Har ett sommarhus med ett befintligt badrum där en hörna av badrummet redan är tänkt att avsättas för en liten bastu. (byggt före min tid varpå jag inte har många detaljer kring hur det var tänkt från början eller hur det är byggt). Badrumsdelen är färdig men ”bastuhörnan” har stått ofärdig i många år men nu dags att färdigställa. Tänk er ett fyrkantigt badrum där 1/4 del, dvs en av hörnen skall bli bastu. Denna fjärdedel är redan avgränsad mot badrummet med 2 glasväggar varav den ena har en bastudörr. De resterande 2 väggarna (varav 1 vägg är yttervägg och 1 innervägg) har redan likt resten av badrummet tätskikt men inga ytskikt då tanken då högst troligt varit att dra upp bastupanel. Nu till min fråga. Hur får jag upp bastupanel mot befintligt tätskikt? Oklart varför det finns tätskikt på denna bastudel på detta sätt från första början men det kan jag inte svara på. Till saken hör också att tilltänkt bastudel är så liten (ca 120x120 cm) att jag inte har ”råd” ytmässigt att regla upp nya bastuväggar med isolering och eventuell luftspalt för då finns ingen yta kvar alls. Hur tusan ska jag göra? taket kan jag bygga ned en del så tänker isolera. Behöver ändå bygga in ventilationsrören så det känns lugnt.Väggarna tänker jag hoppas att såväl yttervägg samt innevägg redan är tillräckligt isolerade för att inte få värmeproblem men hur får jag upp panelen? Spika direkt mot vägg (mot befintligt tätskikt)? Spika läkt direkt mot tätskikt och sedan panel (får ju då lite luftspalt om detta behövs)? Oavsett lösning känns det lite obra att ha sönder tätskikt även om jag tror det bästa vore att aldrig haft det på detta sätt från början. Vidare vågar jag inte fästa lavar mot väggarna då jag inte har en aning vad som finns bakom så får nog bygga dem löst och ställa på golvet så inget brakar ner men det känns okay. Hoppad ni förstår mitt problem och kan ge lite tips på vad ni tror är bästa lösningen. Detta är i första hand inget byggtekniskt problem utan snarare en oro kring eventuella fuktproblem,luftcirkulationsproblem och möjligen isoleringsproblem. Bifogar den enda bild jag hade där man kan se ena väggen rakt fram (är en innervägg) samt skymtar den andra väggen till höger (en yttervägg). väggen till vänster vätter duschen i badrummet (det är en glasvägg även om den inte syns)och bilden är tagen från bastudörren vilken sitter i en befintlig glasvägg mot badrummet. Tacksam för all input jag kan få!
Klicka här för att svara