5 394 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Bygga en eldplats i trädgården?
Vi har en naturtomt där det finns en risig gammal eldplats (gamla tegelstenar, ruttna bänkar o s v.) som vi tänkte fräscha till och göra i ordning. Älskar att tända en brasa och sitta och drömma... Men den ska även funka att faktiskt elda trädgårdsavfall i, t ex nedtagen sly, grenar från fällda träd mm.
Funderar över material till själva eldningsringen/platsen - kan man använda mursten och bygga av eller tål den och limmet inte värmen? Alternativ? Har kollat på cementringar, men de är så fula + att de är rejält dyra när man kommer upp lite i storlek. Vill ha minst 100 cm i diameter, helst mer.
Funderar över material till själva eldningsringen/platsen - kan man använda mursten och bygga av eller tål den och limmet inte värmen? Alternativ? Har kollat på cementringar, men de är så fula + att de är rejält dyra när man kommer upp lite i storlek. Vill ha minst 100 cm i diameter, helst mer.
Jag tänkte först på eldningstunna, men jag har inte sett någon med så stor diameter som du önskar, dessutom är de inte särskilt vackra. Tegel borde väl vara den lösning som både är vacker och där måtten kan uppfyllas. Jag tänker att skorstenar är byggda av tegel och då borde det finnas någon slags fog/massa som tål eld. Kolla med dem som bygger skorstenar, de vet säkert.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
det finns eldfast tegel att köpa. Lim? Sedan när limmar man tegelsten? Det finns även eldfast murbruk. Jag skulle dock sätta ut en ring av stenbumlingar så får man riktig lägereldkänsla.
Mursten limmar man, därav frågan. Håller med om att natursten är det bästa, men känns som ett stort/tungt projekt (läs jag vill kunna göra detta utan att jag måste ha hjälp av mannen). Eldfast tegel är väldigt mycket dyrare och inte lika snyggt som mursten tycker jag. Murblock tål eld, men är inte särskilt snyggt om man inte putsar och grejar...T Thomas_Blekinge skrev:
Jag byggde en eldstad i mursten från byggmax i våras som använts under sommaren och jag skulle aldrig elda avfall i den (mer än några enstaka pinnar såklart) . Den är grund för att få bra avstånd mellan galler och glöd så det ryms inte tillräckligt för att vara värt mödan och jag vill inte elda så hårt i den som man vill göra om man har mycket avfall.
Det jag vill komma till är att jag tycker man eldar avfall i hög på blöt backe eller i tunna punkt, grillplatsen håller man bara för mys och matlagning.
Det jag vill komma till är att jag tycker man eldar avfall i hög på blöt backe eller i tunna punkt, grillplatsen håller man bara för mys och matlagning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vill bygga en pool i trädgården, gärna en vinterbonad
Pool -
Bygga växthus i villaträdgården
Växthus -
Dra ut ström i trädgården för att bygga gångbelysning mm.
Frågor och svar om el och teknik -
Bygga betongplatta i trädgården
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga badbalja i trädgården
Byggmaterial & Byggteknik