9 841 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Bygga entresol med träreglar. beräkna dimensioner
Jag skall bygga ett renrum i verkstan där jag också vill kunna vara på "taket", t.ex- fika-utrymme eller lättare förvaring.
Kan jag någonstans få hjälp med att bestämma vilka dimensioner bland annat takbjälkarna skall ha för att klara av vikt på taket? Jag tänker typ om man beräknar det som när man berräknar dimensioner för en veranda, fast jag har då inte möjlighet att ha "plintar" mer än vid väggarna.
Beroende på vilka dimensioner som krävs så kommer golvytan vara ca 5x6 meter. (5 meter i den riktning som takreglarna skall sitta.
Några tips? Jag hoppas min fråga inte blev för virrig nu.
Kan jag någonstans få hjälp med att bestämma vilka dimensioner bland annat takbjälkarna skall ha för att klara av vikt på taket? Jag tänker typ om man beräknar det som när man berräknar dimensioner för en veranda, fast jag har då inte möjlighet att ha "plintar" mer än vid väggarna.
Beroende på vilka dimensioner som krävs så kommer golvytan vara ca 5x6 meter. (5 meter i den riktning som takreglarna skall sitta.
Några tips? Jag hoppas min fråga inte blev för virrig nu.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med 5 m spännvidd krävs limträ. När det gäller limträ kan man använda sig av många olika kombinationer av bredd och höjd på bjälkarna. Den smalaste bjälken i ditt fall är 42x360 mm om den ligger med 600 mm centrumavstånd.
Eftersom jag har lite erfarenhet av renrum är jag nyfiken på vad du ska använda det till samt vilken renhetsklass som är aktuell??
Eftersom jag har lite erfarenhet av renrum är jag nyfiken på vad du ska använda det till samt vilken renhetsklass som är aktuell??
Hej!
tack, limträ. låter dyrt. jag kanske får gå ner lite i yta.
Det är nog inte renrum som i "renrum" när man jämför med t.ex. halvledarframställning eller liknande. Utan mer ett renrum för vanlig klassisk elekrtonikframställning som jag har i en verkstad. Jag vill inte ha mer damm än jag behöver eller olja och sådant därinne. Så med någon som sysslar med riktiga renrum så är det nog fel valt namn för min del
tack, limträ. låter dyrt. jag kanske får gå ner lite i yta.
Det är nog inte renrum som i "renrum" när man jämför med t.ex. halvledarframställning eller liknande. Utan mer ett renrum för vanlig klassisk elekrtonikframställning som jag har i en verkstad. Jag vill inte ha mer damm än jag behöver eller olja och sådant därinne. Så med någon som sysslar med riktiga renrum så är det nog fel valt namn för min del
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror lite på hur utrymmet ovanför ska användas. Ska det vara golv och inte alltför svajigt att gå på så är max spännvidd ca 3,5 meter, om du använder 45x220 mm C 24 virke och skruvlimmar spånskiva ovanpå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga grund till en liten tillbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga plank med 22x45 obehandlad kärnfuru
Altan & Uteplats -
Entresol, stål med inskjutna träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Dörröppning ytterdörr i lättbetong - bygga ramverk träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga takvåning samt entresolplan