1 783 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Bygga brandmur i innervägg för vägghängd kamin
Hej,
Är just nu i planeringsstadiet för att installera en kamin. Vi har köpt en vägghängd kamin som väger 80 kg som kräver att man monterar den på en vägg som kan tåla både vikten och värmen. Skorstenen som ska monteras väger ungefär 50-60 kg totalt och kommer avlastas på vinden.
Förutsättningar:
Min plan:
Låter det som en bra plan? Har jag missat något?
Kommer väggen att klara av vikten av både kaminen och skorstenen?
Hade de vart smart att regla runt den murande väggen som en ram och sen skruva fast regeln i väggen för att öka stabiliteten? Jag tänkte att de skulle fungera som någon sorts stötfog då jag inte har någon betong att mura mot på sidorna.
Hur ska man tänka med parketten? Väggen kommer gå ut en bit över golvet, och eftersom nuvarande vägg står på en betongplatta så kommer det bli en nivåskillnad där. Vill inte heller kleta murbruk på parketten så denna delen av väggen behöver nästan bara ligga mot golvet. Kanske lättast att bygga upp så att den nya väggen är i samma höjd som parketten och låta väggen gå ut en bit bara så att det blir fint mot golvet?
Tacksam för alla svar och feedback.
Är just nu i planeringsstadiet för att installera en kamin. Vi har köpt en vägghängd kamin som väger 80 kg som kräver att man monterar den på en vägg som kan tåla både vikten och värmen. Skorstenen som ska monteras väger ungefär 50-60 kg totalt och kommer avlastas på vinden.
Förutsättningar:
- Kaminen ska placeras mitt på innerväggen i vardagsrummet. Nuvarande vägg är 11cm tjock, och är uppbyggd med träreglar, med gips på ena sidan och gips + osb på andra vardagsrumssidan.
- Väggen står på en betongplatta.
- Vardagsrummet har parkettgolv (kommer skyddas med glasskiva under kaminen sedan).
- Brandmuren måste vara ~120cm bred.
Min plan:
- Plocka bort osb + gips + eventuella träreglar som är i vägen på vardagsrumssidan för att skapa en öppning på exakt 120 cm. Behåll gipsskivan på andra sidan så att det blir fint i rummet på andra sidan väggen.
- Mura en vägg med hjälp av leca-block, 15x19x59 i mått. Hela väggen upp till taket. Armera horisontellt.
- Den nymurade väggen kommer då sticka ut cirka 5cm ut i vardagsrummet, vilken kan bli en snygg detalj
- Putsa / bredspackla / kakla väggen när den är klar, och sen hänga på kaminen
Låter det som en bra plan? Har jag missat något?
Kommer väggen att klara av vikten av både kaminen och skorstenen?
Hade de vart smart att regla runt den murande väggen som en ram och sen skruva fast regeln i väggen för att öka stabiliteten? Jag tänkte att de skulle fungera som någon sorts stötfog då jag inte har någon betong att mura mot på sidorna.
Hur ska man tänka med parketten? Väggen kommer gå ut en bit över golvet, och eftersom nuvarande vägg står på en betongplatta så kommer det bli en nivåskillnad där. Vill inte heller kleta murbruk på parketten så denna delen av väggen behöver nästan bara ligga mot golvet. Kanske lättast att bygga upp så att den nya väggen är i samma höjd som parketten och låta väggen gå ut en bit bara så att det blir fint mot golvet?
Tacksam för alla svar och feedback.
Redigerat:
Glömde tillägga att väggen är ~240cm hög.
Parketten har jag tänkt om. Det är nog bäst att bara kapa parketten så att väggen står på plattan överallt och sen lösa skarven med en fog / list / kakel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygga innervägg källare suterränghus 1967
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga innervägg vid snedtak
Bygga innervägg, vad för verktyg?
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur bygga innervägg som korsar elkablar i taket
Byggmaterial & Byggteknik