Man kan faktiskt bygga mycket billigt med mycket hög standard bara man är lite om sig och kring sig. Kolla reor, importera från utlandet, Blocket.se, skicka ut offertförfrågningar, lev på byggahus.se.

I korthet: glöm att ha ett normalt liv under byggtiden. Jaga minsta kostnad på allt och ifrågasätt alla egokostnader såsom ytskikt, bergvärme :-X etc.
Varför inte börja med att bygga en carport och sedan vid mån av tid och pengar smacka på med ett garage.
Se också till att varje satsad krona ger en värdeökning med minst 1:1 förhållande. På detta sätt kan ni i framtiden sälja huset och så småningom få råd att bygga ert kompromisslösa drömhus med ett helgrymt garage. ;)

Vill man däremot ha ett billigt hus utan att spendera tid och/eller svett är man ofta bunden till lite tråkigare boende.

mvh
David

Bergvärme bör ge en mycket bra värdeökning på fastigheten, i förhållande till utgiften. Om man nu vill värdera sitt boende i kronor och ören.

/eva

Är du säker på det, Eva?

mvh
David

Nej inte helt säker, jag kanske borde tillägga det. Jag har inte säkerställt för alla andra faktorer. Och även om jag hade gjort det, kanske jag ändå inte kan vara helt säker eftersom jag inte har insikt i fastighetsbranschen eller värmepumpbranschen eller har någon uppfattning om framtiden. Men av det jag hört bör det vara en god investering inför försäljning. Bergvärme har troligen fortfarande gott rykte.

/eva

Jag tror säkert att bergvärme är en god investering för framtiden. Frågan är om en kund är beredd att betala minst 100.000 SEK extra för ett hus vid en försäljning pga bergvärmen. Jag är nog lite skeptisk till det. Köpare är inte rationella, speciellt inte de som tror att de är det.

mvh
David

Om ni har en attraktiv tomt eller originell planlösning så hör med säljaren på husföretaget om de är intresserade av att ha huset som visningshus - det har gett bra resultat för oss och Skidstahus har verkligen lagt manken till för att vi ska bli nöjda, även med priset.

Plastmatta i badrummet är visserligen en billigare beklädnad än kakel men eftersom tätskikten ändå måste dit och dessa är dyrare än själva beklädnaden (om ni tar plattor för 150-200 kr/kvm) så är det en ganska liten besparing.

Lycka till!

Beatrice

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.