Hej forumet
Har en nische med förvaring hemma som vi vill bygga för med skjutdörrar. Har sneglat på de uppstickare som är populära nu, och deras lösningar skulle kosta 25-35 tusen spänn för 3 dörrar för att täcka 3 meter öppning, 2.80 höga. Den prislappen känns tillräckligt hög för att jag ska motiveras att damma av verktygen och göra ett försök själv.

Jag hade tänkt bygga riktigt rejälva dörrar. Se exempelvis dessa från "Lucks". De säljs som släta eller med mönster och med infrästa handtag. Enligt deras FAQ är de 38 mm tjocka och väger cirka 80 kg styck. Dessutom verkar de vara helt hängda i taket, för de styrs nedtill endast av tappar som skruvas i golvet.

Jag har tittat på den här tråden för inspiration, men täcker främst lite lättare lösningar::https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-egna-skjutdoerrar.51752/page-3

Jag är på jakt efter:
- Artiklar eller youtube med inspiration för själva konstruktionen
- Råd, klokt att ge sig på så tunga dörrar?
- Vettigt att laminera 2x 19mm MDF eller ska jag försöka få tag i 28-30mm färdiga skivor?
- Tips på beslag som kan funka för så tunga dörrar?
- Andra tips och råd...
- EDIT: Kompletterande fråga - tips på ställen där man kan beställa extra långt skivmaterial? Inte hittat någon som säljer privat som har det. Annars blir ju maximal höjd 2.4m vilket inte är optimalt.

För lackering tänkte jag lämna in dem, tror inte jag behärskar att få till en snygg yta på så stora luckor.

Slutligen, vad tror ni ett stockholmsbaserat finsnickeri skulle ta för ett sånt här uppdrag?

Redigerat:
Jag körde med 1x19mm MDF, grundmålade den och monterade en fototapet, som skjutdörr.
Ta till ordentligt med beslagen, den enkla 19mm-skivan vägde bly, jag hade valt lite för klena beslag så rullarna på beslagen böjde sig :(

bax bax skrev:
Jag körde med 1x19mm MDF, grundmålade den och monterade en fototapet, som skjutdörr.
Ta till ordentligt med beslagen, den enkla 19mm-skivan vägde bly, jag hade valt lite för klena beslag så rullarna på beslagen böjde sig :(
Tack för de kloka råden. Bortsett från veka beslag, hur upplevde du känslan i en 19 mm skiva? Känns en rejäl? Utmaningen jag har är att dörrarna behöver vara rätt höga, och är rädd att de ska kännas rangliga.

Får man fråga vad du valde för beslag, så man vet vad man ska undvika?

Jag upplever tung och stabil. Jag minns inte måtten nu.....ca100x210cm.
Beslagen köpte jag på Bauhaus, fanns för olika viktklasser, ta till ett beslag som orkar med dubbla vikten på skivan, jag missbedömde nog vikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.