7 327 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Bygga hus med tight budget
Sida 1 av 2
Hej alla!
Vi har tänkt bygga ett hus på en tomt som Myresjöhus säljer och ska bebygga. Nu är det så att tomten kostar 750 000 kr och kommer i helhet (grund, VA, el och fiber) komma upp i 1 000 000 kr.
Nu till frågan. Jag har fått 3,5 milj kr i byggnadskreditiv inklusive tomt och dess kostnader. Kvar till bygge är då drygt 2,5 milj kr.
Har någon här erfarenhet av Myresjöhus och husmodeller till den kostnaden?
Vi har tänkt bygga ett hus på en tomt som Myresjöhus säljer och ska bebygga. Nu är det så att tomten kostar 750 000 kr och kommer i helhet (grund, VA, el och fiber) komma upp i 1 000 000 kr.
Nu till frågan. Jag har fått 3,5 milj kr i byggnadskreditiv inklusive tomt och dess kostnader. Kvar till bygge är då drygt 2,5 milj kr.
Har någon här erfarenhet av Myresjöhus och husmodeller till den kostnaden?
Ja, det är vi. Eller det är vi inte alls i och med att vi inte köpt tomten ännu. Men ifall vi väljer att göra det så är vi bundna till myresjöhus
Det är de siffror vi fått i offerten från Myresjöhus.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det låter som en orimligt låg kalkyl. Om du skulle lyckas få in kalkylen inom ramen, så sknar du helt marginaler för det oförutsedda. Du behöver ha en marginal på 3 - 500 000. I extremfall kanske 1 milj. Men det är såpass udda att man nog inte bör behöva räkna med det.
Om det är din "lånelöftesram" så skulle jag föreslå att du istället letar ett bef. hus med "lagom" renoveringsbehov. Ett hus där ni kan flytta in direkt, eller med minimala renoveringskostnader, men där du sedan renoverar succesivt, när budgeten tillåter.
Om det är din "lånelöftesram" så skulle jag föreslå att du istället letar ett bef. hus med "lagom" renoveringsbehov. Ett hus där ni kan flytta in direkt, eller med minimala renoveringskostnader, men där du sedan renoverar succesivt, när budgeten tillåter.
Kan du inte lägga upp offerten här så får vi titta på den?J JonasPersson72 skrev:
Om det är en skarp offert med allt du räknar upp och du satsar på Myresjöhus Level-One och är beredd att göra en del jobb själv så bör det absolut gå klämma in under 3.5 miljoner.
Men som redan påtalats så bör du ju ha en riskpeng med i kalkylen.
Du vet ju inte vad som döljer sig i backen när de börjat gräva, sprängning, pålning osv.
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Enligt annonsen så ingår VA och anslutning till väg i 750000. Så 250000 är el fiber, och standard grund(sista min gissning). Nu har Myresjö byggt ett par hus där redan så det är inte omöjligt att de har rätt god koll på förutsättningarna. Detta givet så låter det ändå lite väl billigt.