Nimajneb det är den. Men jag tycker man iallafall bör välja vart man har Mdf. För det har visat sig att den mängd som är tillåten är väl hög har jag hört och läst.
Visserligen är det väldigt mycket i ens hem som inte är bra ur hälsosynpunkt. Har man ett val varför då inte försöka välja något bra.

Pär

pär h skrev:
Nimajneb det är den. Men jag tycker man iallafall bör välja vart man har Mdf. För det har visat sig att den mängd som är tillåten är väl hög har jag hört och läst.
Visserligen är det väldigt mycket i ens hem som inte är bra ur hälsosynpunkt. Har man ett val varför då inte försöka välja något bra.

Pär
Men hur stor är den tex jämfört med massivt trä som naturligt har Formaldehyd? Regelverket runt Formaldehyd har skärpts markant på en massa produkter dom senaste 10åren med tuffa krav i Tyskland, Danmark, USA och Japan.

Det vet jag inte. Men en intressant fråga tycker jag som borde gå att få svar på. Frågan är bara vem som kan svara.

Pär

Hur påverkas utsöndringen av formaldehyd av färger och lacker?

Vattenbaserad lack utsöndrar väl även den formaldehyd, så det blir väl dubbel dos...:)

Det var ju kul å veta. Ungarnas Ikea sängar är väl mdf. Min säng från mio mdf. Ungarnas våningsäng från mio mdf. Dessa sängar har även målarfärg på sig.
Sen är man ju uppväxt i ett hus med spånskivor som väggar. Vart finns info om formaldehyd innehåll i dessa samt andra produkter.

Om du handlar på Mio eller Ikea eller några andra större handlare kan du nog vara helt säker på att dom uppfyller kraven. Formaldehyd över tillåtna värden i en produkt vore en katastrof för ett företag. Det finns vedertagna testprocedurer och tex sammansättningen av ytbehandling och trämaterialet måste fungera ihop.
även spånplatta och MDF i bygghandeln kräver dessa normer. Däremot om man mixtrar själv med ytbehandlingen så kanske det finns vissa risker.
sedan kanske man kan tycka att formaldehyd hysterin är lite överdriven.

jag är ganska säker på att om du frågar på Mio eller Ikea om formaldehyd i en produkt så kan dom nog fiska fram dokumentation om att den är OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.