Har ett dubbelgarage med bil på ena sidan och snickarverkstad på andra sidan. Så det är superkompakta lösningar som jag jobbar på.

För att bordssågen inte skall vara i vägen när den inte används har jag klurat ut en design på en arbetsbänk där bordssågen får vara bord när den inte används. Sågen kommer stå lös på sprintar som sticker upp eller skrivas fast i muttrar i bänkskivan den står på. Så man kan rotera den efter hur man sågar klyv/kap.

Själva arbetsbänken vill jag ha slät utan att nåt sticker upp så jag står i valet å kvalet om jag skall fräsa ner T-Spårsskenor och eller runda hål för tvingar och "bench clamps" eller kanske nåt helt annat.

Har i alla fall tänkt på att ha 70mm tjock kant så kan kan använda tving över kanten.

Vad skall jag välja för att spänna fast saker och på bänken?

Vad kommer spännas fast?
  • Maskinskruvstycke för att fila/såga små metallsaker
  • Trä för att borra / såga / hyvla för hand
  • Fräsning med handöverfräs
  • En pelarborrmaskin i barnstorlek (ev. får den egna islagsmuttrar)

• Garageinredning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så jätte bra att ha metallbearbetning på samma bänk som trä. För små mettal spån kan fastna på trät sen lackar du trät med klarlack och man får fula rostmärken även om man har damsugit bänken.

För att få en bra allround så tror jag att det är bra med hål typ festools bänkar. Du skulle kunna komplettera med skruvstäd för trä ( http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-quick-release-carpenters-vices-prod29796/ ) gärna den större modellen på någon av sidorna inte den billigaste men den har snabbjustering in och ut.

Mvh Pär H

Ps snygg skiss jag blir så avis på alla som kan

Pär

Bulldog skrev:
De här kör jag på en bänk [länk]. Fungerar bra
Ja jag har sett dom. Orkar dom hålla fast en bräda man vill plana av med en handhyvel?

pär h skrev:
Det är inte så jätte bra att ha metallbearbetning på samma bänk som trä...........

Mvh Pär H
Ps snygg skiss jag blir så avis på alla som kan
Pär
Bra med varningen om metallspån, dessvärre har jag inte lyxen/platsen att ha två bänkar. Apropå lyx så hade jag tänkt toppa bänken med stavlimmad ek, som jag oljar in med hårdvaxolja. Tanken är att det blir både snyggt och hårt.

Så om jag bara skulle ha hål typ Festool, behöver jag då bygga under 18mm ekskivan med ett lager 45mm fururegel (som jag kommer ha som ram/fackverk under skiva i vilket fall)?. Eller håller det ändå kanske?

Skruvstycket var inte så blodigt dyrt. Kanske blir en del frakt dock. Sätter man det så att det linjerar i överkant bänkskivan då antar jag?( Kollat upp: pris med frakt för ett 7", 710:- SEK)

Jag la lite tid på att återskapa en en Bosch GTS10 bordssåg med rätt yttermått, så man kan se proportionerna på helheten. Har även skickat upp den modellen till Google ifall nån annan kan ha nytta av den.

Redigerat:
Spånar lite fritt och flummigt:

Lägg inga pengar en fin bänkskiva. Tänk i stället att du på ett enkelt sätt kan byta ut toppen/skivan på bänken. Du slipper vara rädd om toppen vilket underlättar när man sågar, borrar och fräser. Hålbild, helst med alla hål i ett 90-graders rutnät, är väldigt praktiskt i kombination med Festools småtvingar. Borra du hålen med diameter 3/4"/19mm kan du använda många tillbehör ("bench dogs" etc) från staterna. Tyvärr bör skivan inte vara tjockare än 20mm, alternativt 25mm med 12mm avrundningsradie på undersidan, för att man ska kunna använda Festools tvingar.

Om du gör toppen, eller för den delen hela skivan, lätt utbytbar så kan du ha en topp för metall och en för trä. Är nog faktiskt inte en helt dum idé.

Jag instämmer med ovanstående - hålbild ala Festool på ovansidan. Själv har jag en 19mm MDF på 200 x 80 cm som bara sitter i en ram. Visst, den sviktar en liten aning vid tryck på mitten men det har inte varit något problem för min del. Håller gör den så enda eventuella problemet är väl om jag skulle behöva en absolut plan yta som referens, tex. vid montering/limmning. Då har jag en annan stabilare skiva att lägga över.

När det gäller T-tracks så tycker jag det är väldigt användbara att ha sådana på sidan, även det ala Festool MFT. Jag har lagt några bilder på mitt bord här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140009-annu-ett-hemmabyggt-mft.html

Med tracksen i sidorna så har jag klarat mig bra utan någon form av skruvstycke för träarbete. Det är ju också enkelt att montera ett skruvstycke eller något annat på en platta som du sedan spänner fast med tvingar. Så gör jag t.ex. med min manuella Nobex gersåg. Borde ju gå att tillämpa på en liten pelarborr eller ett skruvstycke också. Alternativt så kan man ju sätta skruv med brickor som går ner i befintliga hål.

Min skiva ligger som sagt bara löst i ramen. Jag bestämde mig från början att betrakta den som en förbrukningsvara så jag har sågat och borrat friskt i skivan, Det är väldigt skönt att ha en yta som jag inte behöver vara rädd om. Efter ca ett års användning så vände jag skivan och snart är det väl dags att byta ut den helt.

Nu har jag tagit åt mig av alla goda råd och börjat konstruktionen. Än så länge är det design i Sketchup och materialinköp.

Köpte aluminiumskenor på Biltema som jag skall kapa ner till lämplig storlek.

Konstruktionen blir en 45x45 mm regel i ram runt om, utan på den ramen på långsidorna blir det aluminiumskenan. Inuti ramen blir det 18 mm MDF med 19 mm hål. MDF skivan kommer liggga innanför aluminiumskenan och behöver bara nån enstaka skruv för att ligga still. Då kan man enkelt vända på den elelr byta den om/när det behövs.

Sen angående maskiner och metallbearbetning på bänken kom jag på att man kan för skruvstycke och pelarborrmaskin göra en bottenplattta i MDF där man har 19 mm pluttar som går ner i bänkens hål, då säkrar man rörelser i sidled och sen en tving för att hålla ner. Om man gör den bottenplattan lite stor så skyddar man ju även bänken under mot åverkan och metallspån.

• _MG_5917.jpg
    Skapa konto
  • Skena_0.jpg
    Skapa konto
  • Skena_1.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
I mitt tycke så verkar din konstruktion alldeles utmärkt!

En liten sak noterade jag, du låter profilens kant gå ända upp till toppen på MDF skivan. Om du tänker dig att som jag ha skivan som underlag vid sågning så innebär det att du kommer att såga i profilens kant. Jag hade satt profilen så den kommer åtminstonde 10 mm under skivans topp. Tittade du på länkarna till mitt bygge så ser du på de två sista bilderna att skivan sticker upp en cm över ramen. Sågen klarar nog aluminium utan problem men ramen blir inte så snygg efter ett tag och dessutom blir det vassa kanter.

Jag får också medge att jag blir avundsjuk på vad du kan göra i SketchUp...:thumbup:

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Förresten, jag har hört om dessa profiler från biltema, vet du om Festool tvingarna passar i spåret?
Hur klyver du dem enklast på längden? Jag antar att det går att göra i bordssågen men jag vet inte om jag vill ha in en massa Al spån i den.

Bra input om metallkantens nackdelar. Jag lutar mot att bara ha alu ca 5mm upp för att fixera skivan. Kanske fräsa ur skivan så att ytterkanten linjerar helt.

Jag tänkte såga i bordssågen för att få precision.

Vet inte om festooltving passar.

Hur hittar man skenan på bilden ovan på Biltema?

Sök på "Spårskena"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.