Hej, tänkte bygga en egen ramspänd projektorduk som sitter som en tavla på väggen. Vilket trämaterial är lämpligt att använda?, var inne och kollade på bejer men det var en hel djungel med olika material, vad kan man använda tro?
Till ytterramen runt så hade jag tänkt använda mdf skivor eftersom dom inte rör på sig över tid, dom ska gå att böja lite grann eftersom jag ska bygga en kurvad duk.
Jag tänkte kopiera detta bygge typ.
Till ytterramen runt så hade jag tänkt använda mdf skivor eftersom dom inte rör på sig över tid, dom ska gå att böja lite grann eftersom jag ska bygga en kurvad duk.
Jag tänkte kopiera detta bygge typ.
Ser ut som att ramen på bilden inte är böjd utan utsågad för att få rätt form. Den vita framsidan kan jag tänka mig är gjord av dörrfoder.
Du kan använda vilket virke du vill men jag skulle använda hyvlad furu. MDF är knöligare att skriva i utan att det spricker.
Du kan använda vilket virke du vill men jag skulle använda hyvlad furu. MDF är knöligare att skriva i utan att det spricker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Byggreglar är normalt av gran och dessutom inte snickeritorra. Då är det bättre att använda furu, sk planhyvlat. Ett av de mest böjliga träslagen är ask. Det är mycket lämpligt till t.ex. lister som skall följa en böjd kant. MDF är ett material som man kan använda ytterst, men har ju ingen egen styrka eller spänst.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Att mdf inte har styrka eller spänst är inget annat än skitsnack!
Jag föreslår mdf till allt eftersom man då slipper bry sig om fiberriktningen. Enkelt och trevligt att jobba med
Jag föreslår mdf till allt eftersom man då slipper bry sig om fiberriktningen. Enkelt och trevligt att jobba med
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
MDF är en bättre variant av spånskiva. Den har en jämn yta som gör den lämplig i snickerisammanhang. Dess hållfasthetsegenskaper är däremot inget att skryta med jämfört med trä. Den har dessutom en högre densitet vilket gör konstruktioner med MDF tunga.
MDF går inte att böja. Då får du såga istället.
Ett tips är annars att använda golvlister i aluminium och böja. Spänn fast dem på lämpligt sätt i en träram sen.
Ett tips är annars att använda golvlister i aluminium och böja. Spänn fast dem på lämpligt sätt i en träram sen.
Med radien på bilden går det nog alldeles utmärkt att böja 3 eller 6 mm mdf.
Jag skulle också tro att en byggregel faktiskt funkar. Kraven är ju inte jättehöga, och skulle det ändå visa sig att den slår sig för mycket så har du inte slösat många kronor. Låt den ligga inne ett par veckor innan du börjar såga, bara. Men planhyvlat är naturligtvis bättre...
Jag skulle också tro att en byggregel faktiskt funkar. Kraven är ju inte jättehöga, och skulle det ändå visa sig att den slår sig för mycket så har du inte slösat många kronor. Låt den ligga inne ett par veckor innan du börjar såga, bara. Men planhyvlat är naturligtvis bättre...
Jag tolkar det som så att det som skulle göras i MDF är de vita listerna på bilden. Då skulle jag vilja påstå att även tjockare MDF går att böja så utan problem. Lägger man en 19 mm helskiva över två bockar längst ut så hänger den ju nästan så pass mycket av egentyngden. Men självklart är det bättre ju tunnare du kan göra dem. Jag hade nog satsat på remsor av 12 mm MDF men det är väl mest en fråga om utseendet, hur tjock den synliga ramen skall vara.
Till den bärande ramen funkar det troligen med byggvirke men ju torrare desto bättre. Klart bäst är det naturligtvis med hyvlat möbeltorrt virke om du kan komma över det på något sätt. Jag har tyvärr ingen koll på var man kan köpa sådant i Uppsalatrakten. Risken finns ju alltid att byggvirket slår sig när det torkar så att hela ramen blir skev och det blir ju inte så snyggt.
Till den bärande ramen funkar det troligen med byggvirke men ju torrare desto bättre. Klart bäst är det naturligtvis med hyvlat möbeltorrt virke om du kan komma över det på något sätt. Jag har tyvärr ingen koll på var man kan köpa sådant i Uppsalatrakten. Risken finns ju alltid att byggvirket slår sig när det torkar så att hela ramen blir skev och det blir ju inte så snyggt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om man lägger en helskiva MDF8 (kanske 6 mm) i den krökta ramen kommer den att hålla formen väldigt bra eftersom den är böjd. sedan kan du spänna projektorduken mot MDF skivan.
Protte
Protte
Redigerat:
Har ju pratat med han som byggde den där och han använda vanligt "lumber" vad det nu menas hehe (han var från Kanada), och han har kvar den där fortfarande utan några skevningar, kanske tack vare att mdf listerna håller ihop den.
Prototypen - planen är att dra duken på baksidan, och hitta några plastgrejer som kan klämma duken på plats som på bilden nedan, så gjorde iaf han men jag vet inte om det finns nåt liknande i Sverige.
Om jag ska dra duken över listerna så tror jag det kommer bli lite bökigt med återstående duklängd som inte kommer se så snyggt ut, det går ju inte att vika in den o dölja den, därav att jag tror det blir smidigare att dra den innanför.
Prototypen - planen är att dra duken på baksidan, och hitta några plastgrejer som kan klämma duken på plats som på bilden nedan, så gjorde iaf han men jag vet inte om det finns nåt liknande i Sverige.
Om jag ska dra duken över listerna så tror jag det kommer bli lite bökigt med återstående duklängd som inte kommer se så snyggt ut, det går ju inte att vika in den o dölja den, därav att jag tror det blir smidigare att dra den innanför.
Det verkar vara stört omöjligt att hitta mdf i den tjocklek jag vill ha, hittade listerna i furu, där man kan såga av på bredden så det blir rätt storlek, men det är ju inte ett dött material, så tror ni jag kommer stöta på problem, den ska ju sitta i vardagsrummet, under vintern sommaren med temperaturskiftningar....
Någon nämnde tidigare furu, menade du att det skulle funka till ytterramen också.
Någon nämnde tidigare furu, menade du att det skulle funka till ytterramen också.
Redigerat:
Det där får du nog utveckla. Vilken tjocklek på MDF är det du inte hittar ? Så vitt jag vet finns ju MDF från 6mm till 60mm.C Challe777 skrev:Det verkar vara stört omöjligt att hitta mdf i den tjocklek jag vill ha, hittade listerna i furu, där man kan såga av på bredden så det blir rätt storlek, men det är ju inte ett dött material, så tror ni jag kommer stöta på problem, den ska ju sitta i vardagsrummet, under vintern sommaren med temperaturskiftningar....
Någon nämnde tidigare furu, menade du att det skulle funka till ytterramen också.
Som tidigare sagt kommer det troligen inte vara något problem alls med temperaturskiftningar till den applikationen. Köp virke, låt ligga inne några veckor, Bygg, Njut.



