Strumpan68 Strumpan68 skrev:
Fråga!! visste säljaren vilka ni var eftersom han sålde till er och inte högsta budet? det brukar man väl inte få veta?
Hej
Inte mer än att vi träffade henne när vi var och gjorde en egen ”förbesiktning av huset” samt att hon råkade ha barnbarn som går på dotterns skola, (inte ens i samma klass)

C
M MatCan skrev:
Du har missförstått ditt lånelöfte. Självklart gäller det inte vilket objekt som helst.
Det är inte helt självklart. Det är först på senare tid som bankerna har börjat intressera sig (redan i lånelöftesfasen) för vilket objekt det är man vill låna till. Är inte ens säker på att alla banker idag tillämpar "öronmärkta" lånelöften.

Antingen så missförstår jag dig eller så missförstår du mig eller så har jag fel :)
Jag säger inte att objektet är intressant för att få ett lånelöfte. Jag säger att det är intressant efter budgivningen vid en eventuell vinst(eller åtminstone så är det vad jag menar)

I lånelöftesfasen så är objektet inte intressant. Dvs du får ett lånelöfte som säger att du får låna X-kronor.
I den fasen finns det inget objekt inblandat.
Det är först efter vunnen budgivning, som objektet blir intressant.
Jag tror inte någon bank kommer att ta ditt lånelöfte och baserat på enbart det garantera ett lån. De kommer att titta på objektet och är det inte så att det är en tillräcklig säkerhet så kommer lånet inte beviljas.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
M
G gunnarklintarp skrev:
Detta problemet är ju genomgående i Sverige när det gäller fast egendom.
Då är ett bud bara ett bud, inga förpliktelser. Medger att man kan använda bulvaner vid budgivningen.
Många andra länder använder ett pris för fastigheten som står i rimlighet med vad som den Max kan sälja för. Köparen kan då erbjuda en köpeskilling som säljaren kan godta eller avvisa.
Då skulle mäklare bli mäklare igen och inte som nu någon pajas som gör trappstegs försäljnings steg för arvode.
När man köpt en fastighet får man budhistoriken som man bör kontrollera noggrant. Vet däremot inte om det går att häva köpet pg av bulvaner,
Om man kan visa att en budgivare är "falsk" så skulle man nog kunna få skadestånd och det skulle även vara ett brott (För att inte tala om om det skulle vara mäklarens bulvan). Men är det imte väldigt uppenbart så blir det nog svårt att bevisa. Man ens hittar kopplingen.

Nu kanske någon redan sagt detta (Det är en väldigt lång tråd så man pallar inte att läsa samtliga poster)

Men du borde höra av dig till säljaren och berätta, om det inte är försent redan - detta skulle kunna leda till att mäklaren förlorar affären - vilken inte vore mer än rätt. Sen borde de eller du anmäla mäklaren till Mäklarsamfundet. (Inte för bulvanen - som nog inte var bulvan - utan för att hen utelämmnade nog information till säljaren om din medverkan)

Jag tycker det är uppenbart att mäklaren vart sur på dig och "straffade" genom att inte inkludera dig i budgivningen. Som säljare hade man ju aldrig någonsin velat utesluta en seriös köpare - jag menar vem slänger 10 000 kr? (Eller vad det nu handlade om)

Det här fallet ger ju en fingervisning om hur Mäklarsamfundet ser på det. (Även om det fallet är annorlunda)

Redigerat:
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Du har missförstått ditt lånelöfte. Självklart gäller det inte vilket objekt som helst.
Säg att du fick ett lånelöfte på 5 miljoner och använder Hela den summan det för att buda hem ett objekt som egentligen bara är värt 1 miljon. Då har du budat 4 miljoner mer än vad det är värt och banken kommer därmed inte ha en säkerhet för lånet.
I det fallet kommer banken inte låna ut pengarna.
Efter vunnen budgivning måste man kontakta banken för att säkerställa att de är villiga att låna ut pengarna till just det objektet för just de pengarna.
Detta var lite extremt, men det är för att påvisa orimligheten i att tro att banken går med på vad som helst.

Lånelöftet gäller så länge som objektet ger den säkerhet banken behöver och så länge som din ekonomi fortfarande tillåter det.
Nej, lånelöftet var alldeles klart, jag fick en maxsumma att låna, beroende på mina förutsättningar. Oberoende vilken lägenhet det blev. Lån + kontantinsats gav nivån för maxbud. Mitt maxbud vann och banken använde mitt vinnande bud som värdering av lägenheten. Det är möjligt att banken kollade att kvadratmeterpriset inte var orimligt men det tror jag inte, allt gick väldigt fort och lätt när jag väl hade köpt, ingen värdering av lägenheten inga frågor om lägenheten utom pris. Däremot var lånelöftet en lång och omständig process som tog tid.

Och jo. Lägenheten värderades. Inte på plats men genom datavärdering och jämförelse med liknande objekt i närheten

Maria T
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Det här fallet ger ju en fingervisning om hur Mäklarsamfundet ser på det. (Även om det fallet är annorlunda)
Nu har jag läst det här fallet som du länkar till, och det väcker en fråga hos mig - den här personen (kallad Anmälaren) blev överbjuden och drar då tillbaka sitt eget bud, och jag kan inte för mitt liv begripa vilket syfte det uppfyller. Har du blivit överbjuden så bestämmer du dig antingen för 1) lägga ett högre bud eftersom du ff är intresserad av objektet, eller 2) du känner att din maxgräns är nådd och därmed går köpet till någon som bjudit högre. Men att ta tillbaka budet????

Att anmäla mäklaren för att buden angetts i fel ordning i anbudsförteckningen är en annan sak.
Vet att detta inlägg inte ger någon info eller svar till TS, men jag blev så nyfiken på tankegången.

M MatCan skrev:
Vilken bank var detta?
Du har ju någon gång innan lånet beviljades gett banken uppgifter om objektet och om de då hade sett något som gjort att lånet inte hade kunnat ges så hade du fått reda på detta. Nu var kanske allt i sin ordning så då blev det ingen sak av det.
Samtliga nedan säger samma sak. Typ ”Kontakta oss efter vunnen budgivning så att vi kan se att du kan låna på objektet.”
Lånelöftet är ett förhandsbesked inte ett löfte.

[länk]

[länk]

[länk] + Mortgage + Financing - Loan Commitment - MBM - Sweden - PPC&mc_ag=Brand + Loan Commitment - MBM&mc_kw=+lånelöfte +nordea&mc_mt=b&mc_cid=416228595791&mc_camid=9228666128&mc_agid=93219836829&&gclid=Cj0KCQjwv7L6BRDxARIsAGj-34p8TLL-VlaodyNRfe2S5Ucht0Q4FWZRf2ilVYoBpFna1xS8fNVZYQ8aAot7EALw_wcB

[länk]

[länk] +danske +bank&sc_cid=semb-1829106870&sc_adw=true&sc_tra=TC&gclid=Cj0KCQjwv7L6BRDxARIsAGj-34qfRL1xS0qmfkqV5vUkbvoO59QucHZ6I7wMblDEgrYn_rQ_paXrz9oaAgUzEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
SEB. Ok, bara beskriver hur det var för mig. Bjud inte över bankens max. Pris blev värdering. Nu kan väl banken göra någon form av internetbaserad värdering och det kanske dom gjorde och med det inte några bekymmer? Men dom värderade inte just mitt objekt.

Precis. Skulle tro att dom jämförde din lägenhet med motsvarande i samma omgivning samt tittade på kvadratmeterpriset = värdering
Hursomhelst, idag är lånelöfte inte en garanti för att du får låna för ett specifikt objekt.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
dom slänger väl ett öga på föreningens ekonomi först och främst och att inte försäljningspriset är helt åt väggarna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja det också. Glömmer alltid bort det där med förening, har bara bott i villa och hyresrätt :-)

M
Nu kanske någon redan sagt detta (Det är en väldigt lång tråd så man pallar inte att läsa samtliga poster)

Men du borde höra av dig till säljaren och berätta, om det inte är försent redan - detta skulle kunna leda till att mäklaren förlorar affären - vilken inte vore mer än rätt. Sen borde de eller du anmäla mäklaren till Mäklarsamfundet. (Inte för bulvanen - som nog inte var bulvan - utan för att hen utelämmnade nog information till säljaren om din medverkan)

Jag tycker det är uppenbart att mäklaren vart sur på dig och "straffade" genom att inte inkludera dig i budgivningen. Som säljare hade man ju aldrig någonsin velat utesluta en seriös köpare - jag menar vem slänger 10 000 kr? (Eller vad det nu handlade om)

Försent...

M

Och tack för länken. Intressant. Bra att veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.