Planerar att bygga nytt kök i ett 40 m2 överblivet vardagsrum. Har skissat här i vinter och kommit en bra bit på väg. Känner ändå att vi skulle vilja få lite nya infallsvinklar och idéer, då främst på planlösning. Lätt att fastna i ett spår. Bifogar bild på rummet med mått. Inte skalenligt dock. Skorstensmuren är tänkt att utnyttjas för någon typ av braskamin. Köksö ett måste. Inga radiatorer att ta hänsyn till.
Tacksam för lite brainstorming.[br]koket.jpg

4.60x7.90, 36m2...

WOW!

Hur du än gör kommer det att bli ett fantastiskt kök.

Några funderingar:

Finns det möjlighet att pricka in diskbänken under fönstret, gör det. Det ser ofta mycket bra ut.

Jag gissar att det kommer stå ett rejält matbord i rummet. Det bör passa bäst längst ned på ritningen där de flesta fönster är. Blir nog allra bäst på längden med tanke på fönsterdörren.

Bygg stort men inte för stort. Tänk efter hur mycket förvaringsutrymme du vill ha och rita efter det. Lagom är bäst.

Planera in vitvarorna och diskbänken efter "triangeln". Läs på om köksplanering antingen i en bok eller på nätet, man lär sig alltid något nytt.

Tänk på att inte göra "triangeln" för stor. Det kan bli jobbigt i längden om saker är för långt ifrån varann, t.ex. spis och vask.

Hyllor istället för överskåp är billigt och snyggt...men bara i kataloger. Satsa på riktiga överskåp.

Det här kommer att bli dyrt hur du än gör. Gör inget "konstigt", du kommer nog vilja leva med det ett tag. Därmed inte sagt att du behöver fega, skall du "skoja" till det, gör en fondvägg eller liknande som är lätt att göra om.

Jag kan knappt sluta skriva, är faktiskt rejält avundsjuk på att få gå loss i ett sånt rum.

Lycka till

Zephir

Jo just det, låt det ta tid. Rita, fundera, rita om, fundera, rita om igen osv.
Med tanke på topic är det DU som skall bo i erat kök så DU får bygga det ;) (lyckans ost). Men vi kan komma med tips, ideer och glada tillrop.

Ja du ser, en femma i matte hjälper inte alla gånger. Och det kanske var i kursen "10-tlas avrundning" :)
Tack för din tankar och ideér. Jo det mesta har man klart för sig, och ett nästan färdigt alt/förslag finns redan, men det är just det att man känner sig ganska nöjd med den lösning man hittat så man är rädd att man förbiser något själklart. Så fram med skissblocket alla "hobbyköksbyggare".

Kan du inte lägga ut den skiss du har? Då får vi något att starta diskussionen kring.

Angående diskbänk under fönster har jag en liten invändning. När jag byggde om vårt kök valde jag att sätta den viktiga arbetsbänken mellan spis och vask under fönstret. Diskbänken är i stället bredvid fönstret. Jag tillbringar mer tid vid bänken med att förbereda mat, baka etc än den tid jag diskar. I det gamla köket som jag rev ut hade vi diskbänk framför fönstret. Fönstret var ständigt prickigt av stänk från vasken.

fremag skrev:
Angående diskbänk under fönster har jag en liten invändning. När jag byggde om vårt kök valde jag att sätta den viktiga arbetsbänken mellan spis och vask under fönstret. Diskbänken är i stället bredvid fönstret. Jag tillbringar mer tid vid bänken med att förbereda mat, baka etc än den tid jag diskar. I det gamla köket som jag rev ut hade vi diskbänk framför fönstret. Fönstret var ständigt prickigt av stänk från vasken.
Har samma dåliga erfarenheter och gjorde samma ändring ;). Arbetsytan framför fönstret, diskbänk bredvid...
gaia

Skissen kommer ikväll eller i morgon. Och där sitter inte diskbänken under fönstret. Har fått för mig att fönstren på kortsidan (3,60m breda x1,80m höga=6,48m2 ytterkarmmått) kommer att ge nog med ljus + den belysning man sätter upp.

Här kommer det förslag som vi skissat på. Fortfarande inte skalenligt på något sätt, förrutom stoleken på matplatsdelen. Ursäkta skärpan på texten. Bilden blev åt h-vete för stor annars.
Fram med skissblocket nu och kom med förslag.

KOKET2.jpg

Hej
Har själv ett kök i din storlek och känner att jag kan ge dig lite att tänka på!

Förslag:
Placera kylen och frysen på annat ställe! Jag tror du kommer känna dig "instängd" mellan dem och köksön.
Alternativ placering: Till höger om fönstret längst upp på ritningen eller till höger på ritningen där du har 3 skåp.
Flytta ugn/micro till kylens gamla placering. Eventuellt kan du ha överskåp där kyl/frys stod nyss för att kompensera de skåp som stod där kyl/frys står nu. Men kanske bara något enstak (kanske ett brett men inte så högt, vi har så och valde ett med alukant och frostat glas i övrigt har vi slät, matt ek) så du ändå får den rymd som jag tror du kommer uppskatta.
Om du flyttar om på detta sätt får du oxå mer bänkyta i direkt anslutning till disk och matlagning.
Sen skulle jag placera en vask på ön, vi har det i vårt kök och använder den mycket.

Ja, det var lite tankar som dök upp hos mig!

Håller med Lisa ang. placering av K/F, även om jag bara ser en plats där jag skulle vilja ha dem och det är där du har de tre 140 cm. skåpen till höger på ritningen.
Skulle själv uppskatta arbetsytan bredvid diskbänken, den är ovärderlig.
Sedan skulle jag överväga att ta bort vitrinskåpen för att få ordentlig plats för ett stooort matbord nere vid fönstren.
Bardisken förstår jag iof. sig att ni har placerat där ni gjort den ;) med tanke på "häng" under pågående matlagning osv. MEN personligen skulle jag satsa på ett megabord istället och kan man sitta vid bordet så kan man ju lika gärna stå vid disken (dvs. utan överhäng och inga stolar), jag skulle istället använda skåpen under "bardisken" som porslinsskåp för vardagsporslin, dock bör det isf. vara genomgående skåp så att man vid urplock av diskmaskin slipper gå runt hela disken för att lasta tillbaka i skåpen. Nära till hands när det ska dukas, dessutom bra höjd så att även ev. barn kan lära sig att duka utan hjälp.
Dessutom känns det, för mig, lite som "kaka på kaka" med bardisk just där, då matbordet och stolarna står en halvmeter bort ;)

Blir det sedan plats över nere vid fönstren så skulle jag fundera på det som jag önskar så hett men inte rymmer i mitt eget kök :'(, nämligen en oöm men bekväm soffa, alltså ingen pinnsoffa utan en mjuk som man kan både vila i, läsa sagor, eller bara helt enkelt prata "skit" i (som komplement till bardisk ;))

Arbetsbänken vid fönstret längst upp på ritningen skulle jag istället använda som frukostdisk, nära till skafferi, K/F och micro samt trevligt att titta ut genom fönstret vid frukost.
Alltså inga underskåp under skivan alt. grunda (typ överskåpsdjupa) skåp under bänken så man kan ha bekväma barstolar där. Till höger om fönstret skulle jag överväga ett jalusiskåp som går ner på bänkskivan med många eluttag i, passar utmärkt att förvara brödrost, vattenkokare, te/kaffebryggare osv. i och luckan dras bara ner när frukosten är avklarad, voila! städat och klart ;)
Annars vet jag inte riktigt vad ni tänkt använda den arbetsbänken till, den känns lite "off" och skulle hos mig riskera att enbart bli nyttjad som post/"skräp"/tidningsförvaring ;).

Slutligen så funderar jag på om du behöver så bred köksö med tanke på att man antagligen inte kommer att använda området bakom hällen som arbetsyta, både pga. att ni har gott om arb.ytor i övrigt samt att man även där hamnar lite avigt till. Skulle personligen minska ner bredden på köksön en aning för att få luftigare passage mellan ön och skåpen (eller ännu hellre K/F ;)).

MVH//Christina.

...skulle vilja veta vilka rum som angränsar. om det är så att matplatsen mer eller mindre flyter över i vardagsrum tycker jag inte att det är fel med bardelen för att få lite avgränsning mot köksdelen. Om det är så att din matplats hamnar längst ner i ett hörn i dett hem håller jag ev. med föregående inlägg om det blir lite "tårta på tårta"

HOTDOG skrev:
...skulle vilja veta vilka rum som angränsar. om det är så att matplatsen mer eller mindre flyter över i vardagsrum tycker jag inte att det är fel med bardelen för att få lite avgränsning mot köksdelen. Om det är så att din matplats hamnar längst ner i ett hörn i dett hem håller jag ev. med föregående inlägg om det blir lite "tårta på tårta"

Som jag kan tolka ritningen så är matplatsen avgränsad av hel vägg till vänster, fönstervägg längst ner och fönster/altandörr till höger, alltså såvitt jag förstår inget v-rum där ;)

Ironman, oavsett om det finns ett v-rum eller ej, så tycker jag inte att det är "fel" att ha bardisken där du ritat den, även om jag själv skulle ha resonerat enl. mitt förra inlägg, inget är väl "fel eller rätt", bara en personlig smaksak :)

MVH//Christina.

Wow!!! :) :) :) får väl jag säga också.
Nu börjar det likna nåt. Har letat efter ett forum som detta men av någon outgrundlig anledning så tog ett tag innan jag fann Er. ;)
Tack för de nya infalssvinklarna och synpunkterna. Keep up the good work!!!
Skall sätta mig ned med min andra hälft och fundera över alla era idéer.
Det blir lätt att man som sagt fastnar i ett spår och tycker att allt är OK.
Jag ber att få återkomma med egna kommentarer runt era synpunkter.
TACK!!

Är det inte synd att ha arbetsbänken mitt framför kaminen? Vill man inte kunna se den lite mer från alla håll? En annan sak jag tänkte på var att flödet i rummet känns lite väl tillkrånglat även om det förmodligen ser bra ut. Ska man tex från kylen till matplatsen måste man först runda köksön och sen bardisken. Behöver man verkligen både köksö och bardisk? Om du vill ha bardisken just där skulle jag föreslå att du gör den till en ö eller tar bort bardisken och gör den ö du har ritat in mycket längre så att man kan gå rakt ner till matplatsen från där du har ritat kylen.

Det här med kyl/frys placering är verkligen ett gissel. Jag älskar stora oavbrutna bänkar. Om det går skulle man vilja ha kyl och frys där 140 skåpen står. Å andra sidan får det inte bli för besvärligt att ta fram lite mjölk när man står och svänger ihop en typ en sås. Överlag tror jag att man irriterar sig på att man måste runda något för att komma åt något annat. I alla fall om det sker ofta.

URSÄKTA MEJ iRONMAN , MEN HAR DU INGA FÖNSTER VID LÅNGVÄGGEN ELLER TITTAR JAG FEL?????

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.