Hej
Jag har en altan med plasttak som både är tråkigt och fult men kanske är det största problemet fukten/kondensen. Det droppar på möbler mm. Jag och frugan diskuterar över lösningar. En tanke är kanalplast eller plåt klicktak. Först lägga råspont, takpapp och slutligen plåten. Kanske med läkt. Funderar hur det blir med fukt/kondens med denna lösning.
Gärna tips från nån, bilder.

• Altan med vitt trätakstol och korrugerat plasttak, diskussion om fuktproblem och möjliga lösningar som plåt eller kanalplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

En aspekt med plåttak är det bli mörkt under, och därmed väldigt mörkt i rummet som finns innanför altanen.

Om mängden kondens minskar med kanalplats jämfört med det tak ni har idag är ingen jag kan säga något om. Mina föräldrars fritid har kanalplast över en inglasad altan där det aldrig varit kondens. Men där blåser vinden genom både trall och otäta partier vid fönster och tak.

• Gilla
UffeMalmis
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

En aspekt med plåttak är det bli mörkt under, och därmed väldigt mörkt i rummet som finns innanför altanen.

Om mängden kondens minskar med kanalplats jämfört med det tak ni har idag är ingen jag kan säga något om. Mina föräldrars fritid har kanalplast över en inglasad altan där det aldrig varit kondens. Men där blåser vinden genom både trall och otäta partier vid fönster och tak.
Tack för ditt svar. Jag missade skriva att det inte finns nån plåt mellan väggen och befintligt plasttak vilket gör att när det är riktigt dåligt väder kommer in både vatten och snö. Det ska åtgärdas i och med byte. Att det blir betydligt mörkare har vi räknat med men hoppas att det inte blir så j-a varmt.

Kanalplast är ju slätt så att få till en tät anslutning i det det befintliga taket borde gå bra

Om altanen har väggar och fönster så räkna med att det blir varmt som i ett växthus med kanalplast. Temperaturer över 40 grader soliga dagar på altanen här gör det omöjligt att vara på den mellan 10-17.

Men jag anar att samma fenomen sker med ett plåttak, även fast råspont lär dämpa värmestrålningen en del.

• Gilla
UffeMalmis
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kanalplast är ju slätt så att få till en tät anslutning i det det befintliga taket borde gå bra

Om altanen har väggar och fönster så räkna med att det blir varmt som i ett växthus med kanalplast. Temperaturer över 40 grader soliga dagar på altanen här gör det omöjligt att vara på den mellan 10-17.

Men jag anar att samma fenomen sker med ett plåttak, även fast råspont lär dämpa värmestrålningen en del.
Jag har missat mera info 🤔
Den är inglasad på fram och ena sidan.
Min förhoppning är att det inte ska vara alltför varmt under dagtid. Nu är det lätt 40 grader dessa soliga dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.