Hej,
har en källardörr som är helt trasig och skulle behöva bytas. Karmen är dock OK. Eftersom det är specialmått på dörren (förmodligen hemgjord en gång i tiden) så tror jag att jag får snickra ihop en ny dörr själv. Det blir ett intressant projekt under hösten.

Har någon några tips för hur man går tillväga? Speciellt för att få dörren stabil, så att den inte slår/vrider sig, samt hur man tar ut hål för låskista etc?

Då jag inte är snickare så tänker jag inte lägga mig i hur man får en dörr vridstyv, men hur du ska göra med uttaget för låskistan kan jag berätta.

Först studera denna måttritning http://www.assa.se/foretag/get.php?file_id=911

Från framkant dörr till CC hål trycke och cylinder är standard 50 mm
CC mellan hålen är 115 mm (Du har ett mått på 105 mm på ritningen, det måttet +10mm)

För själva uttaket behöver du ett 20 och 22 mm träborr. + stämjärn.
börja med att rita ut vart låset kommer i framkant. ett tips är att sätta framkant lås mot kortsidan dörren där du vill ha det, och sen skruva fast det. Rista runt och ta loss det igen. Dom 2 skruvhålen som du har fått är perfekta styrhål för 22 mm träborret för att få en snygg infälld rundning. Sen beror det på hur säker du är, antingen sömborrar du med 22 mm borr, men mista lilla miss kommer synas. bättre att ta 20 mm borret och sömborra, sedan hugga bort resten. Sen behöver du borra på djupet för själva kistan. Sömborra upp ett hål som är ca 85-90 mm djupt, hugg sedan till kanterna med stämjärnet. Målet är att kistan skall löpa fritt i utaget.
Så här gör man om man ej har "rätt" verktyg. De tar ca 15-30 min när du är duktig på det. Första gången räkna med någon till några timmar.

Att få en formstabil dörr är viktigt, ska dörren målas med täckande färg kan du göra den med en ram som tappas, sätta två på tvären, eller annat sätt som du tycket är prydligt. Genom att sen fasa en plyfa eller plywood och sätta in i spår utan lim, så får du ganska lätt en dörr som har god chans att funka bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.