Byggahus.se

Bygga en egen lift? :-)

4k läst  40 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    Man må ju vara sjuk men...

Vi har en fin pulkabacke på vår tomt och jag leker med tanken på en egen enkel lift för ungarnas pulkaåkande. Visst bör man dra upp dem själv men det ena utesluter ju inte det andra.

Där jag vill att liften slutar har vi både en kraftig björk och eluttag så det är en bra plats för elmotor osv men hur bygger man resten – och gör det på ett säkert sätt? Det kan ju inte vara omöjligt.
    Tänker inte dra upp 50 ungar samtidigt utan det räcker ju med två-tre stycken.

• Laddar…
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    När jag var liten hade den kommunala pulkabacken en lift där man helt enkelt lagt ett grövre rep runt en plåtfälg från en bil två varv på "motorsidan" och sen en fälg som "löphjul" i andra änden ... Det är ju 30 år sen, så säkerhetsaspekten runt det hela tar man säkert på större allvar nuförtiden, men det funkade utmärkt då, utan ihjälklämda barn ..

• Laddar…
  3. B
    Allvetare · Nivå 14
    Och när jag var liten hade vi en bekant (med stor fastighet som bl.a. hade en lång, sluttande hästhage) som ordnade en skidlift. Det var helt enkelt två lifthjul (ett i varje ände, med motor på det ena) och en lång liftvajer som gick i en slinga emellan. Byglar var en fiffig grej man hade kring midjan; Ett bälte med ett handtag i ena änden och en slags metallkrok i andra. Man hakade helt enkelt på kroken på vajern och vinkeln gjorde att den nöp fast. När man ville stiga av var det bara att dra sig lite framåt i handtaget så att belastningen försvann och man lätt kunde kroka av.

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jobbigt när man ramlar och inte kommer loss bara. Det kan nog vara klyftigt att göra en snubbeltråd i toppen som bryter strömmen.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    I "mitt fall" fick man hålla i repet direkt...

6. N
    Medlem Nivå 14
    Själva mekaniken i sig är väl inte så svårt, det är att konstruera bort klämriskerna som är det "besvärliga".

Hjulen bör ju sitta inkapslade så man inte kan komma i kläm mellan lina och hjul t.ex. Och man måste ta hänsyn till att en halsduk eller nåt snöre från kläderna snurrar sig runt linan och fastnar så nån dras med.

Nödstoppsknappar hjälper lite grann, men sen måste man då alltså ha olika typer av förreglingar som nödstoppar om nån fastnar och dras med.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Ska man bara dra upp ett par-tre barn åt gången så kan man ju starta och stoppa liften manuellt - Antingen får nån stå längst upp och köra den eller så har man en enkel fjärrkontroll.
    Då minskar behovet av säkerhetsarrangemang betydligt.

• Laddar…
  8. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Man undrar ju hur folk överlevde förr i tiden, när allt var så farligt? :thinking::rofl:

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Det gjorde man inte, i samma utsträckning dvs.

Vill minnas att jag sett en fin graf gver det, men kommer nog aldrig hitta den igen.

10. G
    Medlem Nivå 6
    Antalet barn som avlidit till följd av en skadehändelse har minskat kraftigt sedan början av 1970-talet. Då avled årligen närmare 400 barn på grund av en skadehändelse. Vid sekelskiftet var denna siffra för första gången under 100. Under åren 2012–2016, avled i genomsnitt 65 barn per år.

(Källa: Socialstyrelsen)

11. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Ungar har i alla tider, utan gnäll, glatt travat uppför pulkabackarna: Bra motion. Har de nu blivit så försoffade att de låter bli att åka pulka för att det är jobbigt att ta sig upp till backens krön?

• Laddar…
  12. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
  13. N
    Medlem Nivå 14
  14. H
    Medlem · Nivå 17
    Samtidigt som hälsovården larmar om att allt fler barn är så katastrofal överviktiga och otränade att de sannolikt kommer att dö före 40. För att barn inte längre sysslar med den sortens utomhusaktiviteter som var vanliga ännu på 70-talet.

Hur man än vänder sig har man arslet bakåt.

Jag började köra traktor i 6-årsåldern. Fällde mitt första träd i samma ålder ungefär.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Och var utsliten i kroppen vid 21, har jag för mig att du skrev i någon tråd ... jaja ... :thinking:

Farsan min började i skogsbruket vid 14. Men de första åren fick de bara göra enklare saker, bära undan kvist och ris och ge hästarna mat osv.
    Först vid 17-18 typ, fick de arbeta på samma villkor som de äldre.