Funderar över att ha brutet tak på vårt hus. För att det helt enkelt är snyggt. Nu till min fråga: är det mycket krångligare att bygga brutet tak jämfört med "vanligt" tak? Vad är det för extra moment?

Och till er med kostnadsuppfattning? Vad ska man räkna med att betala för en hel källare under ett hus på 100 kvm i golvyta på undervåningen om man hyr folk som utför arbetet? Jag fick priset 500 000 från en byggfirma i Norrtälje. Tyckte det var helt sjukt dyrt. (kan tilläggas att det förmodligen inte behöver sprängas något, så bortse från eventuella sprängsningskostnader).

Personligen är jag inte helt övertygad om att 5000:- per kvm är så dyrt för en källare som går att använda. Det är lite enklare att bygga ovan jord än under pga dränering t ex.

Grävarna måste gå djupare, massor måste bort, platonmatta måste dit, dräneringen måste dimensioneras om jämfört med en sula, el, ventilation mm mm...
Ser du det fortfarande som så dyrt?

Brutet tak är dyrare pga av att det är mer material och mer jobb allmänt och att man måste jobba lite omvänt dvs tänka. Sen har jag vissa synpunkter på att man inte bör lita på papp där den vikts utan jag vill hellre ha plåt där men men...

Vet inte vad du har för offerter men kring 25% extra eller lite däröver för brutet skulle jag inte alls se som orimligt om det inte är kupor, takfönster etc som skall ställa till det ytterligare *s* Oavsett vilket är det lite pyssel.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.