Har börjat planera mitt garage bygge och undrar om man får bygga garaget närmare än 4,5m från tomtgränsen. Grannen har ett garage på ca 200m2 byggt nästan exakt på tomgränsen (byggt för 40 år sedan) och jag hade tänkt bygga mitt garage i jämnhöjd med grannen men skulle vilja bygga det så nära hans garage som möjligt, har pratat med grannen och för han får jag bygga det så nära jag vill. Går det att göra det?

Så nära du vill tror jag kanske inte, men jag fick placera mitt garage lite som jag ville, dock inte närmre än 1.5m.
Sökte ja för 2m och det hamnade på 1.9 så var det ok, men sa ja 1.50m och det sen skulle råka hamna på 1.40m så var det aj aj.
Kolla med byggnadsnämnden i din kommun vad dom säger, det borde inte alls vara omöjligt att komma närmre än 4.5m som jag ser det. :)

Mikael_L
Vår detaljplan föreskriver att garage kan byggas minst 1 meter från tomtgräns eller ihopbyggt precis i tomtgräns.
Och det verkar ju rätt vettigt, dessutom lite generöst.
Ska det vara ett avstånd mellan byggnaderna så får det ju inte bli så löjligt litet att underhåll inte går att utföra. Det kan även vara lite med brand att göra med.

Men om man är överens med grannen så går det även bra att bygga ihop.

Det var vår detaljplan, hur det är för dig kan nog bara gubbarna och gummorna på ert kommunkontor svara på.
Men det är ju positivt så långt för dig att åtminståne grannen är med.
Bygger ni ihop måste garanterat byggnaderna vara varsin brandcell, och den avdelande väggen t.ex. dubbelgips, trippelgips eller LECA.
Bygger ni så byggnaderna kommer närmare varandra än 4 meter har ni också troligen vissa brandkrav, då väggar måste ha en viss mängd stenull + gips för att vara OK, samt fönster antingen små eller brandklassade = dyyyyra.

Samma tanke fick jag som MickeL
Tänk på att det är ganska höga krav på brandskyddet och vilka material och hur du bygger om det ska stå så nära..

Och förmodligen måste du ta reda på om grannen har följt dessa krav annars kanske risken är stor att du inte får bygga.

F
Att bygga brandklassat är inte alls dyrt om man inte skall ha fönster. Och vem vill ha fönster när det kommer en ny byggnad 1meter från det? Jag fick bygga 0,7 meter från tomtgräns om jag byggde den vägggen med brandklass IE60. Kostade väldigt lite då det inte är nåt fönster åt det hållet. Grannen som sökte bygglov samtidigt och bygger 3m från tomtgräns (dvs 3,7 meter mellan byggnaderna) med mycket fönster behövde då inte brandklassa öht. Detaljplanen säger 4,5 meter men det var inga problem att bygga betydligt närmare än så med grannens godkännande.

C
Jag bygger en meter från tomtgräns och ska dessvärre ha fönster på 3 sidor. Dessutom har kommunen hittat på att man även ska mäta från gaveln i 45° vinkel ut, så även porten och båda fönstren jag har satt på kortsidan ska vara brandklassade.

41000 papp för fönster, jatack. *morrar*

F
cheetah1 skrev:
Jag bygger en meter från tomtgräns och ska dessvärre ha fönster på 3 sidor. Dessutom har kommunen hittat på att man även ska mäta från gaveln i 45° vinkel ut, så även porten och båda fönstren jag har satt på kortsidan ska vara brandklassade.

Har för mig att brandklassning är aktuellt om det är närmare än 6m mellan byggnader, kan det stämma?

Jag fick brandklassa en 7,5 meter lång vägg (tror att det var ett eller två lager utegips istället för Bison-väv) men inga krav på dörrar eller portar. Dörren är nog minst 7 meter från övriga byggnader och porten har jag inte ens funderat på men det kanske är 6 meter det med. Fönster har jag inga öht, ser fönster i garaget som ett bra sätt för buset att bedöma om det är värt att panga rutan och klättra in. Satsar på 5-6 extra lysrör istället.

cheetah1 skrev:

Ett alternativ är ju att skippa fönster på den sidan av garaget.

För 41000 blir det ju en del lysrör. Men jag förstår dig. Jag var inne på 4 fönster på sidan mot grannen men med dom priserna så skippade jag det. Det är skönt att få in naturligt ljus men inte till det priset.

Hur brukar reglerna vara med avstånd från garage till gatan? Har idag ett 30 kvm garage med platt tak som är byggt mot huset som har gaveln ut mot gatan. Garaget börjar ungefär mitt på gaveln och det rymmer även en trappa ner till källaren.

Det som är jobbigt är att porten inte är ut mot gatan utan man blir tvungen att svänga 90 grader med bilen för att köra in i garaget. Står det inte någon bil på uppfarten så går det relativt bra, men annars blir det en massa backande å krånglande. Det jag skulle vilja göra är att bygga ett dubbelgarage med portarna ut mot gatan och tak med nocken i samma riktning som huset. Måste isåfall flytta infarten några meter och sen hamnar jag ju närmare gatan. Beroende på om det går att bygga det nya garaget helt in mot huset som det är nu så att källartrappen även blir inne i garaget.

F
fremar skrev:
Hur brukar reglerna vara med avstånd från garage till gatan? Har idag ett 30 kvm garage med platt tak som är byggt mot huset som har gaveln ut mot gatan. Garaget börjar ungefär mitt på gaveln och det rymmer även en trappa ner till källaren.

Det som är jobbigt är att porten inte är ut mot gatan utan man blir tvungen att svänga 90 grader med bilen för att köra in i garaget. Står det inte någon bil på uppfarten så går det relativt bra, men annars blir det en massa backande å krånglande. Det jag skulle vilja göra är att bygga ett dubbelgarage med portarna ut mot gatan och tak med nocken i samma riktning som huset. Måste isåfall flytta infarten några meter och sen hamnar jag ju närmare gatan. Beroende på om det går att bygga det nya garaget helt in mot huset som det är nu så att källartrappen även blir inne i garaget.

Uppgifterna jag fick på det var att byggnadsnämnden vill att man skall kunna parkera en bil på sin egen tomt framför garaget (med lite vingelmån). Minst 6 meter rekommenderade dom mig.

Mikael_L
fremar skrev:
Hur brukar reglerna vara med avstånd från garage till gatan?
Varierar kraftigt. Du måste nog fråga på ditt eget byggnadskontor.

Hur har grannarna? Det kan ge en fingervisning om reglerna.

Ok, bygger jag garaget med portarna ut mot gatan så blir det nog problem att kunna parkera bilarna framför garaget. Men inga problem att parkera dem på sidan av garaget om jag låter den asfalterade parkeringen vara kvar. Rymms ca tre bilar i bredd där och två på längden om man står nära varandra :)

Hela området är nog byggt på 70-talet och i stort sett alla hus har ju enkelgarage med platt tak vidbyggt huset och porten ut mot gatan. Alla får nog plats med minst en bil framför sitt garage. Tror inte att det är nåt hus som har byggt nytt garage vad jag kommer på nu. Är nog bara vårat hus och garage som är helt felplacerat på tomten. Med husgaveln ut mot gatan när det egentligen skulle ha varit framsidan på huset ut mot gatan. Det beror på att tomten är för smal för att ha huset den vägen, men isåfall borde man kanske ha valt en annan husmodell eller en annan tomt :)

Ritade lite på en karta från eniro på ett ungefär hur tomtgränserna går och med blått hur jag hade tänkt bygga ett större garage.

• Karta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här har grannen byggt på tomtgränsen, utan grannens godkännande...

Vad man får o inte får och det hära med avstånd skiljer nog en hel del från kommun till kommun.

Micke_vb >>> Då har väl grannen inte heller bygglov på det han byggt? Den andra grannen får kanske slå en signal till kommunen om bygget står honom :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.