Står i startgroparna för en tolvkantig dansbana. Ca 12m i diameter skapar en rätt rejäl takkonstruktion. Jag har nu börjat leka med tanken att man skulle konstruera triangulära lättbalkar.

Är det någon som byggt egna lättbalkar. Känns ju i teorin ganska simpelt att fräsa/såga spår i 45x70 och limma i en plyfa. Detta är mer ett hobbybygge så vi kan lämna diskussionen kring laglighet att tillverka egna Konstruktionsdelar.
3D-modell av en tolvkantig dansbana med takkonstruktion och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått en väldigt fin komplett offert och takstolsritning från Uppsala trä så vet hur man kan för 50k få till en konstruktion utan att bygga egna lättbalkar.

Så länge du har reglar i bra kvalitet och inte skarvar dom så går det att tillverka balkar med bra hållfasthet. Att skarva reglarna kräver däremot kunskap och precision.

Larsa Larsa skrev:
Så länge du har reglar i bra kvalitet och inte skarvar dom så går det att tillverka balkar med bra hållfasthet. Att skarva reglarna kräver däremot kunskap och precision.
Med 12m spännvidd känns oskarvat svårt att uppnå. Jag inbillar mig att skarvar i en lättbalk inte så så kritiskt som i alla andra typer av balkar.

J JKrister skrev:
Med 12m spännvidd känns oskarvat svårt att uppnå. Jag inbillar mig att skarvar i en lättbalk inte så så kritiskt som i alla andra typer av balkar.
blir väl 6m till mitten, sen lite lutning spliten mer än så

Hej, hur går det med dansbanan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.