1 543 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Brytare löser ut
Hej
Jag har hjälpt en granne med ett jordat eluttag.
Uttaget monterades i före detta pannrummet och efter en befintlig brytare.
Efter brytaren låg tidigare en cirkulationspump till en oljepanna.
Säkringen i centralen före brytaren var på 10 amp.
Uttaget fungerade, men när grannen kopplade in ett strykjärn av kraftigare modell så löste brytaren ut.
Strykjärnet var märkt 2.250 watt.
Jag kollade brytaren idag och såg att det fanns en inställning i den och att den stod på 0,20 a. (???)
Den går att ställa på ett högre värde.
Hur skall man göra ?
Det går ju alltid att koppla förbi brytaren inuti brytaren, men det vore väl bättre att kunna ställa in brytaren korrekt.
Tips, TACK
Vi kan ta en bild/foto om det underlättar.
Axelman
Jag har hjälpt en granne med ett jordat eluttag.
Uttaget monterades i före detta pannrummet och efter en befintlig brytare.
Efter brytaren låg tidigare en cirkulationspump till en oljepanna.
Säkringen i centralen före brytaren var på 10 amp.
Uttaget fungerade, men när grannen kopplade in ett strykjärn av kraftigare modell så löste brytaren ut.
Strykjärnet var märkt 2.250 watt.
Jag kollade brytaren idag och såg att det fanns en inställning i den och att den stod på 0,20 a. (???)
Den går att ställa på ett högre värde.
Hur skall man göra ?
Det går ju alltid att koppla förbi brytaren inuti brytaren, men det vore väl bättre att kunna ställa in brytaren korrekt.
Tips, TACK
Vi kan ta en bild/foto om det underlättar.
Axelman
Redigerat:
Det låter ju som att det kan vara en trefas matning, och är det till en pump är det med stor sannolikhet ingen nolla med.
Kolla upp detta noga innan, annars blir det 400V i uttaget.
Är det redan kollat så är det lugnt.
Kolla upp detta noga innan, annars blir det 400V i uttaget.
Är det redan kollat så är det lugnt.
Ja
Det var en tre-fas matning till "brytaren".
Men även nollan fans med.
Jag använde en av faserna + Nolla + Skyddsjord när jag gick vidare till det jordade uttaget.
Men nu är det väl bäst att ersätta " brytaren " med en liten kopplingsdosa och sedan gå vidare med fas, nolla, och skyddsjord på samma sätt som nu.
Axelman
Det var en tre-fas matning till "brytaren".
Men även nollan fans med.
Jag använde en av faserna + Nolla + Skyddsjord när jag gick vidare till det jordade uttaget.
Men nu är det väl bäst att ersätta " brytaren " med en liten kopplingsdosa och sedan gå vidare med fas, nolla, och skyddsjord på samma sätt som nu.
Axelman
Hej
är det regelvidrigt / kriminellt att använda brytaren / motorskyddet som kopplingsdosa om man "plockar bort " onödiga bitar och slutresultatet blir
- en av de tre faserna går vidare till uttaget
- nolla går vidare till utttaget
- Skyddsjord går vidare till uttaget
???
Axelman
är det regelvidrigt / kriminellt att använda brytaren / motorskyddet som kopplingsdosa om man "plockar bort " onödiga bitar och slutresultatet blir
- en av de tre faserna går vidare till uttaget
- nolla går vidare till utttaget
- Skyddsjord går vidare till uttaget
???
Axelman
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ingen vettig Elektriker hade låtit ett tomt skal på ett motorskydd sitta kvar iaf. Dit med en dosa. Spara motorskyddet om du vill.
Jag hoppas du gick vidare med 3x2,5mm ekk etc eller säkrar ner till 10A i centralen med säkring och passdel.
Jag hoppas du gick vidare med 3x2,5mm ekk etc eller säkrar ner till 10A i centralen med säkring och passdel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Fullmoon, i första inlägget så är det säkrat med 10 A.
Trefas är inte per automatik 16 A och 2,5 mm2, speciellt inte till en C-pump.
Protte
Trefas är inte per automatik 16 A och 2,5 mm2, speciellt inte till en C-pump.
Protte
Exakt!prototypen skrev:
När vi flyttade in i vårt hus hade föra ägaren bytt från olja till fjärrvärme. Kvar satt en arbetsbrytare (enfas) som oljebrännaren tidigare varit inkopplad på, nu satt fjärrvärmen där. Dels satt det ett trefas-motorskydd på några amper, var avsäkrad med 3*6A (1,5 mm2 grova trådar), cirkulationspumpen hade varit inkopplad på den trefasgruppen.
Klicka här för att svara