18 528 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
buller märktes i samband med besiktning. häva köp?
Yes. Så blev det då en fru pressa på och efter att letat i 2år samt att ungarna skall in på förskola så behöver vi flytta. Vi gav dock 150k under acceptpris. La först ett bud på 250k under men fick nej och då vi inte ville midss detbstäckte vi lite till på oss. Hade egentligen 3,5 som max tak. Men som sagt var detta med förutsättning att allt var precis som vi ville ha det men nu med oljudet är jag rädd att det inte blir så
Hade jag varit säljare hade jag inte prutat en krona för "buller" som är en subjektiv upplevelse/bedömning och oerhört individuellt betingat.
Hade nog svarat; Take it or leave it.
Och lämna det har du ju tydligen möjlighet till i.o.m besiktningsklausulen.
Att "allt" skall vara perfekt, ja då ska du nog inte satsa på hus ö.h.t.
Det perfekta huset finns nog bara i mäklarannonserna. Det finns alltid något i ett hus att störa sig på.
Hade nog svarat; Take it or leave it.
Och lämna det har du ju tydligen möjlighet till i.o.m besiktningsklausulen.
Att "allt" skall vara perfekt, ja då ska du nog inte satsa på hus ö.h.t.
Det perfekta huset finns nog bara i mäklarannonserna. Det finns alltid något i ett hus att störa sig på.
Jag bor i ett hus som ligger nära en stor väg. Ljudnivån varierar väldigt mycket beroende på vindriktning och andra faktorer. När snön ligger på vintern så dämpar det bra, när snön smälter bort så låter det värre. När vi var på visning och gjorde besiktning på huset så var det mycket snö ute; tänkte inte så mycket på bullret då.
Men nu när jag bottt ett par år i huset så blir jag tokig på bullret, och jag tycker inte alls man vänjer sig vid ljudet. Snarare är det tvärtom, jag blir nog bara mer störd. Kommer inte trafikverket göra något för att minska bullret så kommer vi sälja huset och flytta någon annan stans inom ett par år.
Nu vet jag inte vilket ljudnivå du har på tomten i fråga. Att mäta med app i mobiltelefonen är meningslöst. Om det är en statlig väg så kan du kontakta trafikverket och höra ifall de vet bullernivån på din tomt. Annars kanske kommunen har.
Jag har LAeq=61 dB hos mig. Trafikverket gör överhuvudtaget ingenting åt fastigheter under 65 dB. Rikvärdet vid nybyggnad/ombyggnad är <55dB.
Men nu när jag bottt ett par år i huset så blir jag tokig på bullret, och jag tycker inte alls man vänjer sig vid ljudet. Snarare är det tvärtom, jag blir nog bara mer störd. Kommer inte trafikverket göra något för att minska bullret så kommer vi sälja huset och flytta någon annan stans inom ett par år.
Nu vet jag inte vilket ljudnivå du har på tomten i fråga. Att mäta med app i mobiltelefonen är meningslöst. Om det är en statlig väg så kan du kontakta trafikverket och höra ifall de vet bullernivån på din tomt. Annars kanske kommunen har.
Jag har LAeq=61 dB hos mig. Trafikverket gör överhuvudtaget ingenting åt fastigheter under 65 dB. Rikvärdet vid nybyggnad/ombyggnad är <55dB.
Trafikverket har en bullerdatabas, så information kan finnas.
Annars får du väl göra en avvägning. Hur stort är bullerproblemet? Hur ofta är man hemma och ute vid rusningstid? Går det att sätta upp ett bullerplank? Eller en mur? Eller en vall? Och vad säger resten av familjen? Är det värt att chansa och testa?
Visst är det lite tveksamt att hoppa av köpet pga detta men eftersom husköp är det viktigaste köpet i ens liv så hade jag enbart tänkt på mitt eget bästa i ett sånt fall.
Annars får du väl göra en avvägning. Hur stort är bullerproblemet? Hur ofta är man hemma och ute vid rusningstid? Går det att sätta upp ett bullerplank? Eller en mur? Eller en vall? Och vad säger resten av familjen? Är det värt att chansa och testa?
Visst är det lite tveksamt att hoppa av köpet pga detta men eftersom husköp är det viktigaste köpet i ens liv så hade jag enbart tänkt på mitt eget bästa i ett sånt fall.
Det är givetvis upp till säljaren, men iom att ni redan har prutat på acceptpriset och kanske hittat hans smärtnivå har jag svårt att se att fortsatta prutningsförsök mht vägbuller är meningsfullt taktiskt sett. Att nämna förbättringar som inglasning kan uppfattas som fulprutning.
Om det verkligen står och väger för er kan ni ju häva köpet.
Har han mer att ge lär han komma med ett motbud, ni är ju enda spekulanten.
Om det verkligen står och väger för er kan ni ju häva köpet.
Har han mer att ge lär han komma med ett motbud, ni är ju enda spekulanten.
Har nu pratat med kommun och vägverket vilka föreslår att man själv sksll slå upp ett plank. Söka bidrag är ingen ide när det gäller utomhusmiljö. Ljudnivå vinter kontra sommar är marginell tydligen. Lite mindre ljud från däcken men mer bilar på vägen så går på ett ut enligt trafikverket. Vegetationen gör heller ingen större påverkan på dessa låg frekventa ljud. Får räkna på kostnad för plank helt enkelt.....
Ett plank gör antagligen ingen större skillnad när det ser ut som du beskriver. Samt att de lägsta frekvenserna har våglängder längre än ditt plank blir högt och därmed är det ganska verkningslöst för de frekvenserna. Speciellt så långt ifrån ljudkällan.
Samtalat med kommunen och vägverket. Kommunen hade inte så mycket info men fick tag på en buller nisse på vägverket. Han förklara att det som finns är riktvärden och inget som egentligen behöver följas. De ger i stort sett bara hjälp till de som har buller inomhus och så är inte vårt fall. Han hävda dock ett om man slängde upp ett plank längsmed tomt gränsen och i anslutning till gläntan mot vägen så skulle det märkbart bli bättre. Planket skulle vara minst 1.8m och helt tätt ända ner i backen. Matrialvalet skulle bli tryckimpregnerat med god tjocklek som snuvades upp med rostfri skruv. Får räkna lite på detta. Imorgon skall kommunens mest kunniga buller tjänsteman slå en pling. Får se om han har samma åsikt.....
Varför buda på ett hus som har ett acceptpris som ligger precis på gränsen till vad man vill ge? Och sen säga att det vart dyrare än beräknat? Tja.... nu är vi alla olika. Så är det. vem är jag att ge pekpinnar egentligen....
Tror ändå att det bästa är att tacka nej till huset. eftersom du redan nu irriterar dig på bullret så är det nog bäst.
Man ska inte köpa hus under stress... lita på magkänslan....
Det är bra att du valde att göra en egen besiktning!!
Tror ändå att det bästa är att tacka nej till huset. eftersom du redan nu irriterar dig på bullret så är det nog bäst.
Man ska inte köpa hus under stress... lita på magkänslan....
Det är bra att du valde att göra en egen besiktning!!
Hej
Har bott 100 meter från en landsväg och en rondell. Det blir aldrig tyst! Man blir tokig på alla gamla gubbar som åker på glidare och snorungar på sporthojar som ska gasa. Jag hade inte ens varit och tittat på ett hus som ligger när en större väg. Bara min åsikt i frågan
//Calle
Har bott 100 meter från en landsväg och en rondell. Det blir aldrig tyst! Man blir tokig på alla gamla gubbar som åker på glidare och snorungar på sporthojar som ska gasa. Jag hade inte ens varit och tittat på ett hus som ligger när en större väg. Bara min åsikt i frågan
//Calle
Redigerat:
Efter sisådär 5år så har jag fortfarande lite ont av vägljudet. Brukar sova med öronproppar.
Var på demovisning av årets aktuella fönster från SP och blev tämligen sugen på köpa nya. Deras vanliga dämpade mycket bra, men satsar nog på extra dämpande glas till sovrummen och tror på att detta kommer att ersätta öronpropparna.
Sen går det ju sätta bullerplank och annat. Har läst skrifter om hur dessa ska byggas så dokument finns att hitta.
Var på demovisning av årets aktuella fönster från SP och blev tämligen sugen på köpa nya. Deras vanliga dämpade mycket bra, men satsar nog på extra dämpande glas till sovrummen och tror på att detta kommer att ersätta öronpropparna.
Sen går det ju sätta bullerplank och annat. Har läst skrifter om hur dessa ska byggas så dokument finns att hitta.
Redigerat:
Priserna i området är höga så få objekt som går för acceptpris så därför titta vi på huset. Allt under 3mille budas det på men över så kan man räkna med att ev bud hamnar under acceptpris. När inga bud kom in slängde vi in ett och sen pressas det lite från mäklare och fru så blev ett till när de sa nej då vi ansåg inget behövdes göras på 10år och läget var perfekt (innan kännedom om buller).
Har egentligen inga problem att gentemot mäklaren backa då det är däras arbete. Dock känns det inte helt OK gentemot säljaren, en underbar äldre dam och hennes barn, då det drabbar henne privat. Men kommer väll bli mäklaren som kommer reagera mest då de ev måste lägga ut huset igen och förklara varför vi hoppa av.
Dock är ser det ut som vi genomför köpet men kommer ta fram vad ett plank kommer kosta och sedan föreslå/kräva att vi delar på kostnaden för detta. Känns som den bästa lösningen.
Har egentligen inga problem att gentemot mäklaren backa då det är däras arbete. Dock känns det inte helt OK gentemot säljaren, en underbar äldre dam och hennes barn, då det drabbar henne privat. Men kommer väll bli mäklaren som kommer reagera mest då de ev måste lägga ut huset igen och förklara varför vi hoppa av.
Dock är ser det ut som vi genomför köpet men kommer ta fram vad ett plank kommer kosta och sedan föreslå/kräva att vi delar på kostnaden för detta. Känns som den bästa lösningen.