Tomture61
T ToRy skrev:
Absolut, men på vilket sätt är det relevant för TS?
Försöker enbart att delge min erfarenhet som jag samlat på mig under 20 års tid .
Isolerar man en byggnad så måste man ventilera - värma och ibland använda en luftavfuktare .
Detta oavsett var i Sverige byggnaden bor .
Det är inget krav men har man investerat en hel hög med pengar så vill iallafall jag sköta om byggnaden på rätt sätt .
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Jag har ett garage där jag är relativt säker på att plattan är oisolerad.
Ligger 95mm isolering i väggarna och någonstans runt 120-150mm i taket.

Håller som lägst runt 8°C (8-10°C) med hjälp av två el-element.
Iofs bara på 30m2 men drar inga enorma mängder ström även vintrar då det varit hyfsat kallt.
Det där var ju intressant eftersom du också bor i Skåne. Ett alternativ är förstås att jämna till befintlig platta och bygga ett skal precis som du skriver (isolering i väggarna och i taket).
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det mesta är relativt ang vad det kostar att värma byggnader .
Man kan tro att betong är vattentät , icke , om man nu inte har använt vattentät betong .
Så betong direkt mot backen kommer att orsaka högre fuktpåslag i byggnaden (oftast)
Att snåla med värmen kan orsaka att det mitt i isoleringen kan bildas is av fukten som finns där .
Vädret nu för tiden är varmt på dagen och minusgrader på natten .
En låg temp höjer luftfuktigheten i byggnaden , även om det är duktigt ventilerat .
Ytskikten i byggnaden utsätts för stor risk av mögelangrepp .
Jag förstår inte riktigt hur detta passar in på mitt exempel, du får gärna förklara mer. Byggnaden är från 1800-talet och plattan är gjuten kring 1960. Om jag bygger ett rum i rummet på befintlig platta - menar du att det skulle bli högre luftfuktighet och därmed problem med mögel och annat?
 
A AG A skrev:
I ett garage vill man sällan ha mer än 10-12grader. Det känns obehagligt att ha det varmare. Normalt sett håller man det på ca 5grader. När man sedan ska arbeta i garaget vrider man upp värmen lite grand. Det går oerhört fort att höja temperaturen från 5 till 10 grader.
Isolering i plattan är egentligen bara viktigt om man har golvvärme. Men som i ditt fall kommer det inte göra någon stor skillnad. Naturligtvis går det åt lite mer energi, men det är så små mängder iallafall. Det är ytterst sällan som det ens blir minusgrader i ett garage. Min platta är förvisso isolerad. Men i övrigt är det bara 10cm i väggarna, och 15cm i taket. Dörrarna saknar drevning , och har väldigt stora glipor. Då de sväller på vintern, går de inte ens att stänga.
Trots det så krävs det minst 3dygn med mer än 10minusgrader för att det ska bli minusgrader i garaget. En enkel värmefläkt på 1000W värmer lätt upp garaget till 10grader på en timme när det är minusgrader ute. Har du bättre värmesystem, samt har en grundvärne på 5grader, så går det oerhört mycket fortare.
Sen finns det ju någon duk, som bara är ca 5mm, som motsvarar 5cm vanlig isolering, som du kan lägga och gjuta ett par cm ovanpå. Men även det är ganska onödigt vil jag påstå. Att du dessutom bygger ett rum i ett rum gör också att det går åt mindre energi.
Vad är det för duk på 5 mm som motsvarar 5 cm vanlig isolering? Går det att köra bilar och annat (pallyft) där man gjutit på det?
 
Tomture61
1 1881 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur detta passar in på mitt exempel, du får gärna förklara mer. Byggnaden är från 1800-talet och plattan är gjuten kring 1960. Om jag bygger ett rum i rummet på befintlig platta - menar du att det skulle bli högre luftfuktighet och därmed problem med mögel och annat?
Som jag skrev i inlägg #16 så gäller det också alla årsmodeller av byggnader .
Tegelväggar och timmerväggar beter sig annorlunda mot väggar byggda med träreglar / mineralull .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev i inlägg #16 så gäller det också alla årsmodeller av byggnader .
Tegelväggar och timmerväggar beter sig annorlunda mot väggar byggda med träreglar / mineralull .
Så det du menar (om jag förstår dig rätt) är att om man isolerar, trots gammal betongplatta, så bör man se till att det är bra ventilation.
 
Tomture61
1 1881 skrev:
Så det du menar (om jag förstår dig rätt) är att om man isolerar, trots gammal betongplatta, så bör man se till att det är bra ventilation.
Ja , ska man vistas i lokalen är det ännu viktigare .
Tänk på att självdrag enbart funkar om insidan är varmare än utsidan .
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
1 1881 skrev:
Det där var ju intressant eftersom du också bor i Skåne. Ett alternativ är förstås att jämna till befintlig platta och bygga ett skal precis som du skriver (isolering i väggarna och i taket).
Garaget byggt 1989 men tror inte tidigare ägare hade värme i det.
Jag har haft det uppvärmt sedan 2012 och inte kunnat se några konstigheter i isoleringen (i tak i alla fall).
Den lilla isoleringen som följde med ut från väggen när jag drog om elen 2022 såg ut som ny.
Sitter plast bakom väggmaterialet (gips...tyvärr) och i tak.
 
Frågan kvarstår (om jag inte missat det...): Vad har du för tankar med uppvärmning? Vill du bara ha det frostfritt och eventuellt kunna värma upp tillfälligt, eller vill du ha det uppvärmt till 15-25 grader även vintertid? Det är rätt stor skillnad på hur du ska bygga i de olika fallen.
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
Hm. Kan du inte göra hela till ett garage? Utan att veta mer skulle jag nog försökt inrikta mig på att ordna befintlig takkonstruktion så att det gick att isolera hela taket på lämpligt sätt och täta eventuella porthål mm. med portar/dörrar.
Till att börja med. Sen går det ju att göra något åt befintliga golv och väggar mm i lugn och ro, om det behövs.
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
Om jag skulle bygga en invändig låda inne i byggnaden så tror jag att jag skulle välja att bygga med frigolitskivor uppstagade med reglar. Kanske.
 
Redigerat:
  • Gilla
1881
  • Laddar…
1 1881 skrev:
Vad är det för duk på 5 mm som motsvarar 5 cm vanlig isolering? Går det att köra bilar och annat (pallyft) där man gjutit på det?
Titta på Ebisol Thermo Board.
Den är 6mm såg jag nu. Sen jämför de isoleringsförmåga med 500mm betong, av någon dum anledning. Men den är även reflekterande och ger därför en enorm energibesparing. Upptill 45% jämfört med en helt oisolerad platta.
Sen kan jag inte svara på hur mycket belastning den tål. Men Ebisol har mängder med olika typer av skivor, för olika ändamål.
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Frågan kvarstår (om jag inte missat det...): Vad har du för tankar med uppvärmning? Vill du bara ha det frostfritt och eventuellt kunna värma upp tillfälligt, eller vill du ha det uppvärmt till 15-25 grader även vintertid? Det är rätt stor skillnad på hur du ska bygga i de olika fallen.
Tanken är att det ska vara en bra grundvärme som kan skalas upp vid behov. Jag tänker mig i så fall en grundtemperatur kring 8-10 och att man behov kan gå upp till cirka 18.
 
R roke skrev:
Hm. Kan du inte göra hela till ett garage? Utan att veta mer skulle jag nog försökt inrikta mig på att ordna befintlig takkonstruktion så att det gick att isolera hela taket på lämpligt sätt och täta eventuella porthål mm. med portar/dörrar.
Till att börja med. Sen går det ju att göra något åt befintliga golv och väggar mm i lugn och ro, om det behövs.
Ja, tanken har också slagit mig men det är ett så stort utrymme. Därför tänkte jag mig en isolerat rum på 1/3 och 2/3 oisolerat (som på bilden). Då kan man förvara saker som klarar att stå kallt i det oisolerade utrymmet, men så jobbar man i det isolerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.