11 021 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Brytkod/nummer för Mio sand kulören.
NCS-skalan har X antal nyanser/färgkoder.
De där specialfärgerna kan rätt ofta hamna mellan dessa koder. Var till Måleributiken i Alvik och stötte på det problemet. Har målat sockeln med deras hemblandade färg - den finns inte i NCS-skalan, utan de har suttit och hällt å skvätt ihop en helt egen nyans som inte NCS har recept på.
De där specialfärgerna kan rätt ofta hamna mellan dessa koder. Var till Måleributiken i Alvik och stötte på det problemet. Har målat sockeln med deras hemblandade färg - den finns inte i NCS-skalan, utan de har suttit och hällt å skvätt ihop en helt egen nyans som inte NCS har recept på.
Jag berättar det som hände oss för att varna om att göra färgkopior:
Vi ville ha prover på Mio Sand och andra färger av MioCollection.
Vi var på Bauhaus där de sade att de hade i datorn alla Mio Collections och Flügers färger.
Vi tog hem och testmålade.
När vi skulle måla sovrummet, hämtade vi färgprover från Nordsjö för att jag misstänkte att färgerna inte stämde. Det kunde inte vara så stor skillnad från katalogen.
Så vi till Nordsjös färghandel och frågade efter några prover för att jämföra.
Det var inte samma färg!!!
Det roliga blev att den färg som de kallade kaffelatte från Flügers som också var en hel annan färg passade ändå jätte bra till vår trappa och hallen på övervåningen. Den köpte vi på Bauhaus ;D
Färgerna till sovrummet köpte vi på Nordsjö.
Mio Sand och Mio Lin.
Vi ville ha prover på Mio Sand och andra färger av MioCollection.
Vi var på Bauhaus där de sade att de hade i datorn alla Mio Collections och Flügers färger.
Vi tog hem och testmålade.
När vi skulle måla sovrummet, hämtade vi färgprover från Nordsjö för att jag misstänkte att färgerna inte stämde. Det kunde inte vara så stor skillnad från katalogen.
Så vi till Nordsjös färghandel och frågade efter några prover för att jämföra.
Det var inte samma färg!!!
Det roliga blev att den färg som de kallade kaffelatte från Flügers som också var en hel annan färg passade ändå jätte bra till vår trappa och hallen på övervåningen. Den köpte vi på Bauhaus ;D
Färgerna till sovrummet köpte vi på Nordsjö.
Mio Sand och Mio Lin.
Var inne i färghandeln idag och jagade upp Mio Sand för att jämföra med Nordsjös övriga färgprover. Jag TROR att grunden är S 2005, men sedan blir det svårt...Y50R eller R20B eller bara R. Du får väl försöka få en provburk och ta med dig till den affär där du vill handla 
Jag ville ha Mio Lav och tog med provburk från Hornbach, färgkarta och "jo det är en grågrönaktig färg" till min Alcrohandlare. De tittade på mig och sade, "Men vi har allt färdigt i datorn, även konkurrenters färger, kolla här, hur mycket vill du ha?". Färgen stämmer, jag kunde utnyttja min Entertainmentrabattkupong och jag är nöjd och impad. Så mitt råd är, gå till en riktig färghandlare.
/ama
/ama
Klicka här för att svara