God kväll på er, som gammal forumräv så tänkte jag bjuda på lite insikt i det senaste byggprojektet som jag och min sambo tagit oss för.

Det hela började med att jag och min sambo, i slutet av 2020, köpte en tomt i Saxnäs, Marsfjäll.
Jag har flera år spanat lite efter ett eget ställe i Vilhelminafjällen och efter ett antal besök i området kände vi båda att vi ville skapa oss en egen tillflyktsort för rekreation och livskvalitet.
Då vi har ganska mycket erfarenhet från byggnationer sen tidigare så bestämde vi oss tämligen omgående för att huset skulle byggas nästan helt i egen regi, och i lösvirke. Den stora utmaningen i det här projektet är inte bygget som sådant utan att det ska utföras 30 mil från vår bostad. Det ställer extra krav på planering och logistik.

Tomten (markerad i rött nedan) är på drygt 2000m2 och ligger ganska högt med utsikt mot Kultsjön och Marsfjällsmassivet. VA-anslutning till kommunalt nät ingick i tomtpriset och både fiber och el var framdraget till tomtgräns. För övrigt bestod tomten bara av en skogsplätt.
Vinterlandskap med tomten markerad i rött, omgiven av snötäckt terräng, träd och hus, med fjäll i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha spanat runt på alternativa stugor/hus och olika planlösningar så fastnade vi till sist för en relativt enkel design med tydliga influenser från Hudighus och deras modell Sonfjället 80. Ett ganska klassiskt fritidshus där halva byggnaden huserar en storstuga/kök öppen till nock om andra halvan består av hall, badrum, två sovrum och ett sovloft. Boytan på bottenplan blir 80m2 och förberett för att inreda ett loft på ytterligare 15m2 boyta och ca 20m2 biyta.
Arkitektoniska ritningar av ett fritidshus med fasadvyer från fyra olika håll, inkluderande måttsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning för enplans fritidshus med öppen planlösning, sovrum, kök och loft, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtplan i Saxnäs, Marsfjäll, visar tomtens gränser, vägar, och plats för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sökt bygglov flera ggr i ett par olika kommuner men har aldrig vart med om så snabb och trevlig handläggning som hos Vilhelmina kommun, två veckor efter inlämning var det klart.

Vi ser det lite som en utmaning och en kul grej att försöka bygga billigt utan att snåla för mycket på standarden. Vår initiala budget såg ut som följer:
-Tomt: 600k
-Markarbete och kross: 100k
-Bygglov och KA: 30k
-Elanslutning: 30k
-Transporter och logi: 60k
-Material till platta på mark ink hjälp med gjutning: 100k
-Byggmateriel till huset: 480k
Summa: 1,4 mille

Och tidsplanen:
-Tomtköp: dec 2020
-Bygglov: feb 2021
-Röjning på tomten: maj 2021
-Förberedelse av stomme och fasadpanel: april-aug 2021
-Markarbete: juni 2021
-VA-grävning: juli 2021
-Utläggning av kross, formsättning och gjutning: aug 2021
-Montage av stomme: juni 2022
-Slutbesiktning: dec 2022

I skrivande stund håller vi än så länge tidsplanen, men budget är reviderad till ca 1,5 mille. Främsta anledningarna till det är att vi valde att köpa och lägga bärlager på hela gårdsplanen, vi lejde bort VA-grävningen pga berg och stora stenar, samt att priset på diverse byggmaterial har gått upp.

I nästa avsnitt tittar vi närmare på de markarbeten som utförts.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Genaugenau och 39 till
  • Laddar…
kul tråd! Räknar ni med att kunna få tillbaka allt ni lagt in vid eventuell försäljning? Jag har ingen aning om prisnivåer där. Lite kuriosa så var jag jag på klassresa till klimpfjäll i nian på 90talet. Minns Marsfjället :)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
S surfarn skrev:
kul tråd! Räknar ni med att kunna få tillbaka allt ni lagt in vid eventuell försäljning? Jag har ingen aning om prisnivåer där. Lite kuriosa så var jag jag på klassresa till klimpfjäll i nian på 90talet. Minns Marsfjället :)
Tack,

Har du besökt Klimpfjäll så har du mest troligt åkt genom Saxnäs, det är ca 3.5 mil mellan byarna. Var det vintertid du besökte Klimpfjäll och ni reste på bilväg så har du garanterat passerat Saxnäs. Den enda andra möjligheten att ta sig till Klimpfjäll på bilväg är den så kallade vildmarksvägen, men den hålls inte öppen vintertid.

Om vi håller budgeten på 1.5 så gissar jag att vi grovt räknat kan få tillbaka det dubbla om vi skulle välja att sälja i nuvarande marknadsläge. Det ger ju en hyfsad timpenning om man räknar så. Precis som i övriga landet har priserna på fritidshus stuckit rätt mycket senaste åren. Fast några planer på försäljning finns inte i dagsläget.
 
  • Gilla
Ring och 5 till
  • Laddar…
Dåligt med bilder
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Dåligt med bilder
Det första inlägg var tänkt att behandla tomten, bygglovet och den övergripande planeringen. Jag var kanske lite väl snål när det gäller bilder på den orörda tomten, på begäran kommer här några fler på tomten så som den såg ut när vi köpte den.
Snöbeklädd tomt med träd vid solnedgång och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snötäckt tomt med träd och utsikt mot en sjö vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snötäckt tomt med träd och buskar med en sjö i bakgrunden och en del av en byggnad till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen när snön hade smält bort.
Solig vy över en orörd tomt med träd och utsikt över en sjö med hus i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Genaugenau och 12 till
  • Laddar…
oj vad mysigt läge

är det året runt område? tänkte mest på grannen med garage men det kanse man har idag
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Så fort den mesta snön hade smält, vilken 2021 var i slutet av maj, så åkte vi upp en helg tillsammans med mina föräldrar och tog ner de träd som var värda att sparas som ved.
Tomt med grus och stenar, några resterande snöhögar, med träd, personer och en hund i arbete efter vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer sågar ned träd för ved på en snöig tomt med utsikt över ett vattenlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbetet köpte vi sedan in av en lokal entreprenör som har planerat de flesta tomterna i området, han har även vart inblandad i anläggningen av vägar och VA i området så han har god kunskap om förutsättningarna.
I samråd med denne entreprenör så bestämdes att så mycket som möjligt att befintliga massor på tomten skulle användas och omfördelas. Efter några dagars arbete med grävmaskinen möttes vi av följande resultat vilken var över förväntan positivt för oss. Det är kul att se vad ett riktigt proffs kan åstadkomma, och detta var alltså utan att köra ett enda lass till eller från tomten. Tomten fick stå i detta skick under en regnig sommarmånad och sätta sig innan vi fortsatte.
Grävmaskin på en nyligen planerad tomt med synlig stenig mark och en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin på nyligen planerad och grusbelagd tomt med utsikt mot berg och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin som jämnar ut mark på en tomt i skogsmiljö, förberedelse för anläggning av platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin på ett planerat tomtområde med omfördelade jordmassor och stenig terräng i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom marken innehåller enorma mängder sten så beslutade vi att inte utföra VA-grävningen själva, utan låta samma aktör sköta grävandet och anslutningen mot den kommunala nätet. Det visade sig vara klokt eftersom de även stötte på en liten bergsknalle som krävde sprängning. Högre upp i samma grav lades även el och fiberrör.
Grävmaskin vid tomtgrävarbete med synliga VA-ledningar och stenig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd rörgrav med grus, isoleringsplatta och VA-rör på stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick åt två hela flak ( drygt 30 ton) med rörgravsgrus på den 40 meter långa sträckan, det visar på hur stenig marken är.

I början av aug beställde vi 130 ton bärlager (0-30) som fördelades ut över hela den planerade delen av tomten (1-3dm tjockt lager) Detta packades sedan omsorgsfullt med en 500kg padda. En hel dag gick vi fram och tillbaka, kors och tvärs med denna padda som vi fick hyra av markentreprenören.
Person packar grus med padda på planerad tomt med sjö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet blev bra, när det en tid senare kom en fullastad grusbil med 8-16 makadam så skapade den inte ens hjulspår på gårdsplanen.

Totalt köptes följande mängder kross:
-Rörgravsgrus: ca 30 ton
-Bärlager 0-30, ca 130 ton
-Makadam 8-16, ca 30 ton (hälften under plattan och hälften för framtida användning på gårdsplanen)
-Bärlager 0-16, ca 30 ton (hälften som motfyllning runt kantelementen och hälften för framtida användning på gårdsplanen)

Nästa moment blev att väga av en grusbädd och anlägga en isolerad platta på mark.
 
  • Gilla
_Anders_ och 12 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
oj vad mysigt läge

är det året runt område? tänkte mest på grannen med garage men det kanse man har idag
Ja, vi älskar läget och naturen där uppe.
Jag tror att ca 4 av 30st hus i detta nybyggda området är åretruntboende, men nästan alla fritidshus byggs med samma standard som vanliga hus, och många har oxå varmgarage. Vi planerar för ett väl tilltaget uthus/garage i framtiden, men jag tror inte det blir isolerat och uppvärmt.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ja, vi älskar läget och naturen där uppe.
Jag tror att ca 4 av 30st hus i detta nybyggda området är åretruntboende, men nästan alla fritidshus byggs med samma standard som vanliga hus, och många har oxå varmgarage. Vi planerar för ett väl tilltaget uthus/garage i framtiden, men jag tror inte det blir isolerat och uppvärmt.
vad dum jag är många har väll snöskoter då behövs ju garage
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden ska jag följa!

Vi drömmer och planerar också för ett fjällhus inom förhoppningsvis inte så länge. Vi har också fastnat för samma hustyp som ni valde och Sonfjället är en favorit :love:.

Trodde inte det var möjligt att bygga till en sådan budget faktiskt, även om ni gör nästan allt själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi fastnade oxå för det enkla i Sonfjället, det blir billigare och framförallt mycket enklare/snabbare när huset saknar vinklar, ränndalar, takkupor eller andra krusiduller och det är nåt vi prioriterar när vi ska bygga i egen regi 30 mil hemifrån.

Angående budgeten så har vi haft lite tur som köpte en del av materialet redan för ett år sedan innan prisökningarna tog fart. Sen försöker vi komma över begagnat material i de fall det är möjligt. Tex är allt stål till nockbalk, mittenpelare och avväxling beggat material som vi lyckats komma över gratis. Sen återstår ju att se om vi faktiskt klarar budgeten, det är inte säkert.
 
  • Gilla
Tokslut och 11 till
  • Laddar…
Detta blir en rolig tråd att följa, älskar läget! Och valet av stuga är klockrent. Har nog promenerat upp på den kullen några gånger och spanat in utsikten, fast oftast på vintern :)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Davidbagare
Kul projekt! Ni verkar ha en bra plan. Följer gärna med på turen för att se utvecklingen. Lycka till! Mvh
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Hej och kul projekt.

Kommer ni bygga allt själva?
Känns som en inte alltför väl tilltagen budget.
El, vvs, värme,kök, badrum? Bara där är en rejäl kostnad
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Tack för era glada tillrop!

P Pappa1986 skrev:
Hej och kul projekt.

Kommer ni bygga allt själva?
Känns som en inte alltför väl tilltagen budget.
El, vvs, värme,kök, badrum? Bara där är en rejäl kostnad
Ja, alla byggnationer kommer ske av oss själva.
Budgeten är absolut tight och som sagt så kan det hända att vi kommer gå över, men det bör i så fall inte bli jättemycket. Av det du nämner så är köket den största osäkerhetsfaktorn, det är nämligen inte inköpt ännu. När det gäller el, vvs och värme så är i stort sett allt material redan inköpt.
Jag kan även passa på att förtydliga att en dylik budget kräver att man är mycket "om sig och kring sig". Vi letar rabatter, och möjligheter till samköp för att pressa priser. Vi försöker använda begagnat där det är möjligt och där vi kan acceptera det. Däremot så vill vi inte prioritera bort saker som är viktiga för oss, som tex bra isolering, stora fönster mot sjön, öppet till nock, kamin, golvvärme och diskmaskin. Kanske låter det naivt, men det här blir trots allt fjärde gången jag ansvarar för ett bygge i egen regi så en viss erfarenhet har jag med mig i bagaget.

Återkommer ikväll med uppdatering kring grundplattan.
 
  • Gilla
Perplexus och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.