Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga garage av ladugård?

1. JockeLilja
    Medlem · 3 inlägg

JockeLilja

Medlem
    Jag har en gammal (>100 år) ladugård som byggts om till garage nån gång på 60-talet. Men det är långt ifrån klart och är väl mer en dåligt isolerad carport. Jag tänkte försöka få till nåt bättre av den så man kan meka lite även på vintern. Till att börja med tänkte jag använda en dieselkanon med skorsten för tillfällig uppvärmning men i framtiden kanske montera en luftvärmepump eller nåt för att hålla grundvärme.

Rucklet är beläget i Västerbottens inland.

Jag är en (inte särskilt) glad amatör så jag hoppas att ni har tålamod med mig. Jag lär återkomma om det här.

Stommen är brädfodrad och består av 3 oisolerade timmerväggar som är påbyggt med 1 likaledes oisolerad lösvirkesvägg. Den delen som består av timmerstomme är försedd med råspont som innertak och sågspån som isolering. I lösvirkesdelen är det spånskiva som innertak utan isolering.

Golvet är riktigt gammalt betonggolv i 2/3 och resten grus. Det finns rötna vipp-portar och gammalt plåttak. Det finns inget kondensskydd eller liknande förutom eventuellt tjärpapp direkt mellan innertak och sågspånet i 2/3 av byggnaden.

Min halvbakade amatörmässiga plan är att:
    1. Bila bort resterande betonggolv, gräva ur såpass att jag kan armera och lägga ner golvbrunnar och gjuta nytt golv.

2. Komplettera isoleringen i taket med mera sågspån.

3. Isolera lösvirkesväggen.

4. Byta portar.

5. Byta ut brädfodringen och ev tilläggsisolera.

Jag har frågat runt och läst en hel del om hur man ska gå tillväga, men det är minst sagt olika besked beroende på vem man lyssnar på.

Första frågan är:
    -Ska jag ha nån sorts fukt eller ångspärr i taket eller inte?

Jag funderade först på att skruva upp nån sorts skiva (osb, plywood, spån) i innertaket då det knappast går att måla det som sitter där. Men funderar nu på att plåtklä innertaket istället.

Vad tror Ni? Fuktspärr, yes/no?

Eller är jag helt ute och cyklar?

2. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 3 662 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Dieselkanon till ett utrymme du ska vistas i :thinking:
    Isolera golvet är mitt råd .
    Om tanken är att värma garaget lite då och då , ingen diffusionsplast i väggar / tak .

• Laddar…
  3. JockeLilja
    Medlem · 3 inlägg

JockeLilja

Medlem
    Tack för input.

Ja kanonen har vi använt i en annan verkstadslokal och det funkar fint så länge avgaserna leds ut.

Men i förlängningen, OM jag vill ha grundvärme året om, och Då måste jag ha ång/fuktspärr? Trots att isoleringen består av spån?

4. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 3 662 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Träspån är fuktupptagande / släpper ifrån sig fukt = ingen fuktspärr .
    Fuktspärr passar bäst i bostadshus (högre fuktpåslag)

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.