Hej vi byggde garage i sommras på 60kvm, då innehåller det dubbelcarport, garage och isolerat förråd på 15 kvm. Jag läste mig till en hel del här på forumet, vi gjorde plattan själv. Dom levererade betong till oss, kollade med 2 olika firmor som levererade och det skiljde 2000kr på priset.

Plattan är isolerad med cellplast som jag köpt på nätet, vi la 200 i formen. Själva garaget beställde vi på Björklidens materilaffär och det kostade 101 tusen då är det byggsats. Vi satte ihop delarna själva (är inga snickare) kanon bra byggsats lätt att förstå. Vi har isolerat både förråd och garage.

Sammanlagt med platta+byggsats+färg+isolering+gips+3 fönster+ isolerad ytterdörr = 150 000 kr

MVH Nea

M
danne b skrev:
Hej alla byggare !

Håller på med att försöka uppskatta kostnaden för ett fristående dubbelgarage på ca 60kvm m förråd.
Tanken är att garage delen ska vara ca 40-45 kvm rest förråd,
Vill att det ska vara gjuten platta på mark kanske oisolerad ?
likaså garaget till att börja med iallafall, förrådet tänkte jag isolera då man vill ha färg o dyl där inne som kanske inte ska ha det för kallt.
Nu till "problemet" tror ni att det går att bygga detta under 100 000:-?
om man ska bygga det själv.
Vart ska man vända sig för att hitta bra mtrl ? priser ?
(bor i Södermanland, Eskilstuna )
tacksam för alla svar då man är lite av en novis på detta område.
Jag kan ju säga att man ångrar lite att man inte tog garaget i samma sväng då man byggde huset! Nu blev ju huset dyrare än vad vi tänkt från början så det är lite därför vi vill hålla ner kostnad för garaget.

mvh
Daniel
Om det inte är ett stort arbete att färdigställa marken för bygget, så tror jag det går att komma undan med 100 000:-. Jag ska själv till att bygga 70m², isolerat, grundmålat å med allt som behövs för att kallas färdigt, förutom el och slutmålning, för under 200 000 sek. Allt med garantier, certifikat å kontrakt ABS 09.

magentis

Självklart kan du hålla dig under 100´ om du bygger smart.

Håller just nu på att spika ihop ett dubbelgarage på 60m2,
80k kommer det att landa på.

klimpfan skrev:
Självklart kan du hålla dig under 100´ om du bygger smart.

Håller just nu på att spika ihop ett dubbelgarage på 60m2,
80k kommer det att landa på.
Vad har du för hängrännor, portar, dörrar, fönster, takbeläggning och grund då? :)

M
FredrikR skrev:
Vad har du för hängrännor, portar, dörrar, fönster, takbeläggning och grund då? :)
Mitt förslag till hur du ska göra platta å sockel, är det här: http://www.grundmaklarna.se/pid103/cellplast/kantelement_garage Billigare å mycket bättre än t.ex med Leca-sten + gjuten platta.. Sen tycker jag du ska köpa färdiga takstolar åxå, det lönar sig inte att tillverka dom själv.. Den firma jag anlitat kan prefabricera i den utsträckning du vill, eller levererar allt som lösvirke, du bestämmer..

magentis

Själv kommer jag att bygga en carport med förrådsdel. Då köper jag byggsats från Lövångers bygg. Det är antagligen inte den biligaste lösningen, men ganska enkel. Total yta är 43 kvm varav 17 kv är förråd och resten carport. Byggsatsen inklusive benders betongpannor och hängrännor från beijers,isolering till förråd samt panel till insida yttervägg landar på 70 000. Sen tillkommer arbete och material för plattan under förrådet + plintar. Ca 100 000 landar jag på exklusive elektrikern. Helt OK anser jag. Garaget skall jag resa själv.

Jo jag har köpt både takstolar och kantbalk till plattan.
Jag tänkte mest vad man får för grund osv... om klarar sig på 80´ på 60m2.

M
FredrikR skrev:
Jo jag har köpt både takstolar och kantbalk till plattan.
Jag tänkte mest vad man får för grund osv... om klarar sig på 80´ på 60m2.
Inte mycket, eller rätt mycket. Du lär kunna få en färdig platta + sockel, å säg 10cm isolering från 30k till 70k, För så pass illa är det ställt med prisbilden idag, att det är ett rent detektivarbete att hitta rätt entrepenör... Jag vet, för jag har själv kollat till mina 70m². Vilket du säkert vet, slutade med att jag lejde bort allt till ett svenskt företag, som använder sig av utländsk arbetskraft. Färdigställande av sockel å platta, var inte ens lönt att tänka på att leja bort, till nåt svenskt företag i närheten, det blev så hutlöst dyrt. Å med den vetskapen, så la jag ner planerna på att bygga prefab själv åxå.

magentis

FredrikR skrev:
Hängrännorna är köpta på byggmax.
Portarna är importportar, 2st med motor. gav 12.000 för dom totalt.

Dörren köpt på skbv.
2 Halvmånefönster köpta på blocket.

Taket är tegeltak Benders palema, 47kr/m2

Grunden är köpt på grundmäklarna, L-element, 20cm iso.

Jag har utan någon direkt förkunskap hållit på med mitt garagebygge sedan 2006, mycket kunde säkert ha gjorts på annat sätt men nu när det börjar på att dra i hop sig så ser det åtminstone helt okay ut. Räknar med att det skall vara inflyttningsklart nu under våren då jag även kommer att sammanställa alla kvitton för att se vad det har kostat. Har faktiskt ingen aning ännu men runt hundringen är nog att anta, kolla gärna in min länk som uppdateras kontinuerligt.
http://www.bugbite.se/forum/layout/topic.php?id=8&topic=945

Redigerat:
klimpfan skrev:
Hängrännorna är köpta på byggmax.
Portarna är importportar, 2st med motor. gav 12.000 för dom totalt.

Dörren köpt på skbv.
2 Halvmånefönster köpta på blocket.

Taket är tegeltak Benders palema, 47kr/m2

Grunden är köpt på grundmäklarna, L-element, 20cm iso.
Nyfiken som jag är så undrar jag vad man får ge för materialet för 60m2 grund från Grundmäklarna?

Ngn med erfarenhet av Supergrund?
http://www.supergrund.se/Garagepaket.htm

Tycker det verkar intressant. Har tänkt ringa dit själv och prata lite men kan ju fråga om ngn vet vad allt material kommer att kosta ifall man vill ha golvvärme osv...
Ngn med åsikter?

M
FredrikR skrev:
Nyfiken som jag är så undrar jag vad man får ge för materialet för 60m2 grund från Grundmäklarna?
Ca 20000 sek beroende på frakt å tjocklek på isoleringen. Speca upp dina önskemål, å begär offert från dom så får du rätt pris. http://www.grundmaklarna.se/index.php

magentis.

Jag har inga önskemål, då min grund är klart sen dryga 6mån tillbaka. :)
Däremot är jag nyfiken på hur man får ihop 60m2 garage (isolerat?) för 80000:-

M
FredrikR skrev:
Jag har inga önskemål, då min grund är klart sen dryga 6mån tillbaka. :)
Däremot är jag nyfiken på hur man får ihop 60m2 garage (isolerat?) för 80000:-
80000 verkar rätt svårt..,jag kan inte iaf :) Men vill du bygga billigast så gör du så här: Du väljer helt enkelt ett svenskt företag med kontakter ute i EU. Företaget tar sen byggmaterialet från lämpligt land (samma material som du betalar dyrt för i Sverige). Företaget anlitar erkänt duktig arbetskraft från annat lämpligt land å vips så har du ett garage till lägsta pris.
Sen går det att variera på det här temat i all oändlighet.., välja vad som passar dig själv bäst helt enkelt.., det finns t.ex dom som vill ha en svensk arbetsledare, å själv vill jag ha grundmäklarnas produkter. EU står öppet, valet är ditt :)

magentis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.