7 085 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Bygga garage ovanför vattenledning
Hej.
Hoppas jag kan få lite hjälp med denna fråga.
Vi vill och har planerat att bygga ett garage på 40m3. Situationskarta är beställd. Kom sedan på att kolla byggritningar, där visar det sig att vatten och avlopp ligger där vi tänkt att ha garaget med gjuten platta. Kan man gjuta plattan ovanför vatten och avlopp?
Tyvärr är detta den ända plats vi kan ha garaget på..
Tack på förhand
Hoppas jag kan få lite hjälp med denna fråga.
Vi vill och har planerat att bygga ett garage på 40m3. Situationskarta är beställd. Kom sedan på att kolla byggritningar, där visar det sig att vatten och avlopp ligger där vi tänkt att ha garaget med gjuten platta. Kan man gjuta plattan ovanför vatten och avlopp?
Tyvärr är detta den ända plats vi kan ha garaget på..
Tack på förhand
Menar du att ledningarna passerar rakt under den blivande plattan, eller att du har brunn eller kopplingar under garaget?
Är det dina ledningar eller passerar någon annans ledningar, med eller utan servitut där?
Det *går* ju garanterat att bygga, oavsett svaren på ovanstående, men det kan ju innebära olika anpassningar. Ett vanligt hus har ju oftast ett antal ledningar gjutna i eller under plattan...
Om det bara går raka ledningar under platta är väl risken rätt låg, så länge ni inte lyckas sätta en grävskopa i dem under arbetet, så länge det inte är mark där du misstänker att du kommer få sättningar av garagets tyngd som kan påverka ledningarna. I så fall får du fundera på hur du minskar den risken under konstruktionen.
Har du brunn eller kopplingar får du väl bygga lämpliga inspektions/manhål i garaget.
Är det dina egna ledningar får du fundera på om det går bra att dra om dem kring garaget nån gång om 40-50 år eller när du nu räknar med att ledningarna kan ha tjänat ut och behöver ersättas. (Eller fundera på vilka konsekvenser det har att öppna upp ett spår i garagegolvet när det väl är dags)
Är det grannens ledning kan du ju ha samma diskussion med grannen och undersöka möjligheterna att flytta ledningarna.
Har du tänkt att anlita någon för att beräkna och/eller utföra själva konstruktionen av plattan lär det vara en person som du kan diskutera detta med och få till en bra lösning.
Är det dina ledningar eller passerar någon annans ledningar, med eller utan servitut där?
Det *går* ju garanterat att bygga, oavsett svaren på ovanstående, men det kan ju innebära olika anpassningar. Ett vanligt hus har ju oftast ett antal ledningar gjutna i eller under plattan...
Om det bara går raka ledningar under platta är väl risken rätt låg, så länge ni inte lyckas sätta en grävskopa i dem under arbetet, så länge det inte är mark där du misstänker att du kommer få sättningar av garagets tyngd som kan påverka ledningarna. I så fall får du fundera på hur du minskar den risken under konstruktionen.
Har du brunn eller kopplingar får du väl bygga lämpliga inspektions/manhål i garaget.
Är det dina egna ledningar får du fundera på om det går bra att dra om dem kring garaget nån gång om 40-50 år eller när du nu räknar med att ledningarna kan ha tjänat ut och behöver ersättas. (Eller fundera på vilka konsekvenser det har att öppna upp ett spår i garagegolvet när det väl är dags)
Är det grannens ledning kan du ju ha samma diskussion med grannen och undersöka möjligheterna att flytta ledningarna.
Har du tänkt att anlita någon för att beräkna och/eller utföra själva konstruktionen av plattan lär det vara en person som du kan diskutera detta med och få till en bra lösning.
Hej.
Det är enbart våra ledningar, ingen brunn, utan det är bara ledningarna som passerar där, eventuellt elkabeln med. Det jag skulle vilja veta, är hur djupt ledningarna ligger, men man får väl provgräva.
Jag kommer anlita en grävare, som gräver och fyller upp, sen gör jag resten själv.
Det är inga problem att flytta rören, men vill helst undvika det nu.
Mvh
Det är enbart våra ledningar, ingen brunn, utan det är bara ledningarna som passerar där, eventuellt elkabeln med. Det jag skulle vilja veta, är hur djupt ledningarna ligger, men man får väl provgräva.
Jag kommer anlita en grävare, som gräver och fyller upp, sen gör jag resten själv.
Det är inga problem att flytta rören, men vill helst undvika det nu.
Mvh
Hur gammalt är huset och ledningarna?
Hur många meter kommer ledningarna gå under garaget?
Frågorna ger en indikation på hur lång tid innan det är dags att byta ledningar. Om det är 30 år framåt kanske man får ta smällen senare. Om se har passerat sin förväntade livslängd kanske det är bättre att gräva upp och byta eller flytta samtidigt.
Hur många meter kommer ledningarna gå under garaget?
Frågorna ger en indikation på hur lång tid innan det är dags att byta ledningar. Om det är 30 år framåt kanske man får ta smällen senare. Om se har passerat sin förväntade livslängd kanske det är bättre att gräva upp och byta eller flytta samtidigt.
Hur gick det med det här?
Jag har samma situation hos mig. Ska gjuta platta ovan avloppsrör som ligger 1,5-2m ner. Har blivit rekommenderad att flytta rören och även pumpstationen före gjutning men jag tänker att det nog får bli ett senare problem iom att allt är nytt sen 3år tillbaka. Borde väl hålla 50-100 år om inget går fel?!
Jag har samma situation hos mig. Ska gjuta platta ovan avloppsrör som ligger 1,5-2m ner. Har blivit rekommenderad att flytta rören och även pumpstationen före gjutning men jag tänker att det nog får bli ett senare problem iom att allt är nytt sen 3år tillbaka. Borde väl hålla 50-100 år om inget går fel?!
Hur gjorde du? Jag har samma situation, avsloppsledning som går 1,5 meter under mark där jag tänkt gjuta platta och ställa garaget på. Ledningen är typ 60 år gammalt så kanske ändå dags att byta snart?J jacobsss skrev:Hur gick det med det här?
Jag har samma situation hos mig. Ska gjuta platta ovan avloppsrör som ligger 1,5-2m ner. Har blivit rekommenderad att flytta rören och även pumpstationen före gjutning men jag tänker att det nog får bli ett senare problem iom att allt är nytt sen 3år tillbaka. Borde väl hålla 50-100 år om inget går fel?!
Hos mig gick det att skjuta in ett nytt avloppsrör inuti det gamla cementröret så hela sträckan behövde inte grävas upp.B Bodabyggare skrev:
Men merkostnaden att gräva upp och byta ut röret är ju minimal just då om du ändå ska göra en ny grund (om du ska ha dit maskin för markarbetet)
Om det är moderna plaströr så skulle jag inte oroa mig för att dra dem under plattan, däremot gamla betongrör hade jag varit mer orolig för. Faktum är att det är precis det jag gjorde under garage plattan. Hade ett par äldre betongrör (och tegel/keramik) som gick där jag skulle bygga garaget. Alla utom ett var dessutom inte mitt, utan kommer från grannfastigheter utan servitut. Bytte samtliga till plast och packade väl efter. Sen garage på det.
Mer info om det hela finns i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-dagvattenroer-under-ny-platta.364226/
Mer info om det hela finns i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-dagvattenroer-under-ny-platta.364226/
Klicka här för att svara