Hej!

Ska ha in ett nytt högskåp i köket och har haft en del diskussioner med min köksplanerare om man bör bygga hela vägen upp. Resten av väggen består av öppna hyllplan med köksbänk under. Det översta hyllplanet hamnar ganska exakt i nivå med toppen på högskåpet om man inte bygger hela vägen upp. Andra sidan av köket ska också in ett högskåp av samma mått + ett väggskåp brevid. Bifogade bilder. Dock är dörren fel, där är en öppning utan dörr hela vägen upp till tak.

Mått (H)
Takhöjd : 250
Högskåpet: 201.6
Sockel: 16.5

Man kan klämma in ett överskåp på 35,2 om man kapar ner sockeln/benen men det sker förstås på bekostnad av arbetshöjden på bänkskivan som då blir strax under 90. Alternativet är att bygga in med passbitar/täcksidor och ha kvar sockeln på 16.5 (max arbetshöjd) men frågan är om det inte ser lite märkligt ut att täcka en såpass stor yta med täcksidor och passbitar. Eller bara lämna det öppet. Jag ska sälja lghheten så undrar väl mest vad som är mest gångbart och om ni tror det är en faktor? kök II.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
KÖK.JPG
Skapa konto

Är det nån som kanske har en smart lösning? : )

PoK Dizzie

Spontant skulle jag säga: bygg upp till tak med täcksidor och passbitar... men vet inte hur snyggt det skulle bli på högskåpsmodulen närmast fönstret. Kan inte köksplaneraren ta fram en illustration på hur det skulle se ut? Vi körde med köksskåp upp till tak med en "dörröppning" upp till tak och tror allt annat skulle sett konstigt ut, dock har vi överskåp och inga öppna hyllor.

• Gilla
Dizzie
  • Laddar…
Passbitar på 35cm blir inte snyggt. Ser mer ut som en dold ventilationskanal....
Det blir ingen balans i formen.

Mest gångbart blir det med öppet. Du planerar ju att sälja så håll det enkelt utan "smarta" lösningar.

• Gilla
Dizzie
  • Laddar…
Du kan ju kapa ner sockeln och sedan bygga på ovanpå bänkskåpen med motsvarande (eller valfri) höjd, då får du ju in 35,2-skåpet som du vill men ändå inte på bekostnad av arbetshöjd.

• Gilla
Dizzie
  • Laddar…
Här i Umeå har vi en tillverkare av köksinredning som specialtillverkar ALLT, de har ingen standard. Pris ungefär som övriga tillverkare.
Vi har lite trångt så våra överskåp slutar någonstans 7 cm från taket.
Inga onödiga passbitar i sidled då något skåp därför är 58 cm brett.
Diskbänksskåpets dörr är extra bred.
Ett skåp är hörnskåp och ett smalt överskåp i ett stycke, lite special men de fixade detta också.

Protte

• Gilla
Dizzie
  • Laddar…
bra synpunkter allihopa, tyvärr verkar ni inte dra åt samma håll : ). Att kapa sockeln och sedan bygga på motsvarande över skåpen var en briljant ide men jag tror det kan bli väldigt svårt att få helt snyggt. Kökluckorna är stilrena, utan handtag och stor kontrast mellan greppet (svart) och luckan (vit) och bänken (mörk). Det talar ju för att ev missar kommer synas.

Protte, vad heter tillverkaren?

Lutar åt att jag lämnar det som det är. Har dock hittat ett toppskåp på 32 centimeter från Kvik, dock i en annan serie så vet inte om luckan kan matchas, då är det bara 0.5 centimeter som saknas : ). Jag kan för mitt liv dock inte förstå varför man skapar en köksserie där hjöden på skåpet + toppskåp inte blir 240 eller 250, utan 253.

Så här ser det ut i vårt kök, en sockelbit på plasken mellan stommen och bänkskivan.

• 1372328608158.jpg
    Skapa konto
Finns det verkligen inte möjlighet att få högskåp som är 240? Här är en bild från vårt kök; takhöjden är 241-242, skåpen är 240, högskåpet står mot öppning upp till tak precis som du tänkt. Vi tycker iaf detta blev väldigt lyckat, ursäkta den dåliga bildkvaliteten:

FztwDTQ.jpg

Anthill, mycket snyggt!

Men hur får man dit högskåpet?
Det borde ju ta i taket när man reser upp det :confused:

KnockOnWood skrev:
Anthill, mycket snyggt!

Men hur får man dit högskåpet?
Det borde ju ta i taket när man reser upp det :confused:
Tack :)

Nu har hantverkare stått för all montering men jag förmodar att det är möjligt att resa det då det står på 15 cm höga, justerbara ben (som jag antar monterades i efterhand), eller så reste de skåpet i trappan som leder till källarplanet? Jag har verkligen ingen aning men bevisligen går det att genomföra på något sätt.

Kan tillägga att om det var något hantverkarna var emot i vår renovering så var det just att vi inte har några taklister samt att köksskåpen går hela vägen upp till tak. De sa att det skulle se underligt ut med en 1-2 cm springa till taket istället för lägre skåp + passbit + taklist. VÄLDIGT glad att vi gick på vår egen intuition och inte lyssnade på dem och mitt råd till TS är att verkligen pusha sina idéer även om köksplanerare och eventuella snickare/montörer rynkar på näsan, särskilt om det gäller estetiska spörsmål då snickare och folk i byggbranschen är vana att genomföra standardlösningar.

Snyggt antill!
Skåp som ni har det fint ut. Och det där med att få "goda" råd från snickare har även jag numera avstått
ifrån. Kan nu TS placera skåpen som ni gjorde blir det fint. Men passbit...njae.
Själv har jag nog sett mer kök än de flesta och skulle därför råda att göra en bildsök på Google
med liknande kök i strikt design. Det är ganska svårt att föreställa sig hur det blir så underlätta
med bilder på liknande kök.

Jag är mest förvånad att TS köksleverantör inte verkar ha 240 i standardsortimentet. Jag trodde just att den höjden var något av en standard i hus med 250 i takhöjd. Tycker också det vore snyggast utan passbit men jag är personligen lite allergisk mot högskåp/garderober som ser ut att stå löst och inte förbinder med taket på något sätt. Hade jag varit TS hade jag nog övervägt att vända mig till en annan köksleverantör om nuvarande inte kan ordna köket som jag skulle vilja ha det. Köksrenovering är ett såpass kostsamt ingrepp att det är värt att kolla runt tills man blir nöjd såvida man inte utgår från något av budgetalternativen.

anthill skrev:
Finns det verkligen inte möjlighet att få högskåp som är 240? Här är en bild från vårt kök; takhöjden är 241-242, skåpen är 240, högskåpet står mot öppning upp till tak precis som du tänkt. Vi tycker iaf detta blev väldigt lyckat, ursäkta den dåliga bildkvaliteten:

[bild]

alltså det är nog mest mitt fel, att det skulle gå hela vägen upp var inget krav jag ställde. Jag ville mest ha in nåt som är helt och rent och av skaplig kvalite innan försäljningen till ett bra pris (villket jag fick, 23.000 inklusive alla bänkskivor och infälld diskho). Han sa att det gick fint att köra öppet upptill och sen kan ju dom som flyttar in komplettera om man så vill. Det är först nu när jag rivit bort gamla köket som jag blev fundersam. Kvikv basiq har dock inga högre skåp enligt deras katalog så jag blir lite fundersam över din bild? : ) För den är väl på kvik basiq Vaasa? Jag har redan beställt köket så frågan gäller om man ska komplettera eller ej och om det är värt de extra pengarna och jobbet. Jag har också stuckaturlister i frigolit (fråga mig inte varför, dom är skitfula) som nog kan göra att övergången från vägg till kök kan se lite märklig ut om man bygger hela vägen upp.

Kvik basiq serien har inte så många valmöjligheter (därav det billiga priset), men jag håller med. Det är märkligt att höjden blir precis över 250.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.