34 451 läst ·
19 svar
34k läst
19 svar
Bygga eget bord av bänkskiva och benbockar? Men söker stor bänkskiva.
Planen är att använda benbockar från IKEA, modellen "Lerberg".
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80130776/
Sedan vill jag köpa en bänkskiva som jag ska betsa i någon snygg färg och sen lacka in.
Det bör bli ett snyggt matbord.
Men jag söker en bred bänkskiva (ca 90cm) och den behöver vara 240-250cm lång så att man får plats med 4 stolar per långsida utan större bekymmer.
Problemet är att jag har svårt att hitta en lämplig skiva, tex denna hade varit klockren om den bara varit 40-50 cm längre.
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-furu-27x900x2020mm.html
Tips på en bra till mig?
Finns det andra alternativ? Antar att plywood-skivor tex inte är tillräckligt jämna och stabila?
Max belastning 50kg står det, klarar dessa en rejäl bänkskiva tro?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80130776/
Sedan vill jag köpa en bänkskiva som jag ska betsa i någon snygg färg och sen lacka in.
Det bör bli ett snyggt matbord.
Men jag söker en bred bänkskiva (ca 90cm) och den behöver vara 240-250cm lång så att man får plats med 4 stolar per långsida utan större bekymmer.
Problemet är att jag har svårt att hitta en lämplig skiva, tex denna hade varit klockren om den bara varit 40-50 cm längre.
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-furu-27x900x2020mm.html
Tips på en bra till mig?
Finns det andra alternativ? Antar att plywood-skivor tex inte är tillräckligt jämna och stabila?
Max belastning 50kg står det, klarar dessa en rejäl bänkskiva tro?
Tillägg:
Har nu sett att det finns plywood av björk som är 30cm tjockt.
Om man skär till en sådan som är 2500mm långt och 90cm brett, bör den då vara tillräckligt stabil för att fungera som matbord på 2 benbockar från ikea?
Har nu sett att det finns plywood av björk som är 30cm tjockt.
Om man skär till en sådan som är 2500mm långt och 90cm brett, bör den då vara tillräckligt stabil för att fungera som matbord på 2 benbockar från ikea?
Det värsta med en sån skiva är att den väger närmare 500kg 😜
Antar att du menar 30 mm tjock plywood?savio skrev:
Hjälper säkert inte, egenvikten kommer att få den att bågna och skivans bredd är rätt oväsentlig.
Om du inte vill ha sarg på bordet kan en längsgående "balk" som skruvas fast mitt i skivan ev vara en lösning. Hur hög den måste vara för att styva upp skivan kan jag tyvärr inte svara på men det finns många duktiga här på forumet som kan göra det.
Lycka till med bordet!
//Ronnie
Tänk också på säkerheten; det blir en tung bordsskiva som lätt kan ramla omkull om du balanserar den på några små rangliga ikea-bockar.
Bortsätt från det; Om du inte styvar upp skivan med längsgående regel under kommer du behöva minst tre bockar, varav en i mitten som hindrar att skivan bågnar.
Plywood finns med fin yta men kanterna behöver du i så fall göra något med om det ska bli snyggt. Bland annat därför blir det troligen mycket snyggare med massivt trä.
Hoppas det inte lät för negativt nu bara. Lycka till och posta gärna en bild på resultatet!
Bortsätt från det; Om du inte styvar upp skivan med längsgående regel under kommer du behöva minst tre bockar, varav en i mitten som hindrar att skivan bågnar.
Plywood finns med fin yta men kanterna behöver du i så fall göra något med om det ska bli snyggt. Bland annat därför blir det troligen mycket snyggare med massivt trä.
Hoppas det inte lät för negativt nu bara. Lycka till och posta gärna en bild på resultatet!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett alternativ kan väl vara ett lite mindre bord med förlängningsskivor?
Som detta. Det är 185 x 90 cm och har två förlängningsskivor som är 50 cm vardera (= 285 x 90)
Utan förlängning är det sittplats för 6, med är det väl nästan obegränsat
Den ena förlängningen syns till höger.
Bordet och stolarna är tillverkat i slutet på 1970-talet av ett snickeri i Leksandstrakten.
Som detta. Det är 185 x 90 cm och har två förlängningsskivor som är 50 cm vardera (= 285 x 90)
Utan förlängning är det sittplats för 6, med är det väl nästan obegränsat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ena förlängningen syns till höger.
Bordet och stolarna är tillverkat i slutet på 1970-talet av ett snickeri i Leksandstrakten.
Givetvis menar jag 30mm tjockt, inget annat.
Jag tror absolut att jag får skivan tillräckligt snygg, men om ni inte tror att det blir stabilt och säkert så funkar det ju inte ändå.
Har hittat en massiv skiva nu i rätt storlek.
Den borde bli snygg och även stabil.
Men den väger drygt 50kg.
Benbockarna från IKEA rekommenderas bara till 50kg.
Behöver isf hitta en bättre lösning med andra bockar
Jag tror absolut att jag får skivan tillräckligt snygg, men om ni inte tror att det blir stabilt och säkert så funkar det ju inte ändå.
Har hittat en massiv skiva nu i rätt storlek.
Den borde bli snygg och även stabil.
Men den väger drygt 50kg.
Benbockarna från IKEA rekommenderas bara till 50kg.
Behöver isf hitta en bättre lösning med andra bockar
Benbockarna är väl dock 50kg/st så en skiva på 50kg bör väl fungera.
Ja 😁 eftersom skivan väger 50 kommer du bara belasta varje bock med 25kg.
Kommer det verkligen vara fara om någon lutar sig mot då?nanowire skrev:
Bänkskivan kommer ju ändå väga en del.
Sedan så fästes benbockarna med hjälp av någon plutt som håller på plats lite.
Sem tänker jag också att man kan skruva dit någon liten regel runt benbockarna när dom är på plats så skivan omöjligt kan "kana".
Men som sagt, jag är osäker, därav mina frågor 😎
Du får ju skruva fast bockarna i skivan. De kollapsar inte vid överlast. Men de känns rätt rangliga till ett så stort bord!savio skrev:Kommer det verkligen vara fara om någon lutar sig mot då?
Bänkskivan kommer ju ändå väga en del.
Sedan så fästes benbockarna med hjälp av någon plutt som håller på plats lite.
Sem tänker jag också att man kan skruva dit någon liten regel runt benbockarna när dom är på plats så skivan omöjligt kan "kana".
Men som sagt, jag är osäker, därav mina frågor 😎
Kan du inte svetsa ihop bockarna istället för skruva? Känns som att skarvarna är svagaste länken i bockarna, fixar du skarvarna borde bockarna klara mer? Eller tänker jag fel?
Alternativt göra egna bockar i trä, eller be någon lokal svetsare fixa liknande Ikea-bock fast modell grövre
Alternativt göra egna bockar i trä, eller be någon lokal svetsare fixa liknande Ikea-bock fast modell grövre
Redigerat: