en list-lös modernistisk variant med glashyllor och belysning
Man kan välja den sida av väggen, där en sådan nisch blir till mest glädje/nytta och inte stör möblerbarheten i övrigt.
Det handlar ju också om ett minne av vad som varit, och en liten hint till nästa invånare (eller dig själv, om du/din familj får ändrade behov) om att här finns, vid behov, en möjlighet till kommunikation.
En stängd dörr kan man alltid öppna igen. En igensatt vägg river man inte upp lika lätt.
Själv skulle jag inte ens ta bort dörrbladet, utan bara sätta tätningslister för lite bättre ljudisolering och låsa dörren - både för att bevara minnet/möjligheten och för att maximera nischdjupet.
Ursäkta om detta kommer alldeles för sent, men har du bara gipsat 3,5 m av väggen och är själv beredd att backa, så kanske värt att ifrågasätta konceptet lite mer i grunden. Du spar ändå mer jobb totalt sett, särskilt om du dessutom bejakar, i stället för att försöka gömma, de fina putsade ytorna på dina betongväggar. Du har t ex betydligt större frihet att experimentera med spännande färgsorter, kulörer och laseringar än på spacklad kartong.
EDIT
Missade din fråga om hur man i så fall rensa ytorna från tapetrester etc. Det mesta verkar ju lossna fint med handkraft, åtminstone v dina bilder att döma. Det som sitter kvar bör inte vara svårt att få bort, om inte någon hittat på något ovanligt occ/eller korkat. Riv av det som går. Hälla riktigt varmt vatten i en mopphink, ev. med lite diskmedel, och blöt upp det som sitter fast flödigt med en ren mopp. Verkar det torka fortare än det lossnar, så blöt upp en gång till,tejpa fast ett stort sjok plastfolie över det hela, och vänta ett par timmar. Efter det brukar det mesta gå att skrapa bort, men akta putsytan (samt golvet för det kleggiga tapetlimmet i de klumpar/smulor du drar av). Finns det envisa vitar kvar så kan man kombinera uppblötningen med att ånga på väggen.
Se här vad fint man kan göra:
https://nouw.com/johannascollection/bokhylla-i-en-igensatt-dorr-32971317
Nu vet jag inte om din dörrnisch haft lika fint listverk omkring sig, men du fattar tanken. Den nedersta bilden visar en list-lös modernistisk variant med glashyllor och belysning
Det handlar ju också om ett minne av vad som varit, och en liten hint till nästa invånare (eller dig själv, om du/din familj får ändrade behov) om att här finns, vid behov, en möjlighet till kommunikation.
En stängd dörr kan man alltid öppna igen. En igensatt vägg river man inte upp lika lätt.
Själv skulle jag inte ens ta bort dörrbladet, utan bara sätta tätningslister för lite bättre ljudisolering och låsa dörren - både för att bevara minnet/möjligheten och för att maximera nischdjupet.
Ursäkta om detta kommer alldeles för sent, men har du bara gipsat 3,5 m av väggen och är själv beredd att backa, så kanske värt att ifrågasätta konceptet lite mer i grunden. Du spar ändå mer jobb totalt sett, särskilt om du dessutom bejakar, i stället för att försöka gömma, de fina putsade ytorna på dina betongväggar. Du har t ex betydligt större frihet att experimentera med spännande färgsorter, kulörer och laseringar än på spacklad kartong.
EDIT
Missade din fråga om hur man i så fall rensa ytorna från tapetrester etc. Det mesta verkar ju lossna fint med handkraft, åtminstone v dina bilder att döma. Det som sitter kvar bör inte vara svårt att få bort, om inte någon hittat på något ovanligt occ/eller korkat. Riv av det som går. Hälla riktigt varmt vatten i en mopphink, ev. med lite diskmedel, och blöt upp det som sitter fast flödigt med en ren mopp. Verkar det torka fortare än det lossnar, så blöt upp en gång till,tejpa fast ett stort sjok plastfolie över det hela, och vänta ett par timmar. Efter det brukar det mesta gå att skrapa bort, men akta putsytan (samt golvet för det kleggiga tapetlimmet i de klumpar/smulor du drar av). Finns det envisa vitar kvar så kan man kombinera uppblötningen med att ånga på väggen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Tack för en fin idé, Chrzan, med många goda tankar. Det uppskattar jag. ☺️
Men just i det här fallet fungerar inte den lösningen. Jag ska montera ett kök längs den väggen, framför tidigare dörr, så jag behöver en jämn yta med en stabil vägg, som bänkskåp och väggskåp kan fästa i. Jag har också redan rivit och kastat både lister och dörrblad (som inte var i fint skick).
När det gäller putsen på väggarna så känner jag att den är för grov i texturen (för min smak), och det finns hack/hål/skador på vissa ställen som behöves jämnas ut. Lägenheten består av en blandning av betongväggar och gipsväggar (originalt), och jag vill skapa samma jämna yta på alla väggar så att de matchar varandra när jag till slut målar.
Hoppas på fler tankar runt igenbyggning av dörrhålet, gällande risk för sprickor med nuvarande rehabgips-lösning vs. att börja om och mura istället? 🙏
Men just i det här fallet fungerar inte den lösningen. Jag ska montera ett kök längs den väggen, framför tidigare dörr, så jag behöver en jämn yta med en stabil vägg, som bänkskåp och väggskåp kan fästa i. Jag har också redan rivit och kastat både lister och dörrblad (som inte var i fint skick).
När det gäller putsen på väggarna så känner jag att den är för grov i texturen (för min smak), och det finns hack/hål/skador på vissa ställen som behöves jämnas ut. Lägenheten består av en blandning av betongväggar och gipsväggar (originalt), och jag vill skapa samma jämna yta på alla väggar så att de matchar varandra när jag till slut målar.
Hoppas på fler tankar runt igenbyggning av dörrhålet, gällande risk för sprickor med nuvarande rehabgips-lösning vs. att börja om och mura istället? 🙏
Om du reglat upp ordentligt & fäst reglarna 25-30 cc (25-30 cm mellan skruvar/infästning), och sedan kör 12 mm plywood (eller 11 mm OSB som du nu använt).T Tiran skrev:
Sedan renoveringsgipset över dörrhålet så att det i alla fall går ut 30-40 cm på bägge sidor om dörrhålet, & från golv till tak. (gipset är ett dött material & kommer inte spricka pga små rörelser)
Du kan fästa gipsen över dörrhålet med Gypsum bruk utblandat & kamma ut det blandade Gypsum-bruket med en tandad fixkam om 8 mm på väggen & över OSB skivan.
Sedan trycker du dit renoveringsgipset & pressar den lite hö & lite vä (så att den suger fast ordentligt & att bruket under fördelar sig)
Dagen efter när det torkat, så drar du 12-15 gipsskuv i renoveringsgipsen-partiet som har OSB bakom.
Sedan bredspacklar du ut renoveringsgips-skarven som då är ca 7-8 mm till 0 & möter befintlig betongvägg, på en sträcka av ca 80 cm. (gör den längre om du behöver.
Detta blir helt osynligt & underlaget blir starkt & fackmannamässigt utfört.
Gipsa hela väggar gör man endast om väggen är hopplöst dålig, inför en tapetsering.
Mitt råd går mycket fortare & kräver betydligt mindre insats.
& att fästa upp ett kök är inga problem bara din OSB sitter ordentligt även i reglarna, & om du behöver förstärka så sätt en bit plywood bakifrån där överskåpen kommer dras fast.
Hej jawen,J jawen skrev:Om du reglat upp ordentligt & fäst reglarna 25-30 cc (25-30 cm mellan skruvar/infästning), och sedan kör 12 mm plywood (eller 11 mm OSB som du nu använt).
Sedan renoveringsgipset över dörrhålet så att det i alla fall går ut 30-40 cm på bägge sidor om dörrhålet, & från golv till tak. (gipset är ett dött material & kommer inte spricka pga små rörelser)
Du kan fästa gipsen över dörrhålet med Gypsum bruk utblandat & kamma ut det blandade Gypsum-bruket med en tandad fixkam om 8 mm på väggen & över OSB skivan.
Sedan trycker du dit renoveringsgipset & pressar den lite hö & lite vä (så att den suger fast ordentligt & att bruket under fördelar sig)
Dagen efter när det torkat, så drar du 12-15 gipsskuv i renoveringsgipsen-partiet som har OSB bakom.
Sedan bredspacklar du ut renoveringsgips-skarven som då är ca 7-8 mm till 0 & möter befintlig betongvägg, på en sträcka av ca 80 cm. (gör den längre om du behöver.
Detta blir helt osynligt & underlaget blir starkt & fackmannamässigt utfört.
Gipsa hela väggar gör man endast om väggen är hopplöst dålig, inför en tapetsering.
Mitt råd går mycket fortare & kräver betydligt mindre insats.
& att fästa upp ett kök är inga problem bara din OSB sitter ordentligt även i reglarna, & om du behöver förstärka så sätt en bit plywood bakifrån där överskåpen kommer dras fast.
Tack för svar och bra tips.
Gipsskivorna är redan fästa, som du ser på bilden, över dörrhålet och 3,5 m av väggen. Jag använde ett annat gipsbruk än du föreslår (https://www.maxbo.no/gipsbruk-25-kg-norgips-p944419/) och använde heller inte tandad fixkam, utan jag klickade ut gipset enligt den här guiden: https://gds.se/material/gipsskivor/limma-upp-gipsskivorna.
Jag såg till att skivorna gick ut ca 50 cm på vardera sida om dörrhålet, så check på den.
Har dock inte fäst skivorna med några gipsskruvar in i OSB:n, men det är ju lätt fixat nu i efterhand.
Reglarna är tyvärr inte fästa så tätt som med 25-30 cc, men regelverket är ju fortfarande tillgängligt från andra sidan väggen, där jag ännu inte täckt med gipsskivor, så jag skulle kunna fästa reglarna bättre därifrån med spikplugg. Jag har satt en tvärregel där bänkskåpen ska fästa, medan väggskåpen går så högt upp att de fästs i betongväggen över dörrhålet.
Som man ser på bilderna så har jag alltså gipsat 3,5 m av väggen fram till en dörröppning (som ska behållas). Att ha gipsskivor jämnt över dessa 3,5 m, tror jag i det här fallet att jag måste, eftersom jag ska montera ett kök här och behöver att väggen bakom är helt rät. Men jag skulle ju kunna bredspackla skarven där över den dörröppningen, ca 80 cm, och på så sätt slippa gipsa resten av väggen. Den tanken/idén har inte tidigare slått mig. Tack!
Finns det enighet från andra här på forumet om att jag ska slippa sprickbildning på det här sättet? 😅 (Har läst äldre trådar som säger att detta går bra, och andra äldre trådar som säger att det blir sprickor och att man bör mura med leca-block, därav min förvirring)
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Lecablock & massiv betong kommer också att kunna röra sig olika, då den massiva betongen är "ett trögare" material än Lecasten. Dvs skulle temperaturen stiga i betongen så kommer den stiga långsamt pga massan, & Leca som har en isolerande egenskap skulle värmas upp ännu långsammare. Dem 2 materialen skulle aldrig röra sig lika. = inte bättre !T Tiran skrev:
Bänkskåpens vikt tas upp av sockeln/justerbara ben, så endast mycket lite av belastningen tas upp i den fixering som görs i vägg.T Tiran skrev:
Tycker jag absolut du ska göra!T Tiran skrev:
Gypsum får mycket luft i sig blandat & klart, detta gör att det blir betydligt mer lättjobbat både vad gäller spackling & ev slipning.T Tiran skrev:
(Rena gipsbruk är tungjobbade & är inte heller lika flexibla vid små rörelser).
Fixkammens tänder gör att du får bättre täckning bakom gipsskivan, då tandningen gör material fördelningen mer möjlig. (men det är som det är nu & de du gjort kommer oxå att fungera)
Är du fortsatt orolig för framtida sprickbildning, så kan du bredspackla renoveringsgipsen över dörrhålet & sedan spackla in en rejäl bit armerad glasfiberväv. Spackla på 2-3 mm och arbeta i väven med spackelspaden & låt glasfiberväven gå ut 50 cm på båda sidor om dörrhålet.
Spackla en ggr till efter någon timme när det satt sig.
Det visste jag inte! Har försökt googla på just det, men inte hittat nåt, tack för info!J jawen skrev:Lecablock & massiv betong kommer också att kunna röra sig olika, då den massiva betongen är "ett trögare" material än Lecasten. Dvs skulle temperaturen stiga i betongen så kommer den stiga långsamt pga massan, & Leca som har en isolerande egenskap skulle värmas upp ännu långsammare. Dem 2 materialen skulle aldrig röra sig lika. = inte bättre !
Helt sant.J jawen skrev:
Topp!J jawen skrev:
Ah ok, då ska jag helt klart komma ihåg både Gypsum och fixkam till nästa gång. Inte minst på motsatt sida av väggen, dörröppningen ska ju täckas även där.J jawen skrev:Gypsum får mycket luft i sig blandat & klart, detta gör att det blir betydligt mer lättjobbat både vad gäller spackling & ev slipning.
(Rena gipsbruk är tungjobbade & är inte heller lika flexibla vid små rörelser).
Fixkammens tänder gör att du får bättre täckning bakom gipsskivan, då tandningen gör material fördelningen mer möjlig. (men det är som det är nu & de du gjort kommer oxå att fungera)
Ok, tack! Det känns som ett bra tips, för jodå, lite orolig är jag ändå fortfarande. Vad för slags spackel ska jag använda då? Och ska duken vara i ett enda stort stycke och (förutom 50 cm på båda sidor) gå helt upp till taket?J jawen skrev:Är du fortsatt orolig för framtida sprickbildning, så kan du bredspackla renoveringsgipsen över dörrhålet & sedan spackla in en rejäl bit armerad glasfiberväv. Spackla på 2-3 mm och arbeta i väven med spackelspaden & låt glasfiberväven gå ut 50 cm på båda sidor om dörrhålet.
Spackla en ggr till efter någon timme när det satt sig.
Använd vanligt väggspackel & armeringsmattans fulla bredd (brukar vara 1 m bredd)T Tiran skrev:
Klipp långa bitar om ca 170 cm längd & arbeta in 👍
Ok, tack!J jawen skrev:
Klicka här för att svara