24 093 läst ·
31 svar
24k läst
31 svar
Bygga hus med Myresjö?
Hej,H hempularen skrev:Du skrev max byggnadshöjd 4m. Du har koll på hur man mäter byggnadshöjd?
Lite förenklat så är det höjden av ytterväggen på fasaden mot gatan. Det är alltså INTE höjd till nocken (finns undantag, där står det specifikt nockhöjd i detaljplanen). Som sagt, ovanstående är en väldigt populäriserad beskrivning, det finns oändligt många detaljregler och undantag.
Jag skulle undvika Myresjöhus, framförallt för deras hantering av skandalen med de enstegstätade fasaderna, och deras extrema ovilja att åtgärda sina fel där. När det gäller de enstegstätade fasaderna så vann de i hovrätten (men förlorade i högsta domstolen), med argumentet att alla hus de byggde under den perioden hade samma egenskap (de möglar), det är därmed en normal egenskap för ett Myresjöhus att det skall mögla, och då är det inte ett fel, det är inte en avvikande egenskap. Har lite svårt att se varför man skall låta dem bygga fler hus med "normala fel", som mögel.
Ja bygghöjden hade jag koll på. Men 4 m filtrerar bort i princip alla 2-planshus. Det jag är mest osäker på är hur en takkupa på ett 1.5-planshus påverkar byggnadshöjden.
Sen får det inte vara träfasad i området, så det blir lite dyrare med puts eller stenhus. Har läst om lite dåliga erfarenheter av puts men det kanske är bättre idag
Vad kul.
Vi har köpt tomt på Ängsgatan, vid anslutningen till Västra Gränsgatan och Västergatan. Vart har ni fått erbjudande?
Jag pratade med alla stora bolag, och gick in på detaljnivå gällande material, pris, säljare och så vidare. Myresjö slopade vi SNABBT. Valde till slut mellan Anebyhus och Eksjöhus, där vi till sist valde Eksjöhus. Vi har en bygghöjd på 8 meter, så bygger en villa på 1,5 plan, 165 kvm. Vi landar på omkring 4 000 000 kr, för huset med små tillval. Ej carport/förråd.
Vi har köpt tomt på Ängsgatan, vid anslutningen till Västra Gränsgatan och Västergatan. Vart har ni fått erbjudande?
Jag pratade med alla stora bolag, och gick in på detaljnivå gällande material, pris, säljare och så vidare. Myresjö slopade vi SNABBT. Valde till slut mellan Anebyhus och Eksjöhus, där vi till sist valde Eksjöhus. Vi har en bygghöjd på 8 meter, så bygger en villa på 1,5 plan, 165 kvm. Vi landar på omkring 4 000 000 kr, för huset med små tillval. Ej carport/förråd.
R raffe81 skrev:Hej,
Hur har det gått för er i Skurup? Har ni valt hus/hustillverkare? Om ni har bett om offerter vad landar de på ungefär för olika hustillverkare?
Vi blev lite hastigt och lustigt erbjudna en tomt i Skurup och har 1 vecka på oss att svara. Eftersom det har gått väldigt fort har vi inte hunnit få in några offerter.
Det är dessutom max byggnadshöjd på 4 m i området vilket begränsar urvalet ganska mycket.
All information är hjälpsam just nu![]()
Hej,E ErikssonSara skrev:Vad kul.
Ja då är det samma område
Är det 4 miljoner exklusive tomt/anslutning?
Spännande, har ni börjat bygga än? Vi springer runt och tittar till på området lite då och då
Vi hade hoppats på att hamna runt 4 miljoner inklusive allt. Men sen ställer bygghöjden till det för oss, vi har egentligen föreställt oss ett 2-planshus. Men eftersom tomten är på drygt 1000kvm har vi börjat kika på 1-planshus nu.
Ja,precis. Tomten är inkluderad, ej anslutning. Jag räknar med att vi totalt borde landa på 4 300 000 kr, ungefär. Vad har er eventuella tomt för benämning? Vår totalhöjd landar precis på 8 meter, så man har maxat detaljplanens regler. Hos Anebyhus får ni en riktigt bra byggsats för 3 100 000 kr, då 1,5 plans. Så det kan vara värt att kolla upp. Vi börjar lägga plattan efter årsskiftet, så snart kärlen i marken försvunnit. Planerar att flytta in efter sommaren Vi är Malmöbor, men ska bli skönt att flytta ut mot bygden. Hehe.R raffe81 skrev:Hej,
Ja då är det samma områdeTror du menar en bygghöjd på 4m och totalhöjd på 8m? Verkar vara så i området.
Är det 4 miljoner exklusive tomt/anslutning?
Spännande, har ni börjat bygga än? Vi springer runt och tittar till på området lite då och då
Vi hade hoppats på att hamna runt 4 miljoner inklusive allt. Men sen ställer bygghöjden till det för oss, vi har egentligen föreställt oss ett 2-planshus. Men eftersom tomten är på drygt 1000kvm har vi börjat kika på 1-planshus nu.
Klövern 2 blev vi erbjudna. I första hand tittar vi på totalentreprenad. Vi har mycket att göra kommande veckan, får se hur det slutar.E ErikssonSara skrev:Ja,precis. Tomten är inkluderad, ej anslutning. Jag räknar med att vi totalt borde landa på 4 300 000 kr, ungefär. Vad har er eventuella tomt för benämning? Vår totalhöjd landar precis på 8 meter, så man har maxat detaljplanens regler. Hos Anebyhus får ni en riktigt bra byggsats för 3 100 000 kr, då 1,5 plans. Så det kan vara värt att kolla upp. Vi börjar lägga plattan efter årsskiftet, så snart kärlen i marken försvunnit. Planerar att flytta in efter sommaren Vi är Malmöbor, men ska bli skönt att flytta ut mot bygden. Hehe.
Tack för all information.
Jag är inte nöjd med Myresjöhus. Jag betalade 20000 extra för att få 70mm extra stegdjudsisolering. Jag fick lite vanlig gul isolering. Huset är extremt hög bullernivå. Tror inte jag fick någon extra bullerisolering mot övervåningen. Jag blev tvungen att själv öppna golvet för att titta vad som fanns där. Det fanns lite vanlig isolering. Myresjöhus säger själva att ingen isolering alls mot undervåningen är standard i deras hus. Min byggkonsult blev l förvånad. Det verkar som denna extra ljudisolering som man betalar 20000 kr exet för är något som man inte vet vad det är överhuvudtaget. Är det normalt att man hör om någon snarkar på övervåningen eller om man känner som ett bombnedslag när någon springer på golvet? Inte barnvänligtR RoBo skrev:
Dom sa ju stegljudsisolering. Då är det ju tyvärr inte mer hos någon av dom stora husfirmorna. Dom flesta har bara en 45 mm.L Lenam skrev:Jag är inte nöjd med Myresjöhus. Jag betalade 20000 extra för att få 70mm extra stegdjudsisolering. Jag fick lite vanlig gul isolering. Huset är extremt hög bullernivå. Tror inte jag fick någon extra bullerisolering mot övervåningen. Jag blev tvungen att själv öppna golvet för att titta vad som fanns där. Det fanns lite vanlig isolering. Myresjöhus säger själva att ingen isolering alls mot undervåningen är standard i deras hus. Min byggkonsult blev l förvånad. Det verkar som denna extra ljudisolering som man betalar 20000 kr exet för är något som man inte vet vad det är överhuvudtaget. Är det normalt att man hör om någon snarkar på övervåningen eller om man känner som ett bombnedslag när någon springer på golvet? Inte barnvänligt
Byggde på totalentreprenad, fick veta ner till kr vad varje tillägg kostade. Isolerade väggar med OSB på varje sida var vårt krav och det specificerades i kalkyl före avrop så om man behöver ta det med snickaren eller före beställning kanske hör ihop med entreprenadformen.