budgivare 2 försökte dumpa huset på oss efter tillträde

59k läst  167 svar

1. thomasse
    Medlem Nivå 1
    Vi höll på att köpa en nyproduktion, där slutbesiktningsprotokollet visade endast ett fel och det noterades som en mindre brist,

Efter att kommit rätt långt i bud och köp process så låser sig inte affären, och budgivare 2 köper huset.
    2 dagar efter tillträde för budgivare 2, får vi ett telefonsamtal från dessa att dom har hittat ett annat hus och vill sälja till oss för samma som dom köpte för, vi accepterar och åker dit för att diskutera.

Här börjar första varningsklockorna ringa, säljarna är stressade, vill skriva kontrakt så snart som möjligt, säger att det hänger på att dom vet att vi ska köpa om dom kan tacka ja till det andra, frun i huset är extra påstridig och ger nästan ett kaotiskt intryck.

Vi hade ju varit och kollat 4 gånger själv innan, vi fråga om dom gjorde en besiktning i samband med köpet, säljarna svara att det var besiktigat och hänvisar till slutbesiktningsprotokollet från byggherren/första säljarna.

Då insåg vi att här måste vi besiktiga innan vi köper, när detta kommer på tal så flyger nästan säljarens fru i taket och börjar gå runt och gorma om att det inte finns tid, att huset är fint, att vi måste skriva på snarast, dom vill inte ha besiktningsklausul med i avtalet, ett avtal som för övrigt säljaren ska skriva själv då han är advokat enligt enligt han själv.

Vi får ett utkast på köpekontraktet och när detta granskats av en mäklare och jurist vi känner så inser vi att det är ett extremt ofördelaktigt kontrakt för oss, här borde vi kanske hoppat av direkt, men vi hade ändå varit och kollat på huset under någon månads tid och mentalt flyttat in.

Vi lyckas få tag i en besiktningsman som kunde jourbesiktiga innan kontraktsskrivning.

Nu börjar det intressanta, säljarens fru börjar gorma redan vid besiktningsgenomgången om vad som ska göras innan, citat från säljarens fru "det är jätte fint hus, det är redan besiktigat, ska ni skriva på nu, vi kanske behåller huset då det är så fint, det är onödigt med allt det här, vi har inte tid".

Vid det här laget är jag riktigt förbannad, och knyter näven extra hårt i fickan, samtidigt som säljaren försöker tygla frun som nu ränner runt i huset på ett ostrukturerat sätt.

Summa av allt detta, 37st fel, varav 5 extremt allvarliga fel, 2 badrum måste göras om helt, taket läcker in vatten och fasadpanelen behöver bytas/göras om på över 20 ställen.

Säljarna brydde sig inte ens om att stanna på genomgången i slutet av besiktningen, utan när det var dags för utsidan så satte dom sig bara i bilen och drog, när vi några timmar senare kontaktade dom och sa att vi avstår affär då huset inte motsvarade våra förväntningar så ville dom veta vad vi hade fått reda på, sa bara att dom kunde köpa sig en egen besiktning.

För oss kändes det som att dom försökte dumpa det fuskbyggda huset på oss, vad tror ni ?

Snälla berätta gärna om ni har haft något liknande?
    Vi sover ju gott om natten, men dom som köpte det vill jag knappast tänka på hur dom har det.

Redigerat 21 feb 09:35
  2. T
    Medlem · Nivå 6
    Ni gjorde helt rätt som tog det lugnt. Tack vare det besparade ni er själva massor med problem.

Kvinnan som ville sälja är en typisk person som inte inser sina brister och fel. Beklagligt. Jag är ändå mäkta imponerad att du kunde behålla lugnet. Själv hade jag nog frågat: "Ska du sälja något hus så får du nog stänga igen brevlådan"

Här ser man människor som stressar fram beslut med hus, så går det åt helvete. Antagligen hade dom säkert upptäckt felen och ville därav sälja det till er.

3. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Så bra att ni agerade klokt och kontrollerade saker även om ni sattes under press. Man kan nog undra över säljarens beteende. Kanske hade de upptäckt fel och ville snabbt komma ur en dålig husaffär. Det är väl knappast särskilt vanligt att man fortsätter att titta på andra hus efter det att man köpt ett hus

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Mina varningsklockor hade nog börjat ringa när de ville sälja till samma pris de gav. :rofl: Vem går frivilligt igenom både köp- och säljprocessen utan att tjäna en spänn??? Klart det ligger en hund begraven. Eller som det verkar, en hel kennel...

Bra att ni höll er lugna och inte föll i fällan. (y) Kan förstå sympatin för köparna, men samtidigt nä, de försökte ju lura på er huset...

5. T
    Medlem Nivå 1
    Vi höll på att köpa en nyproduktion, där slutbesiktningsprotokollet visade endast ett fel och det noterades som en mindre brist,

Summa av allt detta, 37st fel, varav 5 extremt allvarliga fel, 2 badrum måste göras om helt, taket läcker in vatten och fasadpanelen behöver bytas/göras om på över 20 ställen.

Vem gjorde första besiktningen om det skiljer sig så mycket ?
    Samt gjorde köparna en egen besiktning efter tillträde eller hur hann dom upptäcka allt detta.
    Om det var så synligt så borde det väl upptäckts vid visning?

Känns som nyproduktion inte finns på kartan längre efter alla trådar om fuskbyggen för snabba pengar.
    Tur man bor i ett 70tals hus som är välbyggt och gediget.

Skönt att ni slapp bli ägare iaf :)

6. thomasse
    Medlem Nivå 1

Slutbesiktningen gjordes av en besiktningsfirma som ligger i samma stad som den firman som byggde huset på delad entreprenad (18 mil ifrån där huset nu ligger)
    Budgivare 2 gjorde ingen egen besiktning, det dom hade hunnit göra i huset var att montera tvättmaskin och diskbänk i tvättstuga, dom refererade till den snickaren som gjorde detta som "Deras snickare som hjälpt dom med mycket tidigare"

Det var kanske deras egna snickare som rekommenderade dom att sälja huset igen så snart som möjligt?
    Det lutar mer och mer åt att köpa något äldre hus nu.

Sedan såg vi ett annat hus i samma kommun som var nästan nytt som såldes med friskrivningsklausul, då börjar man ju undra?

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Budgivare 2 har nog ett väldigt stort problem.
    De har inget avtal med besiktningsmannen som gjorde slutbesiktningen, så de kan inte kräva skadestånd där, och även garantin som entreprenören ska ge, gäller inte för dom.
    Alla fel ni hittade, är bevisligen inga dolda fel, och gick att upptäcka vid besiktning, så de kan inte kräva skadestånd av säljaren heller.
    Det är nog det värsta som kan hända dom, och jag förstår att de blev så stressade att de försökte lura huset på er.
    Det är jättebra för er att ni inte gav med och gjorde en besiktning trots allt.
    Stort grattis!

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Lite nyfiken. Hur var det ursprungliga upplägget? Är det ett hus som byggfirman har byggt på spekulation, och säljer.

Eller har det funnits en ursprunglig privat byggherre som låtit bygga huset, men sålt direkt?

• Laddar…
  9. T
    Husägare · Nivå 9
    Hehe, äh, man ska väl inte tycka synd om galningar. Att de inte ville besikta själva trots att det står X antal miljoner på spel får väl vara deras problem.

Däremot riktigt fult att försöka lura huset på er när de upptäcker alla fel.

Du kände inte att du iaf ville pruta ned priset? 37 fel varav 20 fel på fasadpanelen låter ju som att hälften av felen är väldigt enkla och billiga att fixa. Och att göra om 2 badrum är ju jävligt tråkigt men måste dem verkligen göras om? Dagens standard på badrum känns ju ibland som att de ska klara ett tropiskt regnskogsklimat 24/7 i 15 år i sträck. Badrum har ju byggts i x-antal år innan regelverket blev likt dagens och folk har mig veterligen lyckats duscha och använda dessa badrum ändå...

Det enda som känns akut av det du skrev är taket. Det skulle jag vilja fixa pronto. Så om ni vill ha huset och det ligger på ett bra ställe kan ni ju alltid försöka pruta någon halvmiljon/miljon.
    "Location is still location, I guess".

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad det "ursprungliga", enkla felet var för något.
    Och det vore extremt intressant att få se det nya besiktningsprotokollet med de 37 felen.

För övrigt vill jag också gratulera Thomasse till ett klokt beslut,
    och önska välkommen till Bygga Hus-forumet!

11. Willewonka
    Medlem Nivå 7
    Lämnar inte de som byggt huset någon garanti bara för att man inte besiktigat?

12. thomasse
    Medlem Nivå 1
    Det handlade om för mycket pengar, huset var redan pressat från början av denna budgivare 2 och oss, ca 500tkr under vad det lades ut för.

20 fel på fasaden var 1 punkt i protokollet, men det var samma fel, Siliconfog mellan plåtbläcket ovanför alla fönster emot träfasaden, med dåligt fall utåt och i vissa fall bakfall emot fasaden, siliconfogen var smetad på träfasaden och sedan målad på ovan, detta var nu sprucket och färgen hade lossnat i stora bitar med obehandlat trä som syntes när man väl kom upp på stege, 2 våningar och lite mer än 20 fönster, finns fler anmärkningar.

Badrum 1 hade golvbrun som låg löst under, var ej monterad emot tätskiktet, enl bes mannen kunde man få in ett finger imellan, vad det innebär specifikt vet jag inte då jag inte kan badrum alls, och golvbrunnen var ej av godkänd svensk standard,

Badrum 2, murbruk i golvbrunnen, felaktigt fall emot golvbrunn, nivåskillnad på plattor så att det inte kunde rinna av nedåt. etc.

Taket hade bakfall bla, papp som limningen släppt på flertalet ställe, felaktigt skuret och spänt på ett ställe som krympt och öppnat en ingång rakt emot takkonstruktionen (tänk funkishus design på taket), efterborrade ventilationshål på 30 ställen, inget skydd mot fågel/insekter, omålat och obehandlat(hade redan sugit åt sig fukt och färg runt borrhålet hade flagnat).

Det finns mer, men detta var väl det avgörande som vi tänkte nu skiter vi i huset.

Det enkla felet var "något svagt fall i badrum 2, detta är dock att anses som en mindre brist" alla andra punkter var för varje rum och fasad/ tak "-Inget att anmärka"

Och tack för välkomnandet, jag har nog läst här i 4år, men först nu när man är på jakt efter det perfekta huset man måste skriva av sig. Vi bor i radhus idag.

Byggt av Privatperson1 som sedan skiljde sig innan huset blev klart, som jag förstod det så byggdes det med privatpersonen som byggherre och hade inne olika firmor som gjorde olika jobb. 2 av dessa firmor är nu i KK som jag lyckades leta reda på.

Budgivare 2 köpte ca 6mån efter att huset var klart, huset hade då gått från att kosta 4,595 ned till 3,995 och slutade på 3,150 när budgivare 2 köpte.

Det intressanta är även att Privatperson1 som byggde står som utvandrad och finns inte skriven i Sverige längre.

Redigerat 21 feb 12:45
  13. garvin
    Medlem Nivå 5
    Vad kostar hus i samma område?

14. D
    Medlem Nivå 11
    Det kan nog finns fel där också, finns väl riskkonstruktioner från den tiden. Nybygge går väl bra men inte av den sorten att någon bygger skiten, sen kommer du och köper. Nej man skaffar tomten, väljer hus, bygger sen huset, och är med och kollar allting sköts rätt samt fotodokumenterar hela processen. Då känner man sitt hus.

Det hade kunnat gått fel även för oss då bolaget som byggde inte gillade att vi tog 4 månader på oss att torka ut plattan innan vi tillät installation av tätskikt.

15. thomasse
    Medlem Nivå 1
    Allt från små 90kvm hus för 1.7milj till 200kvm för 3milj

Förort till en medelstor stad i mellansverige.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: