Hej alla kunniga!

Jag har en längre tid funderat på att fixa till ett litet isolerat och uppvärmt (typ 10/12 grader varmt vintertid och förhoppningsvis inte allt för varmt sommartid, plåttak på huset och det brukar bli ganska varmt där uppe) förråd uppe på kallvindan till vårt hus (lösvirkesbyggd villa från 2008). Jag tänkte först att det är ju bara att rafsa undan några cm av isoleringen och lägga ut golvskivorna på takstolarna.

Isolerad vind med takstolar och lösullsisolering i ett oinrett hus från 2008.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men ovansidan av nederdelen på takstolarna låg hela 40 cm ned i isoleringen så nu klurar jag på att bygga någon form av ”plattform” som golvskivorna läggs på för att behålla isoleringen intakt:

Skiss av takstolar i en villa med markering för tänkt förrådsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men... någon byggnadsingenjör är jag absolut inte! Så några frågor poppar upp i mitt huvud som jag hoppas få hjälp med att besvara här på forumet (finns oerhört mycket kunskap samlat här!):

1) Går det att göra detta över huvud taget, eller är det risk att takstolarnas hållfasthet påverkas för mycket när man skruvar/spikar i dom och belastar dom på mitten så där. Förrådets golvyta skulle bli ca 2,5 x 4 meter stort. Ska väl inte förvara blytackor där uppe men väl campingprylar, vinter-/sommarkläder, etc...

2) Är det någon som gjort något liknande eller sett någon bild, skiss eller ritning på en dylik konstruktion som man kunde få inspiration från?

3) Hur pass mycket försämrar jag isoleringsförmågan på lösullsisoleringen där uppe genom att först fösa den åt sidan under bygget och sen rafsa tillbaka den igen?

Här är en skiss över takstolarna, man ser inte vilken dimension det är på virket dock:

Skiss av takstolar för en villa som visar dimensioner och uppbyggnad, relaterat till en diskussion om att bygga ett förråd på vinden.

Tackar och bugar allra ödmjukast i förväg!
/Rikard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.