1 950 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Budgetrenovering gillestuga-är det värt besväret?
Försöker sälja mitt lilla hus med källare. Känns tyvärr helt hopplöst då det vid besiktningen upptäcktes fuktiga syllar i väggarna och rötskada golv nere i källaren. Jag har renoverat mycket och utgångspriset är redan förlust. Funderar nu på om jag ska göra en budgetrenovering i källaren. Är det värt jobbet/pengarna/besväret för att få huset sålt? Nån som gjort liknande? Tänkte riva bort allt organiskt material, måla och lägga "heltäckningsmatta".
Ska jag göra detta eller sänka priset ännu mer och förlora 600 000 eller mer?
Nån som har nåt bra tips eller råd? Har redan nytt boende och börjar bli desperat...
Nån som har nåt bra tips eller råd? Har redan nytt boende och börjar bli desperat...
Tror inte någon här kan bedöma möjligheterna att få ett pris som täcker renoveringskostnaderna bättre än du med den infon du lämnar. Och du vill säkert inte lämna ut mer info än nödvändigt här heller, vilket jag förstår. En framtida köpare vill du ju inte visa korten för i förhandM Minily skrev:Försöker sälja mitt lilla hus med källare. Känns tyvärr helt hopplöst då det vid besiktningen upptäcktes fuktiga syllar i väggarna och rötskada golv nere i källaren. Jag har renoverat mycket och utgångspriset är redan förlust. Funderar nu på om jag ska göra en budgetrenovering i källaren. Är det värt jobbet/pengarna/besväret för att få huset sålt? Nån som gjort liknande? Tänkte riva bort allt organiskt material, måla och lägga "heltäckningsmatta".
Med det sagt, en källare med rötskador kommer få nya rötskador om du inte kan åtgärda orsaken (och petar in fuktkänsliga material igen). Då pratar vi nog dränering och helrenovering. Kan vara bättre då att skippa heltäckningsmatta där nere och inreda den i helt döda och fukttåliga material och absolut inte låta påskina i försäljning att det är torra bo-ytor i källaren. Du löper ju alltid risken att få en arg köpare efter dig sen för att renoveringen är fusk.
Angående syllarna är det ju något som bör åtgärdas. Om du inte kan göra det själv så får du väl be om offerter och bedöma om det är lönt. Kan vara bättre att få siffror på papper och sen ta förlusten om det ryms i din budget. Ibland är det bättre att ta en förlust och gå vidare i livet än att lägga tid och pengar och sen ÄNDÅ inte lyckas. Men som sagt, enda sättet är att be om offert på det du inte kan göra, beräkna det du kan göra i tid OCH pengar och bedöm vad du kan få för det med/utan renovering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Mäklare brukar vara de som bäst kan bedöma hur försäljningspriset påverkas av olika åtgärder.
Jag tror personligen att de fuktiga syllarna får många att backa i dessa tider när folk redan är oroliga för ränteuppgångar och annat.
Ibland kan det vara bättre att hyra ut huset tills marknaden har stabiliserat sig.
Jag tror personligen att de fuktiga syllarna får många att backa i dessa tider när folk redan är oroliga för ränteuppgångar och annat.
Ibland kan det vara bättre att hyra ut huset tills marknaden har stabiliserat sig.
Tack för ditt svar. Det är så sant som du säger. Jag får invänta och se om jag får något bud och ta det jag eventuellt får och sen gå vidare. Vill bli av med det bara.Tomtom79 skrev:
Tror inte någon här kan bedöma möjligheterna att få ett pris som täcker renoveringskostnaderna bättre än du med den infon du lämnar. Och du vill säkert inte lämna ut mer info än nödvändigt här heller, vilket jag förstår. En framtida köpare vill du ju inte visa korten för i förhand
Med det sagt, en källare med rötskador kommer få nya rötskador om du inte kan åtgärda orsaken (och petar in fuktkänsliga material igen). Då pratar vi nog dränering och helrenovering. Kan vara bättre då att skippa heltäckningsmatta där nere och inreda den i helt döda och fukttåliga material och absolut inte låta påskina i försäljning att det är torra bo-ytor i källaren. Du löper ju alltid risken att få en arg köpare efter dig sen för att renoveringen är fusk.
Angående syllarna är det ju något som bör åtgärdas. Om du inte kan göra det själv så får du väl be om offerter och bedöma om det är lönt. Kan vara bättre att få siffror på papper och sen ta förlusten om det ryms i din budget. Ibland är det bättre att ta en förlust och gå vidare i livet än att lägga tid och pengar och sen ÄNDÅ inte lyckas. Men som sagt, enda sättet är att be om offert på det du inte kan göra, beräkna det du kan göra i tid OCH pengar och bedöm vad du kan få för det med/utan renovering.
Ja, jag får kolla med mäklaren vad han tycker. Det är ju deras jobbBirgitS skrev:
Mäklare brukar vara de som bäst kan bedöma hur försäljningspriset påverkas av olika åtgärder.
Ja, jag önskar dig verkligen lycka till. Som BirgitS skrev kan uthyrning möjligen vara ett alternativ. Om du tror området kommer stiga i värde kan det ju vara en god idé. Det har varit väldig rusning efter hus nu under pandemin men har kanske stannat av lite nu.M Minily skrev:
Klicka här för att svara