Har en massa utemöbler med tillhörande dynor, där ena är 200cm bred men lyckas inte hitta bra dynlådor för dessa storlekar. Någon som gett sig på att bygga en egen och har ni inspirationsbilder?

Tacksam för svar

Byggde egen låda till våra dynor, man fäller ut fronten och staplar in dynorna, klädde sen ovandelen med skumgummi och vaxduk så den fungerar även som extra sittplats vid behov.

• Hembyggd lagringslåda i trä för dynor, står på träveranda med röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd förvaringslåda i trä med utvikbar front, placerad på trädäck utomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Anneli Törnros och 11 till
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Byggde egen låda till våra dynor, man fäller ut fronten och staplar in dynorna, klädde sen ovandelen med skumgummi och vaxduk så den fungerar även som extra sittplats vid behov.
Wow snyggt! Har du någon gammal ritning på hur du gjorde den? :)

Behöver du verkligen ritning med den fina bilden?
Min är mycket enklare, 4 sidor, ingen botten och locket på gångjärn.
Huserar numera förpackningsinsamlingen, inga dynor.....

Protte

L lingonsoppa skrev:
Wow snyggt! Har du någon gammal ritning på hur du gjorde den? :)
Nej tyvärr ingen ritning, den är anpassade efter måtten på standarddynor till 5-postitionsstolar. Det bästa med den är att man slipper ta bort alla leksaker och annat som har förmågan att samlas uppe på när man ska ta fram en dyna

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Blir inte virket genomblött om det regnar och då blir även dynor blöta?

• Gilla
RoughChuck
  • Laddar…
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Blir inte virket genomblött om det regnar och då blir även dynor blöta?
Har den under tak på bron så är inte utsatt för desto mer väta, men den har efter bilden togs även fått färg på sig, samt vaxduken står väl emot om det skulle blåsa in nån skvätt regn.

M MrTobbe skrev:
Har den under tak på bron så är inte utsatt för desto mer väta, men den har efter bilden togs även fått färg på sig, samt vaxduken står väl emot om det skulle blåsa in nån skvätt regn.
Okej, undrar även hur mycket du kan fylla i lådan. För det går väl inte riktigt att fylla max eftersom dynorna då slår i taket när den öppnas eller stängs?

Okej, undrar även hur mycket du kan fylla i lådan. För det går väl inte riktigt att fylla max eftersom dynorna då slår i taket när den öppnas eller stängs?
Nä går kanske inte att maxa den men de 5 dynor som vi äger får plats

• Fem gröna trädgårdsdynor förvaras snyggt staplade i en vit öppen förvaringsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Nä går kanske inte att maxa den men de 5 dynor som vi äger får plats
Aha du har sånna dynor. Ja för ert ändamål är den bra :)

Aha du har sånna dynor. Ja för ert ändamål är den bra :)
Ja jo framgick kanske inte att det är vanliga standard dynor till stolar som vi har :D

Karlia
Jag har sparat en ritning från byggmax som jag tänker använda när jag får tid. Kan tyvärr inte dela länken men den är googelbar. Vit träveranda med inbyggd sittbänk och kuddar utanför ett hus, samt en blomkruka på stolpen.
Skapa konto

• Gilla
Polly62
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
La ner bygget då jag har massa andra projekt och löste genom att köpa två st dynpåsar som är vattentäta. Funkar utmärkt!
[länk]
Då dynväskan har blixtlås är den inte helt vattentät, vi rekommenderar att den står under tak.
Jag har inte möjlighet att ha under tak men annars hade det varit ett alternativ.

Edit: Jag har förövrigt köpt konstruktionsplyfa nu och tänker börja bygga min låda i dagarna. Ännu inte helt 100 på vilken konstruktion jag ska köra på. Kollat på många varianter på nätet. Men man ska alltså försöka ha hål i botten för ventilation? Och finns det nån bra genomskinlig olja som jag kan pensla in hela kalaset med som håller utomhus väder och vind?

• Gilla
Tobbel85
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.