Byggahus.se
Tjena!

Jag går i tankar om att lägga ett golv på min kallvind för förvaring (enplanshus byggt 2014).
Just nu är min tanke att fästa reglar i takstolarna, höjden på golvet vill jag ska bli som landgången, isoleringen är ”sprutad” lösull där en 120mm hög regel får rum mellan isolering och landgång.
Cc mått på takstolarna är 1 200mm

Frågor:
Fungerar det att fästa reglar, typ 45x120mm mellan takstolarnas diagonalstag och fästa på mitten i landgångens fot?
Funderar även på att halvvägs ut sätta en regel mellan reglarna (i landgångens riktning) för bärighet?

Vilket material på golvet?
Har själv tänkt golvspånskivor alternativt vanlig spånskiva, gillar golvspånet då den är spontad.
Har någon andra förslag?

Lite bilder
Bild på en välisolerad vind med träbjälkar och isoleringsmaterial synligt under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fötterna till landgången vilar på takstolarnas underram och min tanke är att regeln skall gå mellan de yttre diagonalstagen.
Isolering i ett mörkt vindutrymme med träbalkar och isoleringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fot till landgång/inspektionsbrygga
Mörkt vindutrymme med träbjälkar, isolering, svagt belyst av ficklampa eller liknande ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligare bild på diagonalstagen
 
Varför så grovt, räcker med 45X95 och ett stöd på mitten ner. Tänker du att det ska bli golv mellan stolarna med så blir en regel som hela vägen mellan kortbenen. Använd byggvinkler så ligger reglarna bra på dom. Sen det med spån, ser ut att vara 1200 mm mellan stolarna, spån är 1200 mm på längden och kanske inte räcker fram för att få fast och bära. Går det bra att få upp den storleken, annars 22 mm råspont är bra och läggs med fallande längder, blir som ett homogent golv.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.