Byggahus.se

bygga hus

1k läst  7 svar

1. S
    Nybyggare Nivå 1
    jag tänker köpa en stomme från framtidshus.se och låte de göra stomme resning
    deras fabrik ligger i Lettland . är det någon som har hört om dem och deras qvalitet

2. DixiePixie
    Medlem Nivå 3
    Vet inte så mycket om just det husmärke, men kan varmt rekommendera köpa stomme + montering från liskandas, ett litauiskt företag. De håller på och bygger garage hos oss nu och är otroligt proffsiga och levererar stomme och material av hög kvalite

• Laddar…
  3. S
    Nybyggare Nivå 1
    tack För svaret, jag kommer att kontakta dem

hälsningar

4. S
    Nybyggare Nivå 1

Hej, jag kontaktade Liskandas, de har möjlighet att bygga mitt hus men grejen är de behöver någob kunnig ska vara på plats för att kunna ge de råd och tekninska uppgifter som en snyckare.
    Här har du deras svaret

(We are working as factory, but not as general contractor. Therefore, customer or its hired engineer/building supervisor or project leader have to organise local building paperwork and assist in construction solution decisions making. Anyway, we can provide assisting in assembly service of our materials)

Best regards/Pagarbiai,

5. DixiePixie
    Medlem Nivå 3
    I vårt fall så är jag / min man ganska kunniga båda två inom byggarbete och hade redan förberett markarbeten och grundläggning för garaget i och med att vi bygger vårt hus samtidigt (svenskt hustillverkare) garaget är byggt enligt fritidshusstandard.

Det enda vi behövde var att samordna ställning och kranbil samt boende för hantverkare. Det är inga större problem när man har kontakter och lite tid.

Beror lite vilket projekt du tänker på - vill du ha totalentreprenad så är det svårt att hitta ett utländsk företag som gör det på ett bra sätt och till billigare pris. Liskandas är inte billigast på marknaden men de levererar hög kvalite och duktiga hantverkare.

6. S
    Medlem Nivå 1
    @DixiePixie Jag såg att du anlitat liskandas.
    Vet du hur deras priser är. Jag fick svar när jag frågade om ett hus
    "Of course you are interested in price indication, for now I can say that usually our houses cost ~400-550 €/m2 without VAT depending in what materials exactly are requested. For this price we can offer house with full outside finish, windows, stairs and doors. We can put gypsum plates or wooden panel for walls and ceiling from inside "

Jag antar att man bygger grunden sen sätter de upp stommen och fasaden och innerväggar. Sen fixar man elen själv, badrum, kök / vvs
    Min tanke var då att bygga grunden, låta dem sätta upp stommen. Anlitar en som fixar elen medans de fixar innerväggar. Sen tänkte jag bygga allt eftersom. Är det en bra idé?

Redigerat
  7. DixiePixie
    Medlem Nivå 3
    Det är absolut prisvärt att köpa från liskandas. Det du får tänka på som tillkommer förutom det som säljare nämner är kostnader för ställning, kranbil, boende för deras hantverkare (för vårt garage på ca 55 m2 tog det en vecka att göra klart) . Det ingår inte takpannor ( det lönar sig inte att frakta) , men det ingick arbete att sätta upp de.
    Allt det plus moms så hamnar du säkert på ca 7000-8000 kr/m2 . (Plus installationer , inredning etc. men det är utöver det)
    man får ju vad man betalar för och liskandas skryter inte om hur billigt det blir, däremot så bygger de bra och enligt nordisk standard. Vi fick ett mycket mer välbyggd garage från liskandas än vårt hus från Anebyhus som svensk byggfirma byggde...
    Sedan får man tänka på att som det brukar bli så att det fattas lite grejer, vi kompletterade det lilla som fattades själva och krävde inte ersättning, det rörde sig om en låda skruv och isolering för ca 1000 kr, men det är bra att tänka på innan och komma överens om hur man ska reglera det. Annars har de leveranser till norden varje vecka och kommer förbi med det som fattas - vi passade på att beställa måttanpassade källardörr och fönster med - mkt prisvärt och levererades snabbt.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Tackar för ett snabbt svar. Jag får räkna på det, nu har man dock koll på alla priser. Jag ska se om det finns någon kalkyl som man kan fylla i allt i (excel eller liknande)