Byggahus.se
Hej!
Vi har ett badrum som är ganska stort och vi vill bygga in en bastu där. Problemet är att badrummet är inte tillräckligt stort för att få det så snyggt att det kommer höja värdet på huset utan badrummet kommer efter bastubygge kännas rätt trångt. Bastun blir liten och övriga badrummet blir trångt. Det gör oss inte så mycket att den blir trång. Det viktiga är att vi kan basta! :D
Vi vill därför bygga bastun på så sätt att man lätt kan montera ned den igen ifall vi behöver ytan igen eller bygger om hela badrummet. Därför vill vi inte bryta några fuktspärrar eller andra större ändringar.

Tanken är att vi bygger i glas och har bänkar och aggregat på golvet istället för väggfast.

Min fråga är om man behöver ta hänsyn till något speciellt när man bygger in en bastu i ett befintligt badrum? Ventilation? Det är kakel i snedtaket där aggregatet ska stå. Tål det värmen från aggregatet eller måste jag ha aggregatet där takhöjden är högst?

Alla tips är välkomna!
 
Angående ventilationen så kan du ta in luften lämpligen under bastu dörren och ha en ventil i takhöjd in till samma utrymme så långt ifrån dörren som möjligt. Det funkar. Det finns en uppsjö med teorier kring ventilation i bastun. Den jag beskriver är sedan urminnes tider och har alltid funkat. Det blir varmt vid taket och svalare mot golvet. Nya rön säger att man ska ha utventilen under laven för att få en jämnare värme fördelning i bastun. Så har jag nu i min nya bastu idag och det funkar alldelse utmärkt . Jag kan dock inte säga vilken ventilationslösning som är bäst då jag inte märker någon skillnad. Jag sitter alltid högst upp, kör med hög vämre och mycket vatten. Dvs bastar ganska hårt under kortare tid max 15 minuter sen är jag klar. Typisk finsk bastutradition....:p
 
Redigerat:
Bumpar min fråga då den är aktuell fast i ett nytt hus i en annan stad! 😃
 
Jag byggde min bastu i trä, som ett eget rum i badrummet. Väggarna står på gummifötter mot golvet(plastmatta). Lämnat en luftspalt mot vägg och tak. Om jag vill så kan jag skruva isär väggarna och kasta ut den och badrummet är ok ändå. Har inte märkt något konstigt under de snart 10 år som den har funnits.

Du kan nog vara svårt att montera ett aggregat under snedtak, finns väl säkerhetsavstånd kring aggregatet vill jag minnas. Jag fick i alla fall montera mitt på helväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.