Det här är förmodligen en dum, riktigt dum, fråga. Men jag är bekväm i min tveksamhet när jag bygger för resten av livet (förhoppningsvis).

Jag ska sätta bärlinorna i plintar där jag bara kommer åt med skruvdragare från ett håll. Jag föreställer mig att genomgående bult istället för fransk skruv då är att föredra?
Ja, det var första frågan.

Andra, det är ett vanligt altandäck utan tak eller andra abnormala belastningar, 45x170mm bärlinorna (bredaste som får plats utan blockera altandörren (2,24m spännvid till 28x120 trall)). Ska jag köpa de grövsta bultarna (eller franska skruvar då) hålen är dimensionerade för eller finns det någon smidig uträkning för detta?

Skruvar är bättre då bultar inte har några gängor

• Gilla
  • Älska
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
K
En bärlina ska vila i stolpskon, inte i plinten och inte hänga på skruvarna i stolpskon. Av den anledningen klarar man sig bra med ankarskruv.

Om du med ”plint” avser plintjärn så är genomgående gängstång med mutter att föredra, för det blir bättre klämkraft. För det lär du förborra och det kan du ju göra från ett håll. Hålla åt mutter på andra sidan med blocknyckel borde du ju kunna klara också.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
En bärlina ska vila i stolpskon, inte hänga på skruvarna. Av den anledningen klarar man sig bra med ankarskruv.
Eller ankarspik

• Gilla
useless
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Skruvar är bättre då bultar inte har några gängor
Vagnsbult har 😇

K kniv skrev:
Vagnsbult har 😇
Dokument från 1967 med rubriken "Skruv och bult" som beskriver terminologi och definitioner av dessa i tekniska sammanhang enligt TNC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kniv skrev:
Vagnsbult har 😇
Det är också en skruv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
B Bhp863 skrev:
Det är också en skruv.
Jo, den har ju gängor 😉

• Gilla
Bhp863
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.