20 184 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
Brunnen har sinat vad gör man?
En slamsugare som har lite erfarenhet fixar att suga ur brunnen, antingen så suger man med lite luft i slangen och slipper därmed vakuumlåset eller så sätter man på en sk. ejektor på sugslangen som man kopplar in spolslangen på. Dock så går det åt väldigt mycket spolvatten om man använder en ejektor så operationen kan bli dyr/ta lite tid. Inte alla firmor som har en ejektor dock...
Jo kolla upp lite å fick veta d att dom sätter med luft för att det ska gå bättre men 15m är för mycket lät d som. Så jag har tagit kontakt med en slagrutemann som min far anlitat mången gång. Så får man se om det kanske är bättre att gräva ett nytt brun där det kanske inte ligger så djupt vattnet.
Farsan klättrade glatt ner i sin brunn när den behövde åtgärdas, men den är bara knappa 3 meter, så det var inte så allvarligt. Problemet var dessutom att den gav för mycket vatten, ett rätt trevligt problem, utom när man behöver pumpa den torr :wow:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Slagruta? Är du allvarlig?Izvek skrev:
Slagrutemän har ofta en intuitiv känsla för var man hittar vatten. De hittar det precis lika bra utan slagrutan, precis som jag känner i mina leder om det blir väderomslag om 24 timmar, eller känner på ozonlukten att det är snö på gång, eller aldrig går vilse i skogen eftersom jag känner vilket håll bilen står åt.. Vet inte om det är magnetfält, inducerade strömmar, temperaturskillnader eller vad det är, men det är inte konstigare än att datorn funkar som den ska om du ringer IT-supporten, utan att de gör något, och du svär dyrt och heligt att du gjorde på exakt samma sätt nyss, när det inte fungerade.
Gött, då kan väl du länka till en referentgranskad vetenskaplig studie där man bevisar att slagrutemän lyckas bättre än slumpen?Anna_H skrev:Slagrutemän har ofta en intuitiv känsla för var man hittar vatten. De hittar det precis lika bra utan slagrutan, precis som jag känner i mina leder om det blir väderomslag om 24 timmar, eller känner på ozonlukten att det är snö på gång, eller aldrig går vilse i skogen eftersom jag känner vilket håll bilen står åt.. Vet inte om det är magnetfält, inducerade strömmar, temperaturskillnader eller vad det är, men det är inte konstigare än att datorn funkar som den ska om du ringer IT-supporten, utan att de gör något, och du svär dyrt och heligt att du gjorde på exakt samma sätt nyss, när det inte fungerade.
Gå INTE ner i brunnen, är luften dålig där så kommer du inte upp.
Kolla på http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet.htm
hur brunnarna i området ser ut, djup och flöde. Ring eventuellt och ställ lite frågor. Kontakta annars en eller flera (gärna certifierade) brunnsborrare och fråga vad det tycker och vad de tror att det skall kosta att fixa.
Kolla på http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet.htm
hur brunnarna i området ser ut, djup och flöde. Ring eventuellt och ställ lite frågor. Kontakta annars en eller flera (gärna certifierade) brunnsborrare och fråga vad det tycker och vad de tror att det skall kosta att fixa.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Inte så konstigt!Anna_H skrev:
Du behöver bara titta ut genom fönstret, eventuellt glänta på dörren och snusa i luften.
SMHI ligger i Norrköping, och kan inte se hur himmel och moln ser ut i Värmland.
Tror inte de förstår hur "brett" Sverige är
(Har två meteorologer i släkten. När vi är i sommarstugan och man frågar dem hur vädret skall bli säger de bara "ingen aning, jag har semester".)
A jag vet fan inte hur det går till med slagruta å d som kan hitta vatten. Men finns en släckt här i trakten där alla kan hitta vatten. Va med som pojk när kommunen skulle bygga nytt vattenverk å där innan hade man plockat in en som ansågs duktig. Man visste att det fanns vatten under dessa sandåsar. Men inte vart eller hur mycket. Sagt gggjort, han pekade ut ett ställe och sa - här finns det mycket vatten men jag kan inte säga riktigt hur djupt.
D grävdes 7 meter innan d kom vatten. Sen satte man ner två rejäla pumpar för att se hur högtflöde. Man pumpade i nästan 2 år utan att det sinade. Å byggde sedan vatteverk som nu förser en ganska stor del av kommunen med vatten. Så nog fungerar slagruta om man bara har det i blodet.
Spöken däremot är bara sagor!
D grävdes 7 meter innan d kom vatten. Sen satte man ner två rejäla pumpar för att se hur högtflöde. Man pumpade i nästan 2 år utan att det sinade. Å byggde sedan vatteverk som nu förser en ganska stor del av kommunen med vatten. Så nog fungerar slagruta om man bara har det i blodet.
Spöken däremot är bara sagor!