Som rubriken lyder så skulle vi behöva bygga för ett fönster med en inbyggd garderob (bestående av pax garderober, regelstomme och mdf-skivor). Garderoben ska löpa från vägg till vägg.

Jag pratade med vår besiktningsman om vår plan när vi besiktade huset som pratade något om att sätta en plastskiva för fönstret och foga i kanterna. Nu när projektet börjar ta form så funderar jag på vad han egentligen menade och hur jag gör bäst för att det inte ska bli kondens/ska ruttna där bakom.

Tanken var att fönsterkarmen ska gå ”in” i garderoben och att vi därefter fogar så att det blir tätt runtom skivan.

Är det olämpligt ur fuktsynpunkt att placera ett bakstycke på en garderob för ett fönster? Bör jag göra något särskilt med fönstret för att det ska fungera att göra så? Jag vill inte mura igen fönstret utan vill helst ha kvar det. Är ute efter en lösning som är hyfsat enkel men ”säker” ur fuktsynpunkt.

Är det någon här som vet?

• Fönster med utsikt mot grönska, rumsinteriör med synlig fönsterkarm och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med parkettgolv och centralt litet fönster på en vägg som ska byggas för med garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
j.erkers
Jag hade gjort hål i fönsterstorlek på bakstycket och fått in lite ljus i garderoben. Extra plus på att kunna vädra kläderna i garderoben.

• Gilla
Helena Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Jag hade gjort hål i fönsterstorlek på bakstycket och fått in lite ljus i garderoben. Extra plus på att kunna vädra kläderna i garderoben.
Haha, ja det var en snabb och enkel lösning. Jag är bara rädd att det kommer in en massa damm, smuts och ovälkomna djur med den lösningen, så vill gärna ha hyfsat tätt där bak!

Vilken fin parkett!
Jag skulle aldrig bygga in fönstret (om det nu är det du menar) med en garderob. Jag skulle bygga garderoben bara höger om fönstret.
Skulle du ändå bygga garderob vägg till vägg så borde du återställa hela väggen och fasaden som den är i övrigt. Annars kommer du aldrig ha koll på fönstrets status.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken fin parkett!
Jag skulle aldrig bygga in fönstret (om det nu är det du menar) med en garderob. Jag skulle bygga garderoben bara höger om fönstret.
Skulle du ändå bygga garderob vägg till vägg så borde du återställa hela väggen och fasaden som den är i övrigt. Annars kommer du aldrig ha koll på fönstrets status.
Tack! Den är nyss lagd av en riktig amatör, men blev rätt nöjd :)

Problemet med detta hus är att det sitter fönster på Varenda vägg och vi har inte en enda garderob, så jag behöver verkligen få till en garderob över hela det utrymmet! Det finns ett stort fönster till i rummet. Dessutom har fönstret ett irriterande gatulampa framför sig vilket gör att det i princip aldrig är mörkt, trots persienn.

Vad menar du med att återställa hela väggen och fasaden som den är i övrigt? alltså att ta bort fönstret helt och sätta upp tegel (fasaden är i rött tegel)? Låter som ett projekt som jag själv nog inte kan utföra :thinking:

Nej, den är den dyraste lösningen. Men att ha ett fönster som varken är inspekterbart eller tvättbart känns inte optimalt.
j.erkers förslag är bra. Jag förstår inte riktigt er rädsla för damm och odjur.

En annan alternativ lösning: Platsbygg eller hitta typ en byrå som är lagom hög. Utrymmet ovan har du antingen fritt eller så smackar du dit en klädstång.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.