Huset är urblåst helt,
Bästa sätt att täta det nytänkta badrummet, finns nu inget golv endast singel i torpargrund gammla timmer väggar å tak. Bästa sättet är väl att bygga ( en låda enkelt uttryckt i befintligt utrymme) där badrummet kommer att bli inuti. Lite råd och tipps om detta är välkommet, även mellanrummet från timmerväggen till ( lådan) hur isoleras det bäst samt ventileras ?
Hoppas någon förstår mina funderingar om detta.

Tanken på en låda i huset är inte så dum. Det är lättast att ordna fungerande tätskikt i badrum om dess golv och väggar består av stenmaterial, t.ex. betong och lecasten. En timmerstomme innebär alltid en utmaning i det sammanhanget pga träets rörelser. En betongplatta med lite isolering under på singelgrunden och väggar murade av lecasten skulle kunna vara ett perfekt skal, om det får plats. Ett bra alternativ till lecasten är lättbetong, fast det blir nog tjockare. För att bli konkretare krävs lite mer info.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hur tror du om att bygga ett bjälklag å på det regla upp stommen till det nya badrummet, med glidskenor mot befintlig timmervägg, då borde väl man kunna förhindra rörelserna i den nya delen relativt bra, så sättnings risken minimeras. Är nyfiken på hur vetilation kan genomförs på bästa sätt i det mellanrum som blir mellan badrum och timmervägg. Med tanken på fuktproblem som kan uppstå i detta utrymmet. För konstruktionen kan ju nästan jämföras med en skalmur. Eller tänker jag fel ?

Jag skulle nog vilja se en planritning av något slag först, även om den bara redovisar skalet. Vad är det för typ av timmerstomme? Dimensioner på timret?

K Kjell & Malin skrev:
Huset är urblåst helt,
Bästa sättet är väl att bygga ( en låda enkelt uttryckt i befintligt utrymme) där badrummet kommer att bli inuti. Lite råd och tipps om detta är välkommet, även mellanrummet från timmerväggen till ( lådan) hur isoleras det bäst samt ventileras ?
Hoppas någon förstår mina funderingar om detta.
Jag har gjort på det sättet (tror jag). När vi tog över vårt timmerhus var det väldigt nedgånget och när jag lyfte bjälklaget i badrummet, steg en rätt läskig doft upp. Fick rådet att gräva ur, gjuta fundament i marken (ej platta) som det gick att ställa en mur med lecablock på. Sen ovanpå detta ställdes ett tätreglat träbjälklag (CC30). På detta blev det spånskivegolv och flytspackling och plastmatta. Jag reglade upp väggarna (även där cc30) och fäste den stommen i timret, på dessa sattes gips och sen fuktspärr, kakel och övriga artigheter. Detta koncept har fungerat bra under 10 år nu. Har inte märkt av några stora förändringar. Luftspalten mellan "lådan i rummet" mot timret är oisolerat men timret är rätt tjockt, 20-24 cm. Har väl ingen regelrätt "ventilation" där men å andra sidan är inte vårt hus så där jättetätt och nån dålig lukt har vi aldrig haft. Efter vi grävde ur och byggde nya bjälklaget försvann lukten på några dagar så man kan nog dra slutsatsen att den tidigare lösningen där trossbotten, låg kloss an mot jorden inte var toppen i lukthänseende...

• Gilla
Bäckström92 och 1 till
  • Laddar…
H hilife skrev:
Jag har gjort på det sättet (tror jag). När vi tog över vårt timmerhus var det väldigt nedgånget och när jag lyfte bjälklaget i badrummet, steg en rätt läskig doft upp. Fick rådet att gräva ur, gjuta fundament i marken (ej platta) som det gick att ställa en mur med lecablock på. Sen ovanpå detta ställdes ett tätreglat träbjälklag (CC30). På detta blev det spånskivegolv och flytspackling och plastmatta. Jag reglade upp väggarna (även där cc30) och fäste den stommen i timret, på dessa sattes gips och sen fuktspärr, kakel och övriga artigheter. Detta koncept har fungerat bra under 10 år nu. Har inte märkt av några stora förändringar. Luftspalten mellan "lådan i rummet" mot timret är oisolerat men timret är rätt tjockt, 20-24 cm. Har väl ingen regelrätt "ventilation" där men å andra sidan är inte vårt hus så där jättetätt och nån dålig lukt har vi aldrig haft. Efter vi grävde ur och byggde nya bjälklaget försvann lukten på några dagar så man kan nog dra slutsatsen att den tidigare lösningen där trossbotten, låg kloss an mot jorden inte var toppen i lukthänseende...
det lät helt ok, är på så sätt jag tänkte själv ungefär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.