Det här är förmodligen en dum, riktigt dum, fråga. Men jag är bekväm i min tveksamhet när jag bygger för resten av livet (förhoppningsvis).
Jag ska sätta bärlinorna i plintar där jag bara kommer åt med skruvdragare från ett håll. Jag föreställer mig att genomgående bult istället för fransk skruv då är att föredra?
Ja, det var första frågan.
Andra, det är ett vanligt altandäck utan tak eller andra abnormala belastningar, 45x170mm bärlinorna (bredaste som får plats utan blockera altandörren (2,24m spännvid till 28x120 trall)). Ska jag köpa de grövsta bultarna (eller franska skruvar då) hålen är dimensionerade för eller finns det någon smidig uträkning för detta?
Jag ska sätta bärlinorna i plintar där jag bara kommer åt med skruvdragare från ett håll. Jag föreställer mig att genomgående bult istället för fransk skruv då är att föredra?
Ja, det var första frågan.
Andra, det är ett vanligt altandäck utan tak eller andra abnormala belastningar, 45x170mm bärlinorna (bredaste som får plats utan blockera altandörren (2,24m spännvid till 28x120 trall)). Ska jag köpa de grövsta bultarna (eller franska skruvar då) hålen är dimensionerade för eller finns det någon smidig uträkning för detta?
En bärlina ska vila i stolpskon, inte i plinten och inte hänga på skruvarna i stolpskon. Av den anledningen klarar man sig bra med ankarskruv.
Om du med ”plint” avser plintjärn så är genomgående gängstång med mutter att föredra, för det blir bättre klämkraft. För det lär du förborra och det kan du ju göra från ett håll. Hålla åt mutter på andra sidan med blocknyckel borde du ju kunna klara också.
Om du med ”plint” avser plintjärn så är genomgående gängstång med mutter att föredra, för det blir bättre klämkraft. För det lär du förborra och det kan du ju göra från ett håll. Hålla åt mutter på andra sidan med blocknyckel borde du ju kunna klara också.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS utvändig C4 FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skruva eller spika panelvägg inomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fransk träskruv eller vagnsbultar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fransk träskruv med plugg eller expanderbult
Altan & Uteplats -
Fransk skruv eller bult till stolpskor
Altan & Uteplats -
justerbara stolpskor, bult eller skruv i bärlina?
Altan & Uteplats