Vi har en multivan och jag grämde mig över att bli "busspappa".
Om jag vetat vad jag vet idag hade jag blivit "busspappa" tidigare.
Allt blir så mycket enklare när alla får mer plats och skulle det bli liv i baksätet så har man inte dem precis i nacken då de två bakom förarplatsen är bakåtvända.
Multivan är 7-sitsig som standard och inga säten behöver fällas för att komma i eller ur. Barnvagnen ställer man in längst bak utan att fälla ihop.
Vill man transportera stora saker så är det "bara" att lyfta ur de stolar som är i vägen.
Det som jag inte tänkte på var att nästan alla släp blir betraktade som tunga med en så stor bil, så jag blev tvungen att uppgradera körkortet.
Att jag dessutom var tvungen att byta garageportar var en bonus;)

Har två bakvända stolar bak i vår X5 och det är inga problem att sitta en vuxen där bak också. Visst är det kanske lite trångt att sätta i barnet som sitter i mitt platsen, men där sitter den minsta som är lättast så det funkar. Har du 3 bakvända stolar kan det bli lite trångt, men med 2 och en framvänd så skall det inte vara några problem. Klart roligare än ex en Sharan eller S-max. :)

Det som blir/blev problemet med Multivan är om man som vi hatar stolar som är bakvända pga åksjuka om man inte ser framåt i vägen. Har man i Multivan då alla sätena framåtvända så får man antingen köra 6 sitsigt eller hela tiden dra fram ett säte för att komma åt bakre raden.

Däremot håller jag med Sblixten och ångrar inte buss ett dugg - grymt skönt med barnen. Hade ett tag mindre minibuss och tyckte att det funkade men efter att ha kört Vw Caravelle och mercedes Viano så skulle jag aldrig välja en mindre buss

Har 4 barn och har kört en Chevrolet Astro i många år. Förra sommaren blev det dags att byta och jag tittade runt på olika modeller. Multivanen blev jag inte så imponerad av efter att har kört chevrolet. ska man köpa en bil i det prisspannet du nämner så får du mycket mera bil för pengarna om du köper en chevrolet istället för en multivan. jag räknade på bränselkostnaden och inköpspris och konstaterade att eftersom chevorna är relativt billigare så tar det ett antal år innan du når breakeven med den högre inköpskostnaden för multivan men med lägre bränslekostnader. dessutom är chevorna bekvämare och har billigare reservdelar.

mitt val föll på en chevrolet transport, mycket välhållen med allt lullul, hade gått knapp 9000 mil, en -03 uttagen november 04 för ca 90 tkr. jag var toksugen på en ny astro (ny och ny, slutade tillverkas -05), men det var inte bara jag som bestämde. efterföljaren till transporten (som också slutat tillverkas) är chevrolet uplander (som också slutat tillverkas).

provkör alla tre är mitt råd, de är lite olika och det beror på hur mycket du behöver lasta. efter att ha kört fullpackade bilar med fyra barn på på skid- och sommarsemester så tycker jag att både astron och transport funkar, det är en smaksak om amn vill ha en mer kombilikande bil (transport) eller mer van (astron). stirra dig inte blind på bränslekostnaden för det är en STOR bil du behöver och de drar mer bränsle, så är det bara.

lycka till!

Fortfarande många förslag om väldigt stora bilar. Är man 5 i familjen varav 3 i barnstolar så behövs inte en multivan etc. Som jag skrev tidigare, titta lite extra på touran, toyota verso, mazda 5, c-max (smalt mittensäte bak), kanske scenic/picasso (franska bilar...), etc.

Även om det är kul med en stor bil så är det ganska ofta man sitter själv i den på väg till jobbet etc. Känns lite dumt då att lägga så mycket pengar på en för dyr och stor bil, med bränsleförbrukning därefter...

mins skrev:
Fortfarande många förslag om väldigt stora bilar. Är man 5 i familjen varav 3 i barnstolar så behövs inte en multivan etc. Som jag skrev tidigare, titta lite extra på touran, toyota verso, mazda 5, c-max (smalt mittensäte bak), kanske scenic/picasso (franska bilar...), etc.

Även om det är kul med en stor bil så är det ganska ofta man sitter själv i den på väg till jobbet etc. Känns lite dumt då att lägga så mycket pengar på en för dyr och stor bil, med bränsleförbrukning därefter...
För min del behövs så stor bil med bara 3 barn efter att ha haft båda storlekarna skulle jag aldrig byta ner storleken.

Vi har haft en xsara picasso och sen en Grand Espace för att sen ha Volvo XC90 7sits men jag håller inte alls med om att de är tillräckligt stora. Det handlar kanske om ålder på barnen och hur man vill nyttja bilen. Vi tyckte att det är tight och störigt att ha 3 bilbarnstolar bredvid varandra samtidigt som ingen av oss vuxna vill sitta bak. Dessutom vill jag egentligen inte ha barnen sittandes bredvid varandra och bråka om leksaker.

Ska man då köra 7 sitsigt i en cheva transport, voyager eller ännu värre så hade det med vår packning troligen krävts släpvagn. Vi har syskonvagn plus ev packning för långresa eller storhandling mm.

För vår del har vi varsin Ford Focus kombi som pendlarbil som används när vi kör till jobb eller dagis själva så åker bussen bara fram när hela familjen ska åka. Vi kör kanske 3500 mil/pendlarbil och sen ca 500-1500 mil/år beroende på tillfälligheter med bussen.

Så det är inte alls så kategoriskt säkert att en multivan är för stor. Tvärtom ibland önskar jag att den var större som efter vår senaste semester när vi fick köpa en släpvagn på bauhaus för att få med oss allt inköpt ;)

Redigerat:
mins skrev:

Utifrån den bil du har idag, så är en multivan(caravelle) billigare att äga enligt de beräkningar jag gjorde på konsumentverkets bilkalkyl. Nu vet jag inte alla dina värden om antal mil, försäkringspremie etc, men det kan du fylla i själv.
Där får du en uppfattning om vad de olika bilarna kostar att äga.

ang packning så tvekade jag att köpa cheva transporten just för att jag trodde att den skulle bli för liten för 6 personer, men det har gått över förväntan att lasta den full med vinterkläder för 6 pers och skidor på taket, jag är förvånad över hur mycket som får plats. vi har inte behövt släp även om jag trodde det också först. astron är ännu bättre eftersom man får in skidorna i bilen om man vill och kan skippa takboxen.

Beror på hur mkt man lastar? ;)

Tvivlar på att transportern är så mkt större än grand espace eller grand voyager vilket inte tillnärmelsevis räckte för oss. Har tyvärr tillfällen när inte ens caravellen räcker men då alternativen är crafter eller längsta sprintern så får det bli släpvagn ibland....

sblixten skrev:
Utifrån den bil du har idag, så är en multivan(caravelle) billigare att äga enligt de beräkningar jag gjorde på konsumentverkets bilkalkyl. Nu vet jag inte alla dina värden om antal mil, försäkringspremie etc, men det kan du fylla i själv.
Där får du en uppfattning om vad de olika bilarna kostar att äga.
Hehe, kan du inte klistra in den kalkylen här? Har mycket svårt att tro att en verso skulle vara dyrare att äga än en multivan. Vad kostar en ny caravelle, räcker 350'? Enligt blocket går en tre år gammal caravelle för runt 240, max. Vi gav 219 för vår verso. En från 2008/09 (nya modellen) går för billigast 170'.

Ärligt talat, hur kan man tro att en stor dyr bil kan någonsin bli billigare än en mindre bil som är billigare i inköp, soppa, kvalite osv?

kinglolle skrev:
För min del behövs så stor bil med bara 3 barn efter att ha haft båda storlekarna skulle jag aldrig byta ner storleken.

Vi har haft en xsara picasso och sen en Grand Espace för att sen ha Volvo XC90 7sits men jag håller inte alls med om att de är tillräckligt stora. Det handlar kanske om ålder på barnen och hur man vill nyttja bilen. Vi tyckte att det är tight och störigt att ha 3 bilbarnstolar bredvid varandra samtidigt som ingen av oss vuxna vill sitta bak. Dessutom vill jag egentligen inte ha barnen sittandes bredvid varandra och bråka om leksaker.

Ska man då köra 7 sitsigt i en cheva transport, voyager eller ännu värre så hade det med vår packning troligen krävts släpvagn. Vi har syskonvagn plus ev packning för långresa eller storhandling mm.

För vår del har vi varsin Ford Focus kombi som pendlarbil som används när vi kör till jobb eller dagis själva så åker bussen bara fram när hela familjen ska åka. Vi kör kanske 3500 mil/pendlarbil och sen ca 500-1500 mil/år beroende på tillfälligheter med bussen.

Så det är inte alls så kategoriskt säkert att en multivan är för stor. Tvärtom ibland önskar jag att den var större som efter vår senaste semester när vi fick köpa en släpvagn på bauhaus för att få med oss allt inköpt ;)
Ja instämmer, om inte barnen, eller vuxen och barn vill sitta bredvid varandra så måste man byta upp sig en klass om man vill sitta på tredje sätesraden. Det är verkligen nödsäten i dom bilarna jag har nämnt.

Men visst, är det bara en fråga om storleken på bilen så är det väl bäst med en fullstor scaniabuss, så slipper man bråka. Men dessvärre så äger vi bara en bil, som även används till pendling, och det är ju trots allt ganska dyrt att äga en bil idag. Jag tror att ganska många som bor i tokholm kanske har liknande förhållanden?

Vad kul med så stor intresse för frågan!

Helt klart är A6:an inte någon spargris, inget är billigt, dyr försäkring, drar mer bensin än vad som är politiskt korrekt, stor värdeminskning etc etc. Men den är inte köpt för att vara billig, det var andra saker som vägde tyngre då.

Jag har provat en C4 Picasso. Var inte så imponerad, men mina referensramar kan vara lite stukade. Störde min något helt otroligt på den i mina ögon trasiga automatlådan som växlade som en full tonåring, men den skulle tydligen vara så... Har kikat på men inte kört S-max, Galaxy, Touran, och någon Peugeot. Bekanta har en Chrysler voyager så den är jag lite bekant med.

Det finns många bra argument från båda lägren, både de som förespråkar en lite mindre bil och de med förslag på fullvuxna familjebussar. Att slippa ha tre barn i rad som bråkar är ju mumma, men samtidigt har de ganska roligt ibland också.

Att byta barnstolar har jag tänkt på många gånger. Det som ställer till det mest är att oavsett vilken stol man sätter i mitten så täcker den för säkerhetsbälteshållarna (finns det något korrekt ord för dem?) Det gör att det är rejält meckigt att knäppa bältena och barnen klarar det inte själva.

Hade vi haft en multivan när jag var tonåring och bodde hemma hade man (förutom att man antagligen inte skulle våga visa den för polarna) stortrivts med benplatsen och alla utrymmen istället för att sitta ihopträngd tre barn bak.Men mina barn är fortfarande små (6,4,1), så jag behöver inte köpa bil för att få plats med långa ben. Behöver inte heller kunna lasta kopiöst, det är väl två gånger om året bilen är knökfull, inför sommarsemestern och vid jul.

Jag måste ta mig tid att åka och kika och köra bilarna som kan vara aktuella. Får ta mig tid helt enkelt.

mins skrev:
Hehe, kan du inte klistra in den kalkylen här? Har mycket svårt att tro att en verso skulle vara dyrare att äga än en multivan. Vad kostar en ny caravelle, räcker 350'? Enligt blocket går en tre år gammal caravelle för runt 240, max. Vi gav 219 för vår verso. En från 2008/09 (nya modellen) går för billigast 170'.

Ärligt talat, hur kan man tro att en stor dyr bil kan någonsin bli billigare än en mindre bil som är billigare i inköp, soppa, kvalite osv?
Det är jag som läser slarvigt och tog miste på dig och TS, som har en Audi......Sorry:blushing:

Med risk för att förstöra bilhumöret ännu mer, men när jag var hemmaboende barn med två syskon så var det väldigt sällan som hela familjen klämde in sig i 245:an. Den mesta körningen var föräldrarnas jobbpendling och lite skjutsande.

Om det ser likadana ut för dig så kanske en Renault Scenic eller liknande bil med 5+2 säten passa? Inte lika kul som A6:an, men å andra sidan håller man nere både inköps-, ägande- och bränslekostnaderna men kan ändå klämma in hela familjen hyfsat bekvämt om det behövs. Ska du iväg på långresa så hyr du en fet buss då och åker som en kung, alternativt hakar på ett släp med allt bagage.

Vi köpte en Mitsubishi Grandis för några år sedan och har varit mycket nöjda. Den är mer kombi än buss om man jämför med andra 7-sitsare (Galaxy, Transporter, etc), och lite roligare designad (tycker iaf vi :-).

Gott om utrymme för barnen (tre st), och plats för mor-/farföräldrar eller kompisar vid behov.

Tyvärr har Mitsubishi slutat med Grandis (-09 tror jag var sista året), men det finns begagnade då och då som faller inom ditt prisintervall.

/fth

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.