Hej!

Jag har bestämt mig för att bygga en dubbel loftsäng i profil av IKEAs Sniglar, juniorsäng. Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av ett projekt av den här typen, t.ex. där det inte får rasa ihop när man minst anar det. I övrigt så är jag ganska händig, men mer på ett improviserande vis.

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite guidning i att genomföra projektet. Mina barn börjar knorra och vill inte vänta längre... :/

Jag har hittat modeller av sängarna, en vän har hjälp mig att göra en skiss av projektet i Sketchup (bifogad). Jag har tagit en screenshot (bifogad). Stegen ska vara på den högra sängen, inte den vänstra som på bilden.

Sniglar Juniorsäng

Information om att bygga sovloft

Jag tänker att om jag bara vet vilket material jag behöver och skaffar det så löser det sig. Och händer ganska så snart. Sängarna är redan på plats.

Plan/tankar:

- Ståhöjd under nog för en 6-7-åring (barnen är 3 och 5 nu. Vi kommer inte att bo här jättelänge).
- Kunna lyfta i sovande barn i sängen, över skyddsräcke, med hjälp av pall.
- Lagom höga räcken: ?
- 2-4 golvfästen (vinkeljärn + skruvar)
- Fästa sängar i varandra och fästa nya ben med borrade hål, grov sexkantsskruv (+brickor&låsmutter)
- Regel längs vägg(ar) för att fästa sängar.
- Stegen, hur?
- Benen. Som på skiss eller bara breda plankor fästa på utsidan av sängarna?
- Vilka typ av reglar behövs för att stabilisera benen?
- Kunna ta isär sängarna senare för flytt och annat arrangemang.
- Liten fällbar planka för att ta bort luckan vid stegen?

Hur ska jag ta det här vidare?

Som sagt, väääldigt tacksam för hjälp!

:)

• Skiss i SketchUp av en planerad dubbel loftsäng i trä, med stegar på hörnen och ribbotten, i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.