Har en AC utrustning som är säkrad med en 25A 2-polig Legrand säkring. Det är i spanien så både N & L är brutna i dvärgbrytaren. Kretsen skyddas av en egen JFB på 40A. Jag har också en energimätare i samma central, Shelly EM, den enheten har ett litet relä som är klassat för 2A.
Nu skulle jag vilja kunna fjärrstyra AC aggregatet, ex kunna starta värmen på distans.
Tanken är alltså att styra en kontaktor med Shelly EM. Kontaktorn skall då bryta spänningen till AC aggreatet.
Jag har 2 frågor som jag skulle vilja bolla med er.
1) skall kontaktorn sitta mellan JFB och dvärgbrytare eller efter dvärgbrytaren?
2) Den dvärgbrytare som är installerad och som bryter både N och L är 2 moduler bred. De kontaktorer jag hittar som är klassade 25A och är 2-poliga är endast en modul! Är det ett problem? Jag tänkte ex denna, en Legrand 4 125 23 (övrig utrusning är legrand så det blir snyggast).
De som idag sitter i centralen
Nu skulle jag vilja kunna fjärrstyra AC aggregatet, ex kunna starta värmen på distans.
Tanken är alltså att styra en kontaktor med Shelly EM. Kontaktorn skall då bryta spänningen till AC aggreatet.
Jag har 2 frågor som jag skulle vilja bolla med er.
1) skall kontaktorn sitta mellan JFB och dvärgbrytare eller efter dvärgbrytaren?
2) Den dvärgbrytare som är installerad och som bryter både N och L är 2 moduler bred. De kontaktorer jag hittar som är klassade 25A och är 2-poliga är endast en modul! Är det ett problem? Jag tänkte ex denna, en Legrand 4 125 23 (övrig utrusning är legrand så det blir snyggast).
De som idag sitter i centralen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Ett område som jag inte är så bra på. Men jag tror att man böpr titta lite djupare i specen för kontaktorn. Max brytström brukar anges för olika lastfall. Det angivna värdet gäller troligen för en snäll resistiv last. Ditt aggregat drar troligen framförallt ström till en motor i kompressorn. Det är i så fall en induktiv last, vilket brukar vara det svåraste driftfallet för en brytare. Antalet moduler borde inte spela någon roll. Troligen bör den sitta efter dvärgbrytaren.
Just den du länkar, bryter den verkligen tvåpoligt? Jag ser bara 4 anslutningar, där borde vara två för manöverströmmen också.
Just den du länkar, bryter den verkligen tvåpoligt? Jag ser bara 4 anslutningar, där borde vara två för manöverströmmen också.
Finns det inte något annat sätt att styra aggregatet? T. ex. en extern styringång. Att hålla på och bryta matningen känns väldigt primitivt.
För många luftvärmepumpar finns det styrmodul för inbyggnad och det finns också en uppsjö tredjepartsprodukter som styr via RF eller IR.
För många luftvärmepumpar finns det styrmodul för inbyggnad och det finns också en uppsjö tredjepartsprodukter som styr via RF eller IR.
Det är egentligen en dubbel styrning jag försöker få till. Jag har fjärrstyrning men bara när strömmen är på. Det är lite overkill det jag försöker göra och betalar sig säkert inte på mindre än 100år. Det är en liten webserver som drar 15W som annars ligger och tuffar, säker mycket billigare att bara låta det stå på.tommib skrev:
Jag som så många andra ar en tendens att lösa problem som inte finns bara för att det går...
Så om man faktiskt räknar, 15W i timmen 8760 timmar på ett år, ger väl då en förbrukning av 131400 Wh eller 131 kWh.
Varje kWh kostar ca 0.16€ så det blir då 21€ per år. ca 230sek.
Ja det blev väl inte 100 år men kanske 3-4... så egentligen inte värt det.. Men, det kanske går ?? ;-)
Klicka här för att svara